מחפשים לקנות קיה ספורטאז' יד שנייה? הסקירה הזו תעזור לכם לעשות זאת בחכמה. זו הסקירה התשיעית בסדרת סקירות הרכב המשומש שלנו בעזרת צי הרכבים של ליס4יו, ובקרוב יועלו כאן מדריכים נוספים עם מידע שימושי על הדגמים המבוקשים ביותר בשוק המשומשות הישראלי. הסקירות מובאות הן בכתב והן באמצעות סקירת וידאו.
 

בסקירות הקודמות:
טויוטה קורולה
מאזדה 3
רנו קליאו
ניסאן קשקאי
סקודה אוקטביה
רנו פלואנס
קיה פיקנטו
טויוטה אוריס
_________________________________
 
סקירה זו מתייחסת לדור הנוכחי (רביעי) של קיה ספורטאז', לפני מתיחת הפנים
טווח שנים 2013-2018
מחיר התחלתי מ-85,000 שקלים.
תצורות מרכב SUV
מנוע 1.6 ליטר
תיבת הילוכים אוטומטית, 6 הילוכים

קיה ספורטאז' יד שנייה – חוות דעת
צילום: מערכת אוטו
 
קיה ספורטאז' הוא רכב הפנאי הנמכר בישראל בעשור האחרון (2010-2019) עם לא פחות מ-64,660 עותקים שנמסרו ממנו. הישג שהוא רשם בעיקר לאור ההצלחה של גרסת ה-1.6 ל' שהגיעה ארצה ב-2014 ותומחרה במחיר קרוב מאוד לזה של המשפחתיות דאז.

זהו, כאמור, הדור הרביעי של הדגם שמוצע בארץ מאז ינואר 2016, ונמכר כך עד סוף 2018 – ואליו תתייחס סקירה זו; בינואר 2019 הוצג בישראל דגם זה לאחר שעבר מתיחת פנים.

קיה ספורטאז' הוצע בשנים הללו עם מנועי בנזין אטמוספריים 1.6 ליטר ו-2.0 ליטר – שניהם עם תיבה אוטומטית רגילה והנעה קדמית – אך גם עם מנוע 1.6 ליטר מוגדש טורבו, כאן עם תיבה דו-מצמדית והנעה כפולה.

קיה ספורטאז' יד שנייה – חוות דעת
צילום: מערכת אוטו

מעבר למחיר האטרקטיבי שאפיין את גרסת הכניסה שלו – 1.6 ליטר, רמת גימור 'אורבן' – הספורטאז' הציע גם מערכות בטיחות מקוריות שהיו נדירות בשנים ההן, ואלה חיזקו עוד יותר את כוח המשיכה שלו.  

ביצועים ונוחות נסיעה
ספורטאז', עם מנועי הבנזין הרגילים, מציג ביצועים סבירים ומספקים, לא מתעלים תחת עומס, עם יתרון ברור למנוע ה-2.0 על פני ה-1.6 ל' הקטן, במיוחד מחוץ לעיר. בשני התיבה האוטומטית המצוינת מסייעת להפיק מהם את המרב. הביצועים של המנוע המוגדש בשילוב התיבה הדו-מצמדית כבר טובים בהרבה, ולהנעה הכפולה יתרונות גם בכביש.

נוחות הנסיעה בעיר בינונית וטובה יותר מחוצה לה, ורמת בידוד הרעשים סבירה. היכולת של ספורטאז' בשטח מוגבלת לשבילים, וגם גרסת ההנעה הכפולה לא מיועדת לשטח מאתגר באמת; מרווח הגחון וזוויות המרכב אינן מיועדות לנסיעה מחוץ לשביל.  

קיה ספורטאז' יד שנייה – חוות דעת
צילום: בני דויטש

צריכת הדלק
בפועל ספורטאז' מסוגל לצריכת דלק ממוצעת של כ-9-10 ליטר לק"מ בכל הגרסאות; גרסת הטורבו שומרת על צריכה סבירה למרות ההנעה הכפולה, גם בגלל התיבה.

חיים משותפים
סביבת הנהג של ספורטאז' מציגה חומרים נוקשים למגע, אבל איכות ההרכבה טובה, והנדסת האנוש מוצלחת מאוד. והכי חשוב: תנוחת הנהיגה גבוהה כנדרש מרכב פנאי. בנוסף לתנוחת הנהיגה הטוב, מרחב הפנים מלפנים נאה.

מערכת המולטימדיה (התקנה מקומית) סבירה ומעניקה שירותים בסיסיים, כמו תקשורת, וויז ועוד.
וגם מאחור מדובר בחלל פנים מוצלח ביחס למקובל בקטגוריה, עם מקום סביר גם לנוסע במרכב המושב. ניתן לכוון את זווית מסעד המושב, יש לו פתח מיזוג וגם שקע כוח, אבל יש שימצאו את המושב מעט נוקשה.

קיה ספורטאז' יד שנייה – חוות דעת
צילום: בני דויטש

לתא המטען נפח של 467 ליטר, וזה יעיל לכל שימוש משפחתי.

קיה ספורטאז' הוצע בשלוש רמות גימור, כאשר מתוכן גרסת ה-1.6 ליטר הפופולרית רק עם אחת, 'אורבן'. גרסה זו כללה חישוקים קלים ("16), שליטה מההגה על מערכת השמע, מראות מתקפלות חשמלית ומערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית הכוללת דיבורית בלוטות', מצלמת נסיעה לאחור וניווט באמצעות 'וויז'.

גרסת 2.0 ליטר הוצעה גם ב'אורבן', אך כאן עם חישוקי "17. עם זאת ברמת הגימור LX נוספו לדגם בקרת אקלים מפוצלת, גג זכוכית פנורמי נפתח וחיישני גשם, ול-'EX' חישוקי "19 וריפוד עור למושבים.

קיה ספורטאז' יד שנייה – חוות דעת
צילום: בני דויטש

במערכות הבטיחות, בכל רמות הגימור, עמעום אורות אוטומטי, שמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה, בלימת חירום אוטונומית.

מחיר רכישה
לפי המחירון של לוי יצחק, מחירו של ספורטאז' 1.6 ליטר 'אורבן' משנת 2016 מתחיל בכ-96,000 שקלים.

לפי המחירון של אתר יד2, המחיר התחילי הוא 89,000 שקלים

קיה ספורטאז' יד שנייה – חוות דעת
צילום: בני דויטש

שגרת אחזקה, עלויות
לספורטאז' מרווח טיפולים שגרתי של שנה/15,000 ק"מ, ועלויות האחזקה לשלוש שנים סבירות בהחלט.

עלויות קבועות
עלות הביטוח סבירה, ומחירי הפרמיה מתחילים ב-3500 שקלים לערך, וניתן לקבל הצעות טובות יותר. קיומן של מערכות בטיחות מוזיל את מחיר הביטוח.

תקלות נפוצות
בכל הקשור לתקלות, למיטב ידיעתנו, אין לספורטאז' בעיות אופייניות.

קיה ספורטאז' יד שנייה – חוות דעת
צילום: בני דויטש

כדאיות, גרסה מומלצת
קיה ספורטאז' של השנים 2016-2018 הוא רכב פנאי מוצלח המשלב ביצועים מספקים בגרסאות הבסיס (וטובים מאוד בגרסת הטורבו), נוחות סבירה בעיר ומשופרת מחוצה לה, יש לו מערכות בטיחות מתקדמות, ולא פחות חשוב: יש לו ההופעה הנדרשת ותנוחת הנהיגה כנדרש מרכב פנאי.

הגרסה המומלצת ביותר היא 1.6 ליטר, גם בגלל מחירה, וגם בגלל ההיצע הגדול יחסית, המעניק טווח מיקוח משופר. אם עולים ל-2.0 ליטר, מומלץ לבדוק את ההיצע ברמת הגימור 'LX'.

קיה ספורטאז' יד שנייה – חוות דעת
צילום: מערכת אוטו