קטגוריית "תת-משפחתית" או "משפחתית קטנה" כוללת מכוניות המבוססות על פלטפורמת סופרמיני, אך עם מרכב גדול ושימושי יותר. מעבר לכך שבגרסת סדאן דגמים כאלה פונים לשווקים שמעדיפים סדאן על-פני האצ'בק, גם כאשר מדובר בדגמים קטנים, לקטגוריה גם יתרון בציי רכב שם ארגונים יכלו להציע לעובדים רכב "משפחתי" במחיר נמוך יותר וגם אם מעמדו בעבודה "התאים" לסופרמיני.
 
בשנת 2012 סקודה הציגה את הראפיד, המשפחתית הקטנה שלה. הדגם של סקודה התבסס על פלטפורמת קבוצת פולקסווגן (PQ25 בגרסת A05), היה מהדורה מוגדלת ושימושית יותר של סקודה פאביה, הסופרמיני של סקודה, והוצע מלבד במרכב סדאן גם כהאצ'בק.
   
סקודה סקאלה מחליפה את הראפיד, וכמוה מבוססת על פלטפורמת סופרמיני (MQB A0) שתשמש את הפאביה הבאה וכבר משמשת את פולקסווגן פולו, סיאט איביזה ואודי A1.

סקודה סקאלה - מבחן דרכים

 
עיצוב ומספרים
הסקאלה, שהוצגה בפני באי עולם בפתח תקווה רבתי (דצמבר 2018), לא לפני שהעיצוב נחשף בגרסת תצוגה (ויז'ן RS בתערוכת פריז 2018). הדגם הושק באביב השנה והתייצב בישראל בספטמבר.
 
בסיס הגלגלים גדל מ-260 ל-265 ס"מ; האורך בשישה ס"מ ל-436; הרוחב בשמונה ס"מ תמימים ל-179; הגובה בס"מ ל-147; נפח תא המטען ב-72 ליטר ל-467. וכן, כל אלה הם ממדים אופייניים למשפחתיות קומפקטיות. לפי שעה אין גרסת סדאן לסקאלה, המוצעת כהאצ'בק בלבד.
 
הסקאלה מוצעת עם מנועי טורבו-בנזין 1.0 ליטר (94  או 115 כ"ס) וטורבו-דיזל 1.6 ליטר (115 כ"ס). בפסגת ההיצע טורבו-בנזין החדש יחסית בנפח 1.5 ליטר (150 כ"ס). ברמות האבזור הגבוהות, מושבים סופר-משובחים מרופדי עור, בקרת אקלים, מסך "10.25, לוח מחוונים מוקרן ושאר פריטי מפרט הראויים למשפחתית הנמצאת בצד הגבוה של הסקאלה.

סקודה סקאלה - מבחן דרכים

 
למרות הפלטפורמה, סקודה טוענת כי הסקאלה תתחרה במשפחתיות כמו אופל אסטרה, יונדאי i30, פורד פוקוס ופיג'ו 308. "ובגולף?" התעניין אוהד אלגוב במהלך ההשקה; "אה, לא. היא בסגמנט יותר גבוה". אוהד היכה בברזל: "גולף? זו לא המשפחתית של מותג פולקסווגן, המתחרה, גם, בפוקוס וב-i30?".
 
דבר אחד ברור: על פלטפורמה של סופרמיני - ופלטפורמה היא החלק היקר ברכב - הזולה לייצור מהגדולה ממנה (MBQ), אפשר לבנות מרכב גדול יחסית, כמו של משפחתית, וזאת לאחר שגם הרצפה עצמה הוגדלה. באמצעות המפרט והתמחור ניתן למצב את הדגם כך שיפנה ללקוחות של אותה תת-משפחתית, אבל יציע להם אלטרנטיבה במחיר מופחת למשפחתית.
 
מגרש חניה
כאשר החניתי את הסקאלה, עצרה לידי מכונית. האיש לא חיפש מקום חניה, אלא התעניין ב"מכונית המדהימה הזו", מכיוון שהוא אמור לקבל רכב חדש מהחברה; שחור עושה לה טוב. בהינתן התפקיד החדש של הסקאלה במארג הדגמים של סקודה והשינויים שעובר המותג, שדרוג העיצוב הוא עניין חשוב (ולכן אותו דגם תצוגה).
 
סקודה סקאלה - מבחן דרכים


ואכן, הדגם החדש מעוצב באופן עדכני, ממשיך את ליטוש המופע האלגנטי של דגמי סקודה; קווים מעט מחודדים יותר, סבכה מעט קלה יותר וצבירי פנסים בעיצוב מקורי ועכשווי (ויש מיתוג): "Škoda Crystal Lighting". חלק אחורי עם מסר דינמי, וכדי שיהיה ברור שהיצרנית הצ'כית מתקדמת באופן מדוד מעלה, גם שמו - Škoda (יש לקרוא Shkoda) - מופיע בגדול מאחור, ממש כמו בקאמיק ובאוקטביה החדשים ובסופרב המחודשת.
 
גם עיצוב סביבת הנהג נאה, עם משטחים בפאזות שונות ואלמנטים מוצלחים כמו המשטח הבוהק מול הנוסע, צג המולטימדיה החצי-צף ועוד, והתפרים בכתום בהחלט מוסיפים. איכות הפלסטיק גבוהה מאוד, עם מרקם נעים ומשטחים שמנמנים למעלה. הראות ללוח המחוונים מצוינת והלוח עצמו ברור וקריא מאוד.
 
הנדסת האנוש פשוטה וטובה, וכך גם מערך המולטימדיה - על תפעולו ואיכותו - ובלטה בהיעדרה מצלמת נסיעה לאחור. המושב סביר, אך אינו מתעלה; הבסיס מעט שוקע בחלקו האחורי, המסעד מעט קמור מדי. מפרט האבזור בסיסי ביותר ומפרט הבטיחות נאה.
 
המרחב מאחור טוב, מרווחי הראש והברכיים מצוינים, אך אלה של כפות הרגליים בינוניים. בסיס המושב תומך היטב בירכיים והמסעד טוב מאוד. בפועל, אין מקום באמצע לאדם מבוגר; גם מנהרת ההינע הגבוהה, גם פתח המיזוג - המצוין לכשעצמו - הנכנס עמוק במרכז, מפריעים לכך.

סקודה סקאלה - מבחן דרכים

 
תא המטען גדול ומספק מאוד, יעיל, שימושי, עשוי היטב ומצויד במשטח עילי קשיח - ולא היינו מקבלים פחות מזה מסקודה, וביותר ממובן אחד. בתא עצמו ווים בצדדים, נקודות עיגון ברצפה, תאורה, שקע 12 וולט. קיפול המושבים נעשה דרך הדלתות והוא קל מאוד לביצוע.
 
במבחן הדרכים
המנוע הכה-מוכר של קבוצת פולקסווגן אינו מחדש דבר, אבל הוא לא צריך; הביצועים מספקים כל צורך רגיל בעיר, בכביש מישורי וגם במעלה הררי. בכביש 6 הסקאלה יכולה להגיע בקלות מפתיעה ל-140 קמ"ש, והיא שומרת על מהירות גבוהה גם בכביש העולה לפסגת זאב, למשל. חלק מהיכולת נובע גם מהילוכים קצרים יחסית; ב-100 קמ"ש סובב המנוע ב-2,400 סל"ד. בכל אופן, עקיפה תחת עומס, כמו בכביש עם נתיב אחד לכל כיוון, אינה מיידית ויש לתכננה, בייחוד אם הרכב צריך לסגור עניינים במהירות; הרים, סמי טריילר, כביש מפותל (ומצב "ספורט" מוסיף); בכל זאת, 115 כ"ס, ובסל"ד גבוה, מעל 4,500, כאילו ונגמר למנוע האוויר.
 
סקודה סקאלה - מבחן דרכים


כמעט בכל תוואי נהיגה, פעולת התיבה חלקה מאוד, כמעט ולא מורגשת, אבל במצב ידני ותחת עומס כבד היא מפגינה התנהלות בוטה משהו להרף עין. צריכת הדלק עמדה על 12.5 ק"מ/ליטר.
 
לסקאלה בולמים שכיולם רך. אלה מטפלים היטב בכל השיבושים "השטוחים" - תיקוני אספלט, טלאים בכביש, חריצים, שינויי גובה לא גדולים - הן בעיר והן מחוצה לה, מצטיינים ממש במהירויות עירוניות נמוכות, 30-20 קמ"ש. מנגד, הבולמים אינם מצליחים במקרים רבים להתגבר על שיבושים עמוקים יותר - שברים, בורות, שקעים גדולים - וגם כאן הן בעיר והן מחוצה לה, ואלה מאתגרים אותם כדי חבטה. על כביש גלי - יש ויש; במקרים מסוימים, אותה רכות מטפלת בהם היטב ובמקרים אחרים, נרשם חוסר ריסון המביא לעיתים לנדנוד מעט נמשך ומורגש מדי.
 
בכל הקשור לאיכות הנסיעה הכוללת, נוחות הנסיעה כאמור בינונית, המנוע מפגין נוכחות ווקלית מעל 4,000 סל"ד (אבל הצליל ממש לא מציק), רעשי רוח לא נשמעים, אך אלה הבאים מהכביש ומבתי הגלגלים, כן (מעל 90 קמ"ש). לפעמים, במפגש עם שיבושים עוינים במיוחד בעיר, נשמעים גם רעשי מתלים.

סקודה סקאלה - מבחן דרכים

 
היכולת הדינמית סבירה. סקאלה מסתדרת היטב בפניות, בייחוד בכאלה שאינן דורשות שינויי כיוון תכופים במהירות גבוהה. בכל מקרה היא לא בעניין; אותם בולמים רכים יכולים לגרום לתנודות מרכב תחת עומס. ההגה קל מדי, ובעיקר אינו מעניק תחושה כל שהיא עם הפניית הרכב. מערכת הבלימה מעולה, כולל עוצמה מרשימה כדי שתילה וכישורי מינון טובים.
 
מה שמקבלים, מה שנותנים
לכשעצמה, סקודה סקאלה נראית מצוין, סביבת הנהג ותא הנוסעים עשויים היטב, היא שימושית מאוד, חסכנית, יעילה ליום-יום ומציעה לנהג כישורי תנועה טובים. וממש חשוב: יש לה מערכות בטיחות עדכניות.
 
סקודה סקאלה - מבחן דרכים


ב-118,000 שקל מקבלים מכונית שבסיסה סופרמיני, אבל ממדיה וחלל הפנים שלה כשל משפחתית, אבזורה ממש אינו עשיר, והמנוע הצמוד לה הוא מה שמקובל בסופרמיני, לא במשפחתית.
 
ביחס לדגמי סופרמיני, סקאלה מציעה מעל ומעבר; ביחס למשפחתיות היקרות ממנה ב-15% היא מרשימה פחות. מן הסתם, עם המנוע החזק יותר, אבזור והידור כמו שיש בהיצע הגבוה יותר שלה, כזה שעומד ראש בראש מול משפחתיות אחרות, מחירה יהיה גבוה בהרבה. סקאלה ראויה מאוד לעיונו של מי שמקבל רכב מהעבודה, וגם מי שרוצה לקנות מכונית בממדים של משפחתית אך תקציבו מוגבל לצד היקר של דגמי סופרמיני (וכאן יש לזכור כי האחריות היא ל-24 חודשים).