השאלה הפשוטה: איך זה לא קרה קודם?

כידוע, לפני עשרים שנים השיקה ב.מ.וו את רכב הפנאי הראשון שלה, X5; הוא, כמו אלה שבאו אחריו, "ישב" על רצפת סדרה 5, ממש כשם שדגמי הפנאי הבאים, X3 ו־X1, היו בפועל מרכב מוגבה של סדרות 3 ו־1. גם אודי ומרצדס, בין השאר, הלכו בדרך זו, שהיא הבסיס לרכבי הפנאי.  

אין הרבה יצרניות של מכוניות פאר, ובכל זאת — איככה והכיצד לא נוצר רכב פנאי המבוסס ישירות על מכונית כזאת?

רוחות הסחר
העובדה שרכב כזה יהיה גדול מדי ומספר הקליינטים יהיה קטן מדי השפיעה מן הסתם על היעדרותו של רכב כזה מהקטלוג של ב.מ.וו. אבל דברים משתנים.    

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (דיזל)


לנד רובר הציגה גרסה מוארכת לריינג' רובר המפואר שלה; נוספו גרסאות לשבעה מקומות, אבל תוספת המקומות הוגבלה לילדים; יצרנים בקצה הספקטרום, בנטלי ורולס רויס, יצאו עם דגמי פנאי שהיו, אכן, גדולים; מרצדס GLS, שהתחיל דרכו כמעין מיניוואן (2006), נע לעבר עולם הפנאי בדור השני, ובחדש יש לו מפרט שטח מרשים מאוד; בארה"ב, מקור התאווה לרכב פנאי, קאדילק אסקלייד הענק (שבסיסו שונה לחלוטין) עושה קריירה מרשימה; שוק הרכב הסיני, הגדול בעולם, ממש אוהב מכוניות גדולות ממדים.

חזרה לב.מ.וו, שגם אצלה דברים משתנים. ב.מ.וו במסע לשדרוג מעמדה, ודגמים חדשים כמו סדרה 8 החדשה או סדרה 7 המחודשת אמורים לציין זאת. רכב פנאי ענק המתכתב עם מכונית הפאר, מפגין נוכחות, מהווה תשובה ישירה ל־GLS, ובכלל ממקם את קצה רכבי הפנאי שלה ממש למעלה, נראה כמו דבר נכון למותג המכוון גבוה יותר. וכאשר לרשותו רצפה מודולרית ומוכשרת כמו CLAR, אפשר לייצר רכב פנאי כזה בפחות הוצאות. 

קבלו את ב.מ.וו X7, רכב פנאי ענק שהוצג באוקטובר 2018. 

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (דיזל)


הופעה וביצוע
הגרסה שקיבלנו למבחן היא xDrive 30d — מנוע דיזל 3.0 ליטר, 265 כ"ס — ברמת הגימור 'פיור אקסלנס', ומחירה של זו הוא 890,000 שקלים. על המפרט הכללי, שאר הגרסאות והאבזור ברמת הגימור הנ"ל, ראו תיבות.

רכב הפנאי המאוד גדול הזה מפגין נוכחות רבה מאוד, והחזית המגודלת, על השבכה החדשה של ב.מ.וו, מעצימה אותה. עם זאת, עיצוב שאר הרכב שגרתי, והממדים מסדרים לו הופעה מעט כבדה מדי. גם הפרופורציות לא עוזרות; הרכב ארוך בהרבה מ־X5, גבוה מאוד, ולא רק שאינו רחב ממנו אלא אפילו צר בקצת (בחצי ס"מ).

הכניסה מחייבת הנפת רגל קלה, מכיוון שמרווח הגחון אחראי לסף מעט גבוה. כאשר נכנסים ומתיישבים הכל משתנה; ריפוד העור החום ומערך הגוונים בסביבת הנהג, מושב הנהג המעולה על שפע כוונוניו, האבזור המאוד עשיר, המופע העדכני של מערך המידע והשליטה, הביצוע המשובח בתחומי החומרים, ההרכבה, הגימור והתפעול, המרחב הנדיב — כל אלה יוצרים סביבת נהג ברמה גבוהה מאוד. ועל כל אלה מתווספת, כמובן, תנוחת נהיגה גבוהה (מאד), המעניקה שדה ראייה מעולה, המתגברת גם על ממדי מכסה המנוע.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (דיזל)


ממשקי התפעול העכשוויים קלים יחסית להטמעה, והלחצנים הפיזיים משפרים את הנדסת האנוש. לוח המחוונים מרשים למראה, אבל מיקום הספרות וסידורם בצידי הצג הגדול מוצלח פחות, גם בגלל המרחק, גם בגלל שהם פועלים הפוך. הבורר משופר מכיוון שאינו נוטה להיכנס בקלות לסרק כקודמיו. המסך המרכזי משובח באיכותו, קריא, וכמעט אינו מושפע מהשתקפויות.

מאחור, המרחב מרשים כמובטח מממדי הרכב, לנוסעים שם מרווחי ראש ורגליים מצוינים, והאווירה כנדרש מרכב לוקסוס. הכניסה לשורה 3 נוחה יחסית הודות לתנועה של מושבי שורה 2, והמקום סביר גם לשני מבוגרים; לא המקום המומלץ לנסיעה עד אילת, אבל מספק לטווחים רגילים. תפעול מערך המושבים, הנשלט ממספר מקומות, מחייב לימוד ותרגול, והוא מעט פחות אינטואיטיבי מהרצוי.   

תא המטען סביר בגודלו כאשר כל המושבים זקופים, ענק כאשר שורה 3 מקופלת. הסידור של פיצול הדלת האחורית, ליצירת מושב/מגש הטענה, מצוין, ופנים תא המטען עשוי כהלכה.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (דיזל)


מבחן בדרכים
התנעת מנוע דיזל בחניון תת־קרקעי היא מתכון לרעש מופגן. לא כך עם המנוע הזה, שנימוסיו משובחים, ובתוך הרכב כמעט ואינו נשמע כלל. ההספק (265 כ"ס) אינו מרשים כמו בגרסת הבנזין (340 כ"ס) או מהמם כמו בדיזל  (400 כ"ס), אבל הוא מספק, נעזר במומנט הרב מאוד (63.2 קג"מ), וזה מסדר לכלי המגודל כישורי תנועה מכובדים. אלה, בסיוע תיבת שמונה הילוכים יעילה והנעה כפולה מאפשרים ל־X7 לצבור מהירות מרשימה במעלה הררי, כישורי עקיפה טובים מאוד גם תחת עומס — ולא פחות חשוב: שיוט נינוח מאוד; הרכב נע ב־100 קמ"ש ב־1250 סל"ד, וקלות תנועה במהירויות אוטובאן גבוהות. ההספק ואופי הפעולה על רקע המשקל, עשויים ליצור תחושה של מחסור בביצועים בקצה העליון; אבל כדאי, אז, להסתכל במד המהירות. תגובת התיבה טובה, והיא משתפרת במעבר ל'ספורט'. צריכת הדלק נאה בהינתן משקל הכלי, התוואי והנהיגה — 10.1 ק"מ/ליטר.

בעיר, במצב 'נוחות', נוחות הנסיעה טובה כל עוד השיבושים אינם מרימים ראשם. הצמיגים עם הדופן הכה נמוכה והבולמים שאינם מרסנים היטב, אחראים על נוחות פחות מוצלחת במצבים כאלה. מעבר למצב 'ספורט' פותר את רוב הבעיות, ו'אדפטיב' עשוי להיות הבחירה הנכונה על תשתית באיכות משתנה. מחוץ לעיר במצב 'נוחות', הרכב נע ונד על שיבושים וגלי כביש, אבל הדבר מפריע פחות מאשר בתוכה, מצב 'ספורט' משפר גם כאן את תנועת הבולמים וכמעט מבטל את הרטט על כביש משובש.

איכות הנסיעה לא פחות ממצוינת. צליל המנוע כמעט ואינו נשמע עד 3000 סל"ד ואז, כאשר המנוע מטפס גבוה, נשמע צליל מלבב של מנוע־ביצועים מוזן־בנזין... רעשי הרוח, למרות המבנה והממדים, נשמעים מעדנות ב־120 קמ"ש, ואילו אוושת הצמיגים המאוד מגודלים, מפגינה נוכחות מעל 100 קמ"ש, כמעט נעלמת על אספלט שקט.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (דיזל)


היכולת הדינמית, בהינתן הייעוד, הממדים והמשקל, מכובדת ביותר. בפניות קשת ארוכות, גם במהירויות ממש גבוהות, הרכב כמעט ואינו רוכן, והוא כמשפט הקאלט של פעם "נטוע כמו קטר על מסילת ברזל". לתפארת המבחן, וגם בגלל שזה ב.מ.וו, הדהרנו את הכלי המגודל הזה באי־אלו קטעים מפותלים. מרכז הגובה, ממדי הרכב ומשקלו החלו להפגין נוכחות, אבל כישורי השלדה, פעולת המתלים והבולמים, ולא פחות חשוב הצמיגים, סידרו כישורי פנייה מרשימים יחסית; ניתן לנהוג בכביש כזה גם במהירויות שהן גבוהות, בהרבה, ממה שמותר, שפוי וצריך. המשמעות אחת: מעטפת הבטיחות הדינמית של הכלי ממש רחבה.

משקלו של ההגה וגודל השטח המת במרכז סבירים, ואלה משתפרים במעבר ל'ספורט' (ואפשר להעניק רק להגה מאפיין כזה). מערכת הבלימה עושה כל מה שצריך ברמה הנדרשת מרכב כזה: עוצמת בלימה גבוהה, יכולת מינון מצוינת. כאן יצוין כי קוטר הסיבוב לא מזהיר, וזה עומד על 13 מטרים. 

ולאחר כל הדברים האלה, פנינו לשבילים. אותו שילוב של מרווח גחון, מערכת הנעה יעילה, כישורי הגבהה ושליטה בפעולת הבולמים, אפשר ל־X7 לנוע בשבילי טיול אופייניים בקלות יתירה ולשמור על איכות חיים גבוהה לנוסעים בתוכו.

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (דיזל)


אבל אליה, וזיז בה. אותם צמיגי מופת, על מידתם הכבירה, הפגינו שגם בשבילים עם אבנים שתולות שנראות תמימות למראה, יש להיזהר. זיז קטן ששויף על־ידי מרפי והוחבא על־ידו בזווית מסוימת וכמעט בצמוד לאדמה, עלול לפגוע בנקודת תורפה בצמיג (שפת החיבור לחישוק), ואז יכול להיגרם נזק. עובדה.

מבחן יחיד במינו
X7 מביא את המאפיינים של רכב פנאי — כניסה ויציאה נוחות, חלל פנים גדול, תנוחת נהיגה גבוהה, כישורי נסיעה בשביל — מוסיף מקום לשבעה מבוגרים, ומשלב אותם עם מרכיבים של מכונית פאר: ממדי אורך ורוחב וסביבת נהג מהודרת, מאובזרת ומרווחת.  

ב.מ.וו X7 עשוי ברמה גבוהה מאוד, איכות החיים שהוא מעניק לנהג ולנוסעים בהתאם, ביצועיו ויכולתו מרשימים ומעל לכל מרחב הפנים שלו גדול מאוד. מנגד, הוא יקר, גדול וכבד ול־X5 הזול ממנו יתרונות לא מעטים ביחס — כל עוד לא מכניסים למשוואה את תוספת שני המקומות המלאים (כמעט), או את מקדם הכניסה שעבור אחדים יכול להגיע רק עם ממדים כאלה. במחשבה נוספת: גרסת הבנזין עם מושבי "קפטן" יכולה להיות חלופה מאוד מרשימה למכונית פאר.    

ב.מ.וו X7 - מבחן דרכים (דיזל)