קרוב ל-250 גרמנים הפגינו בסוף השבוע בפאתי ברלין, בסמוך לאתר בו טסלה מתכננת להקים מפעל ייצור אירופי ראשון. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי המפגינים טוענים שבניית ה"ג'יגהפקטורי" (Gigafactory) של טסלה תפגע באספקת המים שלהם ובחיות הבר באזור.

המפעל הראשון של טסלה ביבשת יוקם בגרונהייד, במדינה המזרח-גרמנית ברנדנבורג. המהלך זכה כבר לתמיכה מצד פוליטיקאים, ראשי ארגוני עובדים וקבוצות תעשייה מקומיות, זאת בתקווה שהוא יביא מקומות עבודה רבים לאזור. מנגד, מאות מקומיים הפגינו מחשש להשפעה הסביבתית של המהלך.

"אנחנו כאן, אנחנו רועשים, בגלל שטסלה גונבת את המים שלנו", כך קראו המפגינים. ההפגנה מגיעה זמן קצר לאחר שהתאחדות המים של ברנדנבורג התריעה ביום חמישי האחרון מ"פגיעה חמורה ומקיפה באספקת מי השתייה ובטיפול במי הקולחין" של המפעל.

מחאה נגד הקמת מפעל טסלה הראשון באירופה בגרמניה
צילום: טסלה

פעילת הסביבה אנה באך, טוענת כי תוכניות טסלה למפעל שפורסמו בתחילת החודש כוללות שימוש ביותר מ-300 מטרים מעוקבים (מ"ק) של מים לשעה, מה שיגרום להתייבשות מאגרי המים באזור. "אני לא מתנגדת לטסלה... אבל זה נוגע לאתר; ביעד שיש בו חיות בר שמורות. האם זה הכרחי?", כך באך.

"במערכת אקולוגית כמו זו הקיימת כאן ועם שינויי האקלים, אני לא יכול להבין מדוע לא נבחר אתר אחר מלכתחילה", אמר פרנק גרזדורף, חבר בגוף המוחה כנגד הקמת המפעל ושעמד מאחורי ההפגנה. 

הפגנות של גופי הגנת הסביבה בגרמניה כבר גרמו בעבר לדחיית ואף עצירת תוכניות של גופים מסחריים. ההפגנה בסוף השבוע החלה בצעדה של 50 אנשים ביער סמוך, בכדי להזהיר מפני כריתת העצים שמבוצעת לצורך פינוי שטח של כ-30 דונם למפעל. חלק מהמפגינים גם מחו כנגד הזינוק הצפוי בנפח התנועה באזור.

מנגד, סמוך למקום נערכה הפגנה קטנה יותר של כ-20 אנשים, שנשאו שלטים ובהם בירכו את הגעת טסלה לכפרם. מפגינים אלו קראו קריאה מנוגדת לשכניהם: "אנחנו כאן, אנחנו רועשים, בגלל שטסלה בונה לנו את העתיד".