"נכנסנו לתחום הפנאי הקומפקטי די מאוחר", מודה רוברט טינקר, דובר טויוטה אירופה בפתח השקת טויוטה C-HR המחודש, "לכן רצינו להיות בטוחים שאנחנו לא עושים רכב שהוא 'גם אני'. רצינו להביא משהו מיוחד יותר".
 
בגלל האיחור והמראה השונה משהורגלנו מטויוטה, לידת ה-C-HR לוותה בשורת מכוניות תצוגה. אלה הלכו והתעדכנו לקראת חשיפת המראה בתחילת 2016 ותא הנוסעים בסופה. זה החל בסוף 2014 בתערוכת פאריז עם ה-"C-HR קונספט" בעל שלוש דלתות, המשיך לגרסה מעודכנת שנה אחרי בפרנקפורט. אפילו על השינוי החשוב בחידוש הנוכחי נרמז כבר במכונית תצוגה מפרנקפורט 2017 - ה-"Hy-Power".
 
הזמן רץ
קצת קשה להאמין שרכב הפנאי בעל העיצוב המיוחד כבר בן שלוש וטויוטה לא השתהתה בהשקת גרסה מחודשת. בשלוש השנים שעברו מאז הצגת הרכב, שתוכנן באירופה עבור אירופה, ה-C-HR הפך ללהיט עם 400,000 מכירות באירופה - 80% מהן בגרסת כלאיים.

טויוטה C-HR מחודש - מבחן דרכים (השקה)

 
לכבוד מתיחת הפנים בטויוטה הוסיפו למבחר את חטיבת הכלאיים החדשה והחזקה של טויוטה קורולה החדשה. לחטיבה, שמשלבת מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר עם מנוע חשמלי, יש הספק משולב של 184 כ"ס, כ-50% יותר מגרסת ה-1.8 ליטר (122 כ"ס). תצרוכת הדלק גבוהה ב-10%. נשמע כמו עסקה טובה? כן, אלא שפער המחיר מותיר אותה מחוץ לשוק הישראלי.
 
מה עוד חדש? בטויוטה ניצלו את המהלך לכמה שינויים מתחת לעור. כך למשל חטיבת ה-1.8 ליטר עברה לשימוש במצברי ליתיום-יון מודרניים יותר במקום ניקל-מטאל (אלו דווקא נותרו בגרסה החזקה). "כרגע אין לכך משמעות גדולה", מסביר סטפן רמקרס, ראש הפרויקט. "הדבר נובע יותר מרצון לחלק בצורה נכונה את יכולות הייצור שלנו בין סוגי מצברים. כיון שליתיום-יון קלות ב-15 ק"ג, בחרנו לשים אותן בגרסה החלשה. מבחינת נהיגה אין לכך משמעות".

טויוטה C-HR מחודש - מבחן דרכים (השקה)

 
בטויוטה מספרים על עדכון מערך ההיגוי והבלימה, כאשר בגרסה החזקה גם כיול חדש למערך המתלים. שינוי חשוב נוסף הוא שיפור בעידון בזכות תהליך משולב: החלפת גל הינע במנוע ה-1.8 ליטר, בידוד רעשים משופר בין תא הנוסעים למנוע - כולל סידור מחדש לצינורות מערכת המיזוג, שימוש בחומר מוקצף דחוס יותר בתוך קורות הרכב (ביחוד קדמית ומרכזית), חומרי בידוד משופרים סביב בתי הגלגל, ואטימה טובה יותר לקצה הקדמי בדלתות.
 
מצא את ההבדלים
כאשר אנחנו פוגשים בליסבון ברכב, ברור שחיצונית העדכון מינורי ושהמטרה היא להציג הופעה יותר מלוטשת ויוקרתית. בטויוטה נזהרו שלא לפגוע בעיצוב המוצלח שהיה, לפי הלקוחות, הסיבה העיקרית לרכישתו. למעשה, אם אינכם מומחי טריוויה תתקשו לראות את ההבדל. יחידות תאורה חדשות כוללות תאורת לד תקנית בכל הגרסאות, כאשר תאורת היום נמצאת בקו לד עילי נאה שמשמש גם לאיתות. שינוי מיקום פנסי הערפל וסף פגוש בצבע מרכב הם הרמזים הבולטים שזו הגרסה החדשה.
 
מאחור יחידות תאורה חדשות (לד עם איתות דינמי), פס רוחבי שחור מחבר ביניהן ומזכיר בגישה את קרוב המשפחה לקסוס UX. בתחתית הפגוש מסיט רוח חדש שבגרסאות החזקות משלב פסי כרום. יש גם חישוקים וגוונים חדשים למרכב ולגג.

טויוטה C-HR מחודש - מבחן דרכים (השקה)

 
גם בתא הנוסעים השינוי יבלוט ל"מקצוענים" בלבד, והפרט הבולט הוא המעבר למערך מולטימדיה ושמע חדש מבית JBL, שכמו בקורולה נעזר בלחצנים חיצוניים.
 
הקו הכללי נותר דומה, אך בגרסאות המהודרות בהן נסענו נראה שאיכות החומרים בחלקים מסוימים שופרה. ועדיין - יש חלקים נוקשים מדי, בייחוד בדפנות. מושב הנהג שופר וניתן לקבלו כעת עם תפעול חשמלי, מושב הנוסע קיבל אפשרות לכיוון גובה ויש אפשרות לריפוד ודיפון מעור.
 
נוסע אחרת
כמובן שכוכב המסיבה הוא מנוע ה-2.0 ליטר החדש. לכאורה זו חטיבת הכוח שהרכב היה חסר מאז הופעתו. היא אינה הופכת את ה-C-HR לספורטיבי, אבל מסייעת לו להיות זריז בהרבה מבעבר ונאמן למראה, ויחד עם זאת להיות נעים יותר ביום יום ללא תחושת המאמץ הרועשת שעדיין מלווה את גרסת ה-1.8 המשופרת בהאצות, עקיפות ועליות.

טויוטה C-HR מחודש - מבחן דרכים (השקה)

 
העובדה שמדובר במנוע מתקדם יותר בולטת גם בצליל ובזרימה (חלקם בזכות גל איזון) והיא מגובה במספרים (8.2 שניות ל-100 קמ"ש לעומת 11). אם לא די בכך, בניגוד לגרסת ה-1.8 יש גם מצב "ספורט" שמאפשר תפעול ידני וכיול חד יותר להגה ולמצערת. חבל שאין שליטה ב"הילוכים" מההגה.
 
באופן מוזר ביחס ליומרות, עדיין אין לחצן "ספורט" חיצוני (רק  במולטימדיה), ולגרסת ה-1.8 אין כלל אפשרות לתפעול "כמו ידני".

המתלים בגרסת ה-2.0 ליטר נוקשים, אך התחושה מגובשת יותר ומפצה במשהו על פגיעה מסוימת בנוחות לעומת הגרסה החלשה.
 
נראה שבכל הגרסאות שופר בידוד הרעשים, בייחוד מצד הכביש, אך קשה להתחייב כי הגשמים והרוחות באזור החוף של פורטוגל לא רק איימו להסיתנו ממסלול הנסיעה, אלא יצרו יותר מדי רעש. ההתנהגות נותרה טובה ונראה שפעולות ההיגוי והבלימה זורמות מבעבר.
 
טויוטה C-HR מחודש - מבחן דרכים (השקה)


סיכום ביניים
לפחות על חופי פורטוגל הסוערים נראה שהשינוי שעבר ה-C-HR אינו ענק. רכב הפנאי השתפר קלות וקיבל כלים להמשיך להתמודד מול התחרות המתחזקת.
 
כרגע אין כוונה לשווק בארץ את גרסת ה-2.0 ליטר, כי מחירה עלול לנסוק לגבהים, בגלל הבדלי קבוצות מיסוי הירוק. חבל, כי במובנים רבים היא הופכת את הרכב למה שהיה צריך להיות מתחילת הדרך. כי גם אם ביצועי גרסת ה-1.8 ליטר מספקים והפער בין הגרסאות אינו עצום, הוא בפירוש מורגש.