יום שישי, 11:00 בבוקר והטלפון מצלצל. מעברו השני של הקו, הרחק בהירושימה, יפן, נמצא יסוטאקה טסושידה (Yasutake Tshuchida) מעצב ראשי במאזדה. ולא סתם מעצב – הוא האחראי לעיצובה של 3 החדשה וגם לקאי, מכונית התצוגה אשר הקדימה אותה.

הקריירה של טסושידה מחוברת באופן עמוק למאזדה 3. אחרי שהצטרף לחברה ב-1998 זו הייתה המכונית הראשונה עליה עבד (דור ראשון, 2003). הוא גם עבד על הדור הקודם, ולכבוד השקתו בישראל של הדור הרביעי של ה-3 שוחחנו עימו.

"למעשה התחלתי את הקריירה שלי במאזדה 3 אז יש לי קשר הדוק איתה" הוא פותח, "אנחנו עובדים כרגע עם שפת עיצוב שאנו מכנים 'קודו', מבוססת על האופן בו אנחנו מסתכלים על הקשר שבין אדם ובין צורת החיים הקושרה למכונית, ומחפשים משהו שייגע בו וירגש אותו.

מומחה ב-3 / ראיון עם האיש שעיצב את מאזדה 3 החדשה


"התפיסה העיקרית שלנו לא השתנתה עם ה-3 החדשה, ומה שהשתנה זו הדרך בה אנחנו מבטאים אותה. הפילוסופיה שלנו אומרת שפחות זה יותר, ואנחנו רוצים ליצור רגש באמצעות אסתטיקה יפנית. כתוצאה מכך הורדנו קווים ופרטים בדגם החדש, והשתמשנו יותר בהשתקפויות אור על המרכב; בהאצ'בק, למשל, אין קו כתף".

מה השתנה בדגם החדש, ומה רציתם לשמר מ-3 היוצאת?
"כל פרט וכל חלק במכונית השתנה, אבל שמרנו על התפיסה שהיוותה בסיס ל-3 הקודמת וגם לדור הראשון – יצירת מסה חסונה מאחור. קשה להגדיר זאת, אבל הכוונה הייתה ליצור אנרגיה עצורה שפורצת החוצה.

"אנחנו עוברים עם 3 החדשה לדור הבא של שפת העיצוב במאזדה. אבל אם תסתכל על אחורי ה-3 המקורית ועל אלה של הדור החדש, תראה שתכננתי אותם באותה צורה, כדי שאנשים שיביטו בחלק זה ירגישו את המתח והתשוקה, את חווית הנהיגה. אני רוצה שאנשים יביטו באחוריים וירגישו את האנרגיה זורמת ואת התחושה הדינאמית".

איך תרמה הארכיטקטורה החדשה לעיצוב?
"התרומה הגדולה ביותר היא בכך שהארכיטקטורה אפשרה חרטום נמוך. כמעצבים חשוב לנו לקבל 'אף' וגובה נמוכים כדי שנוכל לעצב מראה מסוגנן. הפעם קיבלנו חבילה שאפשרה לתכנן את הסדאן כאילו היא "מתוחה" יותר עם פרופורציות מוארכות. ה-3 נמצאת בתחום המשפחתי, ולרוב קשה להעניק לסדאן בתחום צללית ארוכה ונמוכה, וכאן היה חשוב לנו להצליח". 

מומחה ב-3 / ראיון עם האיש שעיצב את מאזדה 3 החדשה


מה ההבדלים העיקריים בין גרסאות הסדאן וההאצ'בק?
"הפעם, תחת שם דגם אחד יצרנו שני סוגים של אופי ושל אישיות. עבור הסדאן, ארצות הברית וסין הם השווקים העיקריים, והעיצוב שהם ביקשו הוא יותר 'מתוח' ומוארך, כזה שנראה מעבר לסדאן רגילה. ההאצ'בק 'הפוכה'; היא פונה ליפן ולאירופה, וצריכה להיראות יותר קומפקטית. כדי להגיע לכך, כל חלק במרכב, למעט מכסה המנוע, שונה בכל אחת מהן". 

ממה אתה מקבל השראה כשאתה בא לעצב רכב כזה?
"כמעצב, אם אני מקבל השראה מדבר מסוים, ומתרכז בו התוצאה יכולה להיות מוזרה, וגם אם אני מקבל השראה מדבר מסוים אחד, גם אחרים יכולים להיות מושפע ממנו. במקום זאת אנחנו מסתכלים עמוק לתוך התרבות שלנו ומנסים למצוא בה דברים מקוריים, ואז לקבל מהם השראה וכיוון. מכאן הגיע 'פחות זה יותר'. מאזדה נולדה ביפן ואנחנו מעריכים את סולם הערכים שלה ואת המסורת שלנו ומהתרבות הזאת יצרנו את העיצוב".   

מומחה ב-3 / ראיון עם האיש שעיצב את מאזדה 3 החדשה


אלו מכוניות תצוגה של מאזדה מהזמן האחרון סמנו את הכיוון לעתיד?
"RX ויז'ן וויז'ן קופה (2015 ו-2017 בהתאמה; א.ש). מה שמשותף להן זה עיצוב 'פחות זה יותר', והדרך בה הלכנו כדי לנצל את השתקפות האור על-מנת להגיע לכך. הסיבה שהצגנו שני דגמי תצוגה נבעה מכך שלכל אחד היה תפקיד אחר. RX מבטאת יותר את הצד הספורטיבי, הקופה מפגינה צד יותר מכובד ויוקרתי. יצרנו שני דגמים כאלה כדי להראות את טווח הביטוי שאנחנו יכולים להשיג. בדור הקודם טווח העיצוב שלנו היה צר ומוגבל יותר ורצינו להפגין שכעת הוא רחב".

היכן ה-3 נמצאת בספקטרום הזה? 
"ויז'ן העבירה ל-3 האצ'בק את ה-DNA, והפילוסופיה של הקופה הועברה לסדן. ולכן ב-3 החדשה לשתי הגרסאות מבנה ועיצוב שונים מאוד". 

עד כמה משפיעה הצלחת דגמי הפנאי על עיצוב מכוניות הנוסעים?
"ברור שרכבי הפנאי חשובים, אבל חשוב ליצור את הטכנולוגיה ואת הבסיס לעיצוב באופן נכון. לכן בחרנו ב-3 ולא ברכב פנאי כדי להראות את המשך ההתפתחות במאזדה. 

רכבי פנאי חשובים, אבל אם נדגיש אותם מדי, הדבר יפגע בדגמים שהם הבסיס שלנו. אם אתה רוצה לשתות קפה מצוין צריך גם מים מצוינים; במקרה זה, דגמי פנאי הם פולי הקפה ומאזדה 3 היא המים".

מומחה ב-3 / ראיון עם האיש שעיצב את מאזדה 3 החדשה


אלו מכוניות מעברה של מאזדה אתה אוהב?
"RX7-FD – הדור השלישי והאחרון לדגם. אתה לא רואה בה קווים חדים וזה דומה לכיוון שלנו ב-3 החדשה“.

תשמע, נראה לי שלא רק אתה אוהב את RX7, אלא כולם במאזדה. אז מתי כבר תציגו יורשת?
טסושידה צוחק "אישית הייתי רוצה לראות RX7 כי גם אני מעריץ שלה. אולי אם מאזדה 3 תצליח מאוד זה יעזור לנו ליצור כזו...".

מומחה ב-3 / ראיון עם האיש שעיצב את מאזדה 3 החדשה