בסוף שבוע הסוער והגשום שפגע בישראל, נפגעו עשרות ואולי מאות כלי רכב. חלקם חנו, חלקם נסעו – אך המכנה המשותף לנזקים שנגרמו לאותם כלי רכב הוא, שאלה נגרמו בגלל הצפות בממדים גדולים ביותר שנוצרו בגלל קריסת מערכות הניקוז. הנזקים שנגרמו למכוניות מעלים שאלות בדבר הכיסוי הביטוחי לרכב ואחריות הרשות המקומית להצפות.

הרכב טבע. האם אפשר לתבוע את הביטוח ולקבל פיצוי?
צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז חוף

פנינו לאלון סנדיק, מנכ"ל חברת אודי דגן סוכנות לביטוח, על-מנת לקבל מידע בדבר הדרכים בהן יש לפעול מול חברת הביטוח ומול הרשות המקומית.

במידה ורכב חנה ברחוב שהוצף וניזוק כתוצאה מכך, האם ניתן לקבל על כך פיצוי?
אלון: "למי שיש ביטוח מקיף, הדבר הנכון לעשותו הוא לתבוע פיצוי מחברת הביטוח על הנזקים הישירים לרכב שלכם. בהמשך כדאי לתבוע פיצוי על הוצאות נוספות, כגון עליית הפרמיה של הביטוח לשנים הבאות וסכום ההשתתפות העצמית, מהרשות האחראית. מי שברשותו ביטוח צד ג' או ביטוח חובה בלבד, אין לו מה להפסיד, וכדאי לו לתבוע את העירייה על הנזקים שנגרמו לרכב".

"על התובע להעביר דרישת תשלום מסודרת הכוללת: דוח שמאי, המפרט את הנזק, ומסמך אי-הגשה, המציין כי המבוטח לא הגיש תביעה נוספת ביחס לאירוע זה. אם לתובע יש רק ביטוח חובה או צד ג', הוא צריך להביא תצהיר מעורך דין שלכלי הרכב שלו אין ביטוח רכוש אחר. בנוסף, עליו להביא כל אסמכתא אחרת שיכולה לאשש את תביעתו – הן ביחס לגובה הנזק, הן כזו המבססת את אחריות הגורם שממנו תובעים את הכסף, כולל גם צילומים וסרטונים".

מה הסיכוי של תביעה שכזו להצליח?
אלון: "במידה ורשות מקומית תטען ל'כוח עליון', והתובע יטען שהנזק הוא בעקבות תשתיות לקויות, הנושא ייבחן באופן נקודתי בבית המשפט". יצוין כי במקרים כאלה, נטל ההוכחה הוא על התובע".

הרכב טבע. האם אפשר לתבוע את הביטוח ולקבל פיצוי?
צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז חוף

אם הרכב חנה בחניון הבניין, או חניון פרטי וניזוק, האם עדיין ניתן לתבוע?
אלון: "לתבוע ניתן תמיד, והשאלה היא 'האם יש בסיס לתביעה?'. במידה והרכב נפגע בחניון, צריך לבדוק האם הסיבה לכך הייתה בגלל בעיות בתכנון החניון, בבנייתו או בתחזוקתו השוטפת, או שהבעיה נוצרה בגלל תשתיות עירוניות".

אם הרכב נפגע מהצפה בזמן שהיה בתנועה, האם יש טעם בתביעה?
אלון: "במידה וההצפה נגרמה בגלל ליקויים בתשתיות הניקוז ברחובות או בדרכים, ניתן לתבוע את הרשות האחראית לדרך המדוברת, כמו עירייה, נתיבי ישראל וכו'".

לסיכום, מציין אלון: " בית המשפט כבר פסק בעבר כי קיימת חובה על הרשויות לדאוג לכל נושא הניקוז. (לאחר ההצפות ב 91-92) וכי הצפות אינן כח עליון (בית המשפט העליון בראשות השופטת אסתר חיות). הרשות המקומית תצטרך להוכיח כי מדובר באירוע נדיר באופן מיוחד ובמקביל להוכיח כי היא עשתה את המירב ונקטה בכל אמצעי המנע שברשותה".

הרכב טבע. האם אפשר לתבוע את הביטוח ולקבל פיצוי?
צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז חוף

פנינו לעיריית תל אביב בשאלה: "תושבים שרכבם נפגע בהצפות באזור דרום תל אביב, (ובהנחה, שרכבם לא מבוטח בביטוח מקיף - ולא ניתן לתבוע את הביטוח) האם העירייה תכיר בתביעה לפיצוי כלכלי על נזקי הרכב או שכוונת העירייה לטעון ל"כוח עליון " ולדחות תביעות מסוג זה?"

מעיריית תל אביב נמסר: "בימים אלו בודקת עיריית תל אביב-יפו את נסיבות אירוע הגשם על כל היבטיו. עם זאת, נראה כי מדובר באירוע טבע נדיר שאין אחריות לעירייה בגינו".