האם טסלה מודל 3 היא המכונית בעלת הסיכוי הנמוך ביותר לגרום לפציעה של נוסע, או שטסלה שוב מפריזה בטענות השיווקיות? זה סלע המחלוקת בין היצרנית האמריקנית לבין ה-NHTSA (הרשות האמריקנית לבטיחות בדרכים).

ביצרנית טוענים בפרסומים שונים כי המודל 3 החשמלית היא המכונית "שתוכננה להיות הבטוחה ביותר שאי-פעם יוצרה", וכי לפי מבחני ה-NHTSA עצמו, הסיכוי להיפצע בתאונה בזמן הנסיעה בה הוא הנמוך ביותר. אלא שב-NHTSA עצמם חולקים על ההצהרות הללו, ואף דרשו מטסלה הבהרות בטענה כי מדובר ב"הצהרות מטעות".

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי ב-NHTSA שלחו מכתב ליצרנית ובו דרשו ממנה לחדול מפרסום ההצהרות הללו עוד באוקטובר שעבר. במכתב נטען כי לא מדובר בפעם הראשונה בה טסלה מתעלמת מהנחיות בנוגע לדרך שבה יש לפרסם בהקשר לבטיחות כלי רכב, ובכך מטעה צרכנים ו"זוכה ליתרון שיווקי לא הוגן". ב-NHTSA אף הפנו את הפרטים לתשומת לב הרשות הפדרלית למסחר (FTC), שאחראית לבדיקת פרקטיקות מסחר ושיווק בארה"ב.

האם טסלה מפריזה בהצהרות על בטיחות מכוניותיה?


ב-NHTSA ציינו בין היתר כי טסלה מתעלם בטענותיה מההבדל במשקל בין מכוניות שונות. מבחני בטיחות יוצאים מנקודת הנחה לפיה התאונה מתרחשת בין שתי מכוניות במשקל דומה. תוצאות המבחן ניתנות להשוואה בין מכוניות באותה קבוצת משקל, משום שככל שהמכונית כבדה יותר, היא נהנית מיתרון ביחס למכונית קלה. 

"בהתאם לא ניתן לטעון שהמודל 3 מציעה את 'הסיכוי הקטן ביותר לפציעה מכל המכוניות' או שנוסעי המודל 3 'פחות בסיכון לפגיעה רצינית' או 'נהנים מהסיכוי הטוב ביותר להימנע מפציעה רצינית'", כך כותב היועץ הראשי של ה-NHTSA, ג'ונתן מוריסון.

טסלה בתגובה טוענת כי כלל לא טענה שהמודל 3 היא המכונית "הכי בטוחה", אלא שהצהירה כי היא תוכננה "להיות הבטוחה ביותר שאי-פעם יוצרה". ביצרנית גם טענו במכתב התגובה כי הצהרותיהם בפרסום מגיעות מנתוני ה-NHTSA עצמה.

דובר של ה-FTC סירב להגיב לפרטים, וציין כי "חקירות (הרשות הפדרלית למסחר; מ.א) אינן ציבוריות".

טסלה מודל 3, משפחתית גדולה חשמלית המתחרה בב.מ.וו סדרה 3 ולקסוס IS, זכתה לציון המרבי במבחן ה-NHTSA - חמישה כוכבים. היא זכתה לציון המרבי גם במבחן ה-Euro NCAP באירופה.

היסטוריה של פרסום מטעה
זו אינה הפעם הראשונה בה טסלה נחקרת על מה שנטען כפרסום מטעה של הצרכנים. ארגוני בטיחות ביקרו את טסלה ומייסדה, אילון מאסק, על הצהרות מעורפלות ומטעות בנוגע ליכולות של מערכת ה"אוטופיילוט" (Autopilot, טייס אוטומטי), ועל עצם השימוש בשם המרמז על יכולת נהיגה מלאה ללא נהג - זאת למרות שהמערכת מדורגת עדיין כבעלת יכולת אוטונומיה ברמה 2, כזו הדורשת מעורבות נהג אנושי בכל זמן.

בעקבות תאונה קטלנית ב-2016, ברשות הלאומית לבטיחות בתחבורה (NTSB), שתפקידה לחקור תאונות דרכים בארה"ב, מצאו כשלים במערכת וקבעו כי האוטופיילוט חסרה הגנות למקרה חירום.

ב-NHTSA שלחו לטסלה חמישה צווי זימון בין אפריל 2018 למרץ 2019, בבקשה לפרטים בנוגע לתאונות בהן היו מעורבות מכוניות היצרנית, כאשר בחלק מהמקרים נראה כי נהגים סמכו על האוטופיילוט יתר על המידה. בשלוש מהתאונות הללו היו הרוגים.