כלי דו־גלגלי הוא מסוכן. כל אם עבריה תסכים עם אמירה זו; גם הנתונים. בכל זאת, לכלי כזה אין מיגון וגם היציבה שלו לא משהו; שני גלגלים לא מסדרים לו, בין השאר, שיווי משקל עצמי. במשך שנים רבות חיפשו יצרניות האופנועים והקטנועים פתרון ומענה לתפיסה הזו. איך לשפר את בעיית אותו שיווי משקל חסר מבלי לפגוע בשאר היתרונות של רכב דו־גלגלי?
 
בתשובה לשאלתכם
את התשובה לשאלה הזו קיבלנו בשנת 2006 — 60 שנים אחרי שפיאג'ו השיקה את הווספה האגדית והמציאה את הקטנוע. הדגם שענה לשאלה נקרא פיאג'ו MP3 (ר"ת של Moto Piaggio 3), ומלבד היותו טריגר לתגובה השחוקה "אה, MP3 זה לא כדי לשמוע שירים?...",  הקטנוע התלת־גלגלי עשה מהפכה של ממש.
 
בכל הניסיונות שנועדו לפתור את בעיית היציבות המובנית בקטנוע שקדמו ל־MP3, מיקמו המהנדסים את שני הגלגלים מאחור, אך אלו היו ניסיונות מעטים ולא מוצלחים במיוחד. פיאג'ו הייתה הראשונה שייצרה קטנוע שבו מוקמו שני גלגלים דווקא מלפנים. התוצאה הייתה מאוד מוזרה והיו רבים שהרימו גבה כאשר קראו/ראו, אבל בפועל, זה עבד נהדר. ה־MP3 הצליח לספק יותר אחיזה ותחושת ביטחון עם גלגל נוסף ומערכת המתלים הכפולה מלפנים שמרה על מאפיינים אופייניים של דו־גלגלי.

פיאג'ו MP3 - מבחן דרכים (השקה מקומית)

 
באירופה צבר MP3 פופולריות רבה, חברות, ארגונים, עיריות ומוסדות שרצו להפחית את מספר התאונות בקרב עובדיהם, רכשו צי של MP3 (גם בישראל, במשטרה, מד"א וכיו"ב). במשך השנים הדגם התפתח והוצגו גרסאות בנפחים שונים ולמטרות שונות, כולל אחת חשמלית. גם יצרנים אחרים הצטרפו: חברת הבת גי'לרה הציגה דגם ספורטיבי, ימאהה הציגה קטנוע כזה והלכה עם הרעיון הלאה עם הצגת אופנוע הפועל על אותו עיקרון (נייקן) ובהיצע גם דגמים של קימקו ופיג'ו.
 
הבום הגיע חמש שנים לאחר הצגת הדגם. ב־2011 השיקה פיאג'ו תת־דגם חדש בסימול LT, ובו הורחב מעט המרחק בין הגלגלים הקדמיים והותקנה בו דוושת בלם בצד ימין. משמעות הדבר הייתה שבמדינות רבות באירופה ניתן לרכוב עליו עם רישיון נהיגה לרכב נוסעים, ללא צורך ברישיון לרכב דו־גלגלי. בישראל תקנה זו אינה תקפה, ופניות הופנו ומופנות למשרד התחבורה לשינוי תקנה זו. בדגמים החדשים מותקנת דוושת בלם כזו, כך שאם הדבר יותר, גם בעלי רשיון מדרגה B יורשו לנהוג בו.

פיאג'ו MP3 - מבחן דרכים (השקה מקומית)

 
מיקוד בשלושה
בעופר אבניר, יבואנית פיאג'ו, החליטו להתמקד ב־3 גרסאות נפח מנוע שונות בדור החדש והמעודכן של MP3, והביאו כל אחת מהן ברמת אבזור/גימור אחת: MP3 300 HPE Sport; MP3 350 Sport; MP3 500 HPE Business.

דגמי ה־MP3 החדשים קיבלו כבוד (ראוי), והשקתם התקיימה במסלול המרוצים פצאל שבבקעת הירדן. במהלך ההשקה רכבתי על שלוש הגרסאות כדי לבחון מה השתנה (הרבה) ואיך ההרגשה עליהן (כמעט אותו דבר). המחשבה הראשונה שעברה בראשי הייתה "למה הביאו אותנו לפה בחום הזה?"; בכל זאת, זה רק קטנוע, ולא סתם קטנוע, אלא כזה שלועג לכל מה ש"אופנוענות" משדרת. אך לאחר מספר הקפות הגיעה התשובה. האפשרות לקחת קטנוע כל־כך לא־קיצוני ולבחון אותו בתנאים כל־כך כן־קיצוניים, מוכיחה עד כמה המכלולים של הכלי הזה יעשו את העבודה ברגע האמת. בלימה פתאומית או שינוי כיוון לא צפוי על משטח חלק הופכים בתוך הקסדה מ"שיט" (המלווה ברעש מחליא של פגיעה) ל"אופסי" (המלווה בצליל מלבב של הקלה).

פיאג'ו MP3 - מבחן דרכים (השקה מקומית)

 
MP3 300 Sport
דגם ה"כניסה" של MP3 צויד במנוע החדש מסדרת HPE של פיאג'ו. מדובר בקטנוע חדש לחלוטין עם עלייה משמעותית בהספק ובמומנט. הבעיה הגדולה של MP3 הייתה במשקלו הכבד וביכולת הלא גבוהה של המנועים לשאת את עולם של המכלולים הכפולים. כעת, עם המנוע החדש, בעיה זו נפתרה לחלוטין. מלבד המנוע המשופר, גם הקטנוע עצמו עבר דיאטה משמעותית, וחשוב מכך:  התווספו לו — ובכל הגרסאות — מערכות ABS למניעת נעילת הגלגלים ו־ASR למניעת החלקה.
 
MP3 350, MP3 500
שתי הגרסאות הנוספות שהגיעו ארצה, מותאמות לנסיעות בין־עירוניות ול"רכיבות תיור", חולקים אותם מכלולים ונבדלים בנפחי המנוע. מנוע ה־350 נלקח מדגם 'בוורלי 350' ואילו ה־500 הוא מסדרת מנועי HPE החדשים. כאן, ויותר מאשר בדגם הכניסה, פותר המנוע החדש את בעיית המשקל הכבד. גוף הקטנוע עבר מקצה שיפורים עם הגדלת מקום האחסון מתחת למושב, שיפור מגן הרוח, חישוקים מעוצבים, שיפור תנוחת הרכיבה ועוד. מנוע ה־500 החדש הוא בעל מערכת הזרקת דלק אלקטרונית וניתן לבחור בין שתי מפות הצתה: 'רגיל' ו'חיסכון'.

פיאג'ו MP3 - מבחן דרכים (השקה מקומית)

 
בסופו של יום
החידושים שעבר MP3 של פיאג'ו על גרסאותיו השונות הוא משמעותי, ואלה תורמים רבות לבטיחות בפועל ולתחושת הביטחון בעת הרכיבה עליהן. קטנועים מסוג זה פונים דווקא אל ציבור הנהגים ופחות אל ציבור הרוכבים; מי שהתנסה ברכיבה על דו־גלגלי, עשוי למצוא את הגלגל הנוסף/עודף כגורם מפריע ומעכב, ופחות כאמצעי להגבת הבטיחות. לעומת זאת, רוכבים חדשים שהחליטו להשאיר את הרכב בבית ולנסות לצלוח פקקים עם כלי מסוג זה, ימצאו במערכות הבטיחות החדשות של פיאג'ו MP3 "מלאך שומר" — בתנאי שימצאו כי תוספת של 15,000 שקלים הם תשלום הוגן עבור פעולתו של מלאך זה.
 
נתונים טכניים
בכל הגרסאות: מנוע עם צילינדר אחד, 4 פעימות, קירור נוזל, גל־זיזים יחיד, 4 שסתומים, תמסורת רציפה, צמיג קדמי 110/70-13; אחורי 110/70-14 אורך ורוחב 200 ו־80 ס"מ בהתאמה, גובה מושב 79 ס"מ (78 בגרסת 300). אחריות 24 חודשים.   

פיאג'ו MP3 - מבחן דרכים (השקה מקומית)