אנשי סקודה בחרו להשיק את סקודה קאמיק בחבל היין הצרפתי, אלזס, היכן שענבי הריזלינג נמצאים בקטגוריה משל עצמם. בניגוד לענבים, לקאמיק, שישווק כאן בתחילת 2020, מצפה תחרות קשה מאוד. 

בשנה הבאה יושקו לא מעט רכבי פנאי קטנים (B-SUV) חדשים – ניסאן ג'וק, פיג'ו 2008, קיה סלטוס – ואלה יצטרפו לעוד דגמים שכבר מצליחים כאן בתחרות על טעמו וכיסו של הלקוח. סקודה משוכנעת שקאמיק יכול להוות מתמודד ראוי בקטגוריה הצפופה הזו, ואנו ניצלנו את הכבישים היפים באלזס בכדי לבדוק את זה.

התחלה מהסוף, המרחב מאחור
הפעם נתחיל דווקא מהסוף. המושב האחורי של קאמיק פוגע בול בפוני של הלקוח הפוטנציאלי. קאמיק מבוסס על פלטפורמתMQB-A0  – המשרתת את דגמי הסופרמיני ורכבי הפנאי הקטנים של קבוצת פולקסווגן – אך סקודה האריכה את בסיס הגלגלים שלו. בשעה שלארונה, למשל, בסיס גלגלים של 256.6 ס"מ, זה שבקאמיק הוא 261 ס"מ. התוצאה: מרחב מצוין מאחור ומושב גדול. בנוסף לפתחי אוורור מאחור, החלונות שם גדולים מספיק כדי שגם ילדים יוכלו ליהנות מהנוף. כך שאם אתם מחפשים רכב פנאי קטן, איכותי, חכם ומרווח לארבעה אנשים גדולים, קאמיק יכול להתאים לכם. 

סקודה קאמיק - מבחן דרכים (השקה)


נפח תא המטען, 400 ליטר, סביר בקטגוריה אך לא מתעלה, אבל הוא שימושי מאוד. ניתן לקפל בקלות את המושבים לקבלת רצפה שטוחה, והנפח המתקבל גדול מאוד: 1395 ליטר. דלת תא המטען של הרכב בהשקה צוידה בלחצן לסגירה חשמלית, פריט שלא רואים בהרכב דגמים עממיים (ולא בטוח שיהיה במפרט הישראלי).

וכמובן, זה לא סקודה אם אין ברכב כל אותם פתרונות חכמים ושימושיים – והם ישנם, כוללים תאי אחסון נוחים, פנס בתא המטען, גומי נשלף השומר על הדלתות, מטרייה בדלת הנוסע ואפילו, למי שגר במג'דל שמס, מכשיר לגירוד קרח משמשות האוטו.

סקודה קאמיק - מבחן דרכים (השקה)


אפשר לחזור להתחלה
עיצוב קאמיק שומר על קרבה לקו המשפחתי של רכבי הפנאי של סקודה, והצללית דומה לזו של קארוק. מלפנים האלמנט הבולט ביותר הן יחידות התאורה הכפולות שכוללות תאורת לד יום ואיתות דינמית מעליה, בדומה לרכבים יקרים יותר. יחידות התאורה הדינמית ברכב בו נהגנו נמצאות מלפנים ומאחור ואלה יוצעו רק בגרסאות היקרות יותר שיימכרו בארץ. עוד מלפנים שבכה כפולה בחלק התחתון ועל צידי הגג בולטים פסי הטענה כסופים. 

מאחור העיצוב מוצלח מאוד לטעמי עם יחידות תאורה שהזכירו לי מקור של עורב. כאופנת היצרן בדגמיו האחרונים – סקאלה החדשה, סופרב וקודיאק המחודשים – השם Škoda ממוקם במרכז החלק האחורי, ובאותיות גדולות ובולטות. 

כמו רכבי סקודה האחרים, קאמיק הוא רכב המפגין שימושיות ומשדר תכליתיות. 

סקודה קאמיק - מבחן דרכים (השקה)


מרחב ופטנטים
עיצוב סביבת הנהג מוצלח וקצת יותר צעיר ממה שאנחנו רגילים למצוא בדגמי סקודה אחרים, ומשלב צבעים בהירים וטקסטורות נעימות לעין. חומרים רכים ונעימים בחלק העליון ופס כרום מדלת לדלת יחד עם המשטח הבהיר יוצרים אווירה נעימה. בחלק התחתון ניתן למצוא חומרים נוקשים יותר. איכות ההרכבה והגימור בסך הכל טובה. 

גם כאן שפע פתרונות אחסון חכמים כיאה לסקודה, ובנוסף לתא במשענת היד, יש מתקן לפח בצד הדלת ואפילו מגירה מתחת למושב. במרכז סביבת הנהג צג מגע צבעוני בגודל "8 – בהיצע, לפי רמת הגימור, מסכים מ-"6 ועד "9.2 – והוא משתלב נהדר עם סביבת הנהג. המערכת המוכרת כוללת גרפיקה איכותית, היא מגיבה במהירות ברוב המקרים ויש בה חיבור לרשת המאפשר לקבל עדכוני תנועה, אפליקציות וכו'. אני אוהב את המערכת הזאת ואת רוב מרכיבי התפעול שלה; עם זאת, הפקדים הנמצאים בצד ימין מרוחקים, והדבר מקשה קצת על תפעולם בזמן נהיגה, וגם לאחר יום שלם לא התרגלתי לזה.

סקודה קאמיק - מבחן דרכים (השקה)


פתחי המיזוג המרכזיים נמצאים נמוך ומיקומם מוזר, ופקדי המערכת, המורכבים נמוך יותר, ממוקמים עמוק מדי והנגישות אליהם אינה טובה. ברכב בו נהגנו בהשקה היה לוח מחוונים מוקרן המציג מידע וניווט ומידע באופן מוצלח, וזה יהיה כנראה במפרט של רמות הגימור הגבוהות שיגיעו לישראל.

תנוחת הנהיגה טובה, והמושב, הכולל שילובי בד עם עור, נוח במיוחד. מה שמעניין הוא שבגרסה היקרה יותר, שכללה את חבילת 'דיינמיק', מושבי הספורט היו נוחים פחות. המרחב מלפנים נהדר והראות מעולה. הגג הפנורמי כלל כיסוי בד שלא אטם את האור לחלוטין, דבר שעלול להיות בעייתי בימי קיץ לוהטים בארץ.

תנועה בדרכים 
המושב הנהדר, תנוחת הנהיגה הטובה ושדה הראייה המצוין לפנים ולצדדים מהמושב האחורי, יכולים היו לעשות את קאמיק לרכב טיולים משפחתי מושלם, אך בסעיף נוחות הנסיעה ואיכותה הרכב אינו מצטיין.

סקודה קאמיק - מבחן דרכים (השקה)


בשיוט מתלי הקאמיק אמנם עובדים לא רע, אך פעולתם מורגשת במהלך הנסיעה. חשוב לציין כי בהשקה נכללה במפרט מערכת מתלים אדפטיביים המאפשרת בחירה בין מצבי ניהוג שונים. מערכת זו כנראה לא תגיע לישראל, ובכל מקרה נוחות הנסיעה תיבחן על כבישי הארץ. ייתכן כי חישוקי "17 במקום "18 ישפרו עניין זה.  

בידוד הרעשים לא מרשים במיוחד; רעשי רוח נשמעים בפנים וכך גם רחשי צמיגים. בשיוט צליל המנוע שקט, תודות לסל"ד נמוך בהילוכים גבוהים, אך בתאוצה רעש המנוע נשמע בבירור. כמו כן, בחלק מהמכוניות הורגשו רעשי ויברוץ מהדלת האחורית. 

בכבישים המפותלים ביערות אלזס הפגין רכב הפנאי הקטן יכולת דינמית טובה, ושמר על קו הפנייה בעיקולים, גם במהירות גבוהה. היצע מערכות הבטיחות נאה: בקרת שיוט אדפטיבית עם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, התרעת תנועה חוצה לאחור ועוד.

סקודה קאמיק - מבחן דרכים (השקה)


מוכרת ממקומות אחרים
יחידת הכוח היחידה שהייתה ברכבי ההשקה כוללת מנוע טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים, 115 כ"ס ותיבה דו-מצמדית בעלת 7 הילוכים. כאן אין הפתעות – המנוע הקטן תפקד מצוין גם בתוואי ההררי שנהגנו בו, והתיבה פעלה היטב עם העברות הילוכים מהירות וחלקות. עם זאת, בתאוצה במהירויות גבוהות הפגין המנוע שחסר לו מעט כוח. קאמיק יוצע בארץ גם עם יחידת כוח חזקה יותר:  1.5 ליטר טורבו, 4 צילינדרים ו-150 כ"ס, ואותה תיבה. 

סיכום זמני
ההתרשמות הראשונית מסקודה קאמיק חיובית. דגם זה כולל את כל היתרונות של סקודה – מרחב פנים טוב, אחסון נדיב, מפרט אבזור עשיר, היצע מכובד של מערכות בטיחות עכשוויות בנוסף למושב אחורי ראוי. כל אלה אמורים למשוך לקוחות שמחפשים רכב פנאי קטן. מה שהרשים פחות זוהי נוחות הנסיעה, בגלל פעולת מתלים לא רהוטה כפי שחווינו בהשקה, ומספר חסרונות בהנדסת האנוש.

שיווקו של סקודה קאמיק יתחיל בראשית 2020, וטווח המחירים שלו צפוי לנוע בין 110,000 שקלים ל-140,000 שקלים, לפי הגרסה ורמת הגימור. האם קאמיק יהיה לסיפור הצלחה? על פניו יש לו כל מה שצריך, כל עוד יוצע עם שילוב נכון של אבזור ותמחור.

סקודה קאמיק - מבחן דרכים (השקה)