ישבנו לשיחת סיכום שנה ותכניות לעתיד עם גדי אונגר, מנכ"ל טלקאר, יבואנית דגמי קיה וסאנגיונג לישראל.

איך אתה מסכם את 2019 בשוק הרכב? 
"2019 הייתה שנה טובה. אמנם היה קיטון של 5% מול מספרי 2018, אבל הוא היה פועל יוצא של פחות היצע ולא של פחות ביקוש. היה ביקוש חזק מאוד לרכבים היברידיים ומכוניות מיני שפגש היצע מוגבל". 

איך אתה מסכם את פעילות קיה בתקופה הזו? 
"אנחנו ביקשנו לנכס לעצמנו נתח שוק של 12-13% ולהתמקד בפלחים אליהם נודד הצרכן הפרטי: לתחום המיני ולתחום רכבי הפנאי בקטגוריות B ו־C. ומבחינה זו כל היעדים הושגו במלואם. אנחנו מאוד שבעי רצון מביצועי השנה הנוכחית ופועלים עם השרוולים מקופלים כדי לשמור על המומנטום הנוכחי" .

עוד רכבי פנאי בדרך / ראיון עם גדי אונגר, מנכ
צילום: יח"צ

ובכל זאת איבדתם את המקום השני במכירות לטויוטה. עד כמה זה חשוב?
"מבחינתנו להיות ראשון או שני אינו יעד בפני עצמו. טויוטה ידעה להציע מגוון מאוד רלוונטי ומושך של מכוניות היברידיות. קיה מובילה היום בפלח B-SUV עם קיה סטוניק, ובפלח C-SUV, עם נירו וספורטאז', ואלה הם הפלחים העיקריים אליהם נודד הצרכן הפרטי". 

עוד רכבי פנאי בדרך / ראיון עם גדי אונגר, מנכ
צילום: תומר פדר

איזה מגמות אתם מזהים ב־2020? 
"הביטחון של הצרכנים נותר גבוה, הריבית והאינפלציה נשארות נמוכות וכל הסביבה הכלכלית אמורה להמשיך ולתמוך בשוק רכב חזק ויציב. הנעלם הגדול ביותר הוא היקף היבוא, בעיקר של מכוניות היברידיות. כלומר, כמה מכוניות יצרני הרכב יקצו לטובת השוק הישראלי. 

"יש מחסור אמיתי בסוללות, ואני חושש מאוד שגם השנה ביקוש ער מאוד למנועים אלטרנטיביים יפגוש היצע מוגבל. מגמה חזקה שתישאר איתנו גם ב־2020, היא הביקושים המאוד ערים לרכבי הפנאי". 

מה הולך לקרות אצליכם ב־2020? 
"לתוך 2020 נמשיך להתמקד בפלחים הכי חמים בשוק: B-SUV ו־C-SUV, ונתאמץ למנף את הגידול של אותם פלחים. אני חושב שלתוך מציאות השוק של 2020 אין דרך לשמור או להגדיל נתח שוק אלא על ידי הרחבת היצע דגמי הפנאי. מבחינה זו, תמהיל המוצרים שלנו לתוך 2020 יהיה אפילו מושך יותר מזה שהיה ב־2019 לנוכח ההשקות הצפויות. 

עוד רכבי פנאי בדרך / ראיון עם גדי אונגר, מנכ
צילום: רונן טופלברג

"לצד קיה אקסיד שהושקה לאחרונה, אנחנו עתידים להשיק רכב פנאי נוסף בקטגוריה B-SUV, סלטוס, ותיתכן גם השקה של רכבי פנאי גדולים (סורנטו חדש וטלורייד; א.ש)". 

כולם מדברים על התייקרות הכלים ההיברידיים. עד כמה לדעתך זה ישפיע?
"אין ספק שישנה קורלציה מובהקת בין הביקוש לרכבים עם הנעה אלטרנטיבית לבין מדיניות המיסוי. בשעה שהמיסוי על מכוניות היברידיות מתייקר ב־15% צפויות עליות מחירים שעתידות להשפיע על הביקושים לאותם כלים. ובאותה נשימה, יש הרבה יתרונות שימושיים וגם רגשיים לכלים היברידיים, ולכן הביקוש אליהם עדין יהיה גבוה". 

אתם מובילים בפלחים של דגמי הפנאי העממיים. מה הסוד שלכם והאם הפופולריות של התחום תמשיך לגדול?
"מגמת המעבר לרכבי פנאי־שטח היא עולמית. ישנו הצד השימושי עם גובה וחלל פנים, וגם הצד הפסיכולוגי, בגלל תחושת הביטחון שמקנה הישיבה הגבוהה. אין לנו מתכון סודי; ידענו להנגיש רכבי פנאי מעוצבים, מהנים ובמיצוב התמחירי הנכון ולרכב על הגל. הספורטאז' הוא דוגמא טובה לכך". 

עוד רכבי פנאי בדרך / ראיון עם גדי אונגר, מנכ
צילום: תומר פדר

האקסיד נכנס לתחום בו אתם כבר נמצאים. האם זה לא מבלבל את הלקוח ועד כמה הדגם חשוב? 
"הצרכן היום מצפה לבידול וגיוון בתוך פלחי הפנאי, ולביקוש הזה אנחנו שואפים לענות בצורה של היצע רחב של כלים. ישנו הקהל השבוי של הספורטאז', שמחפש את הערכים של עיצוב ופנאי; ישנו הקהל של הנירו, שמחפש את המשתנים הירוקים והחסכוניים; ישנו הקהל שמחפש מאפיינים דינאמיים וספורטיביים יותר, והוא יקבל כעת מענה מכיוון האקסיד. השלם של קיה כמותג בתוך פלחי הפנאי גדול מסך חלקיו.

"כל מכונית שאנו משיקים בתוך אחד מפלחי הפנאי־שטח, צריכה להיות 'הום ראן' מהרגע הראשון. האתגר כאשר משיקים מכונית חדשה הוא להישאר נאמן לערכי המותג. מבחינה זו האקסיד יהיה נדבך חשוב בהמשך הצלחתה של קיה בתחום דגמי הפנאי". 

מול מי אתם מתחרים עמו? האם אלה רק רכבי הפנאי? 
"טויוטה CH-R ומאזדה CX-30 הם המתחרים הישירים. אני חושב שהאקסיד מציע ערכים מאוד שימושיים של גודל תא מטען ומרחב פנים, ויחד עם תג המחיר שלו הוא בהחלט יכול להוות חלופה מעניינת למכוניות המשפחתיות". 

עוד רכבי פנאי בדרך / ראיון עם גדי אונגר, מנכ
צילום: קיה

ובדרך נמצא הסלטוס. מה הציפיות ממנו ומול מי הוא מתחרה?
"קיה סלטוס מציע מידות דומות מאוד לניסן קשקאי ולסקודה קארוק. קיה ספורטאז' 1.6 ליטר השאיר ואקום כאשר שיווקו הופסק בגלל היעדר תקינה ב־2018, ואת הוואקום הזה נתאמץ למלא. נתאמץ למצבו כך שיקטין עד למינימום האפשרי קניבליזציה מול יתר דגמי הפנאי במותג. 

"כל דגם שנשיק לתוך הפלחים הכי חמים של הענף — B-SUV ו־C-SUV — צריך להיות מצליח ומבוקש מהיום הראשון. האמת היא לעולם במוצר ובתמחיר, ואנחנו נשתדל לצודד את התותח באופן הכי מדויק ומוקפד. הסלטוס חולק בסיס עם יונדאי קונה, אך המידות גדולות יותר, והמתחרים יהיו רכבי פנאי גדולים מאלה שבקטגוריה B-SUV וקטנים מאלה שבקטגוריה C-SUV". 

כולם מדברים על חשמל. איך לדעתכם יתפתח השימוש בו ברכב? 
"שני המשתנים העיקריים הם מחיר הסוללה ומדיניות מיסוי ממשלתית. מחיר הסוללה, כאשר מתבוננים במשקפת לשנתיים־שלוש הבאות, נשאר יקר, ונראה שגם היצע הסוללות מוגבל. כך שלתוך 2020 אנחנו עוד לא רואים שינויים דרמטיים בשוק הישראלי. קבוצת יונדאי־קיה היא מיצרניות הרכב הגדולות בעולם, והיכן שתהיה התעשייה שם יהיה היצרן עם מגוון הכלים הכי רלוונטי. כמו לכל קבוצות הרכב גם ליצרניות הקוריאניות אתגרים לא מבוטלים בעולם החשמול" 

עוד רכבי פנאי בדרך / ראיון עם גדי אונגר, מנכ
צילום: קיה

נושא משמעותי הוא סין וניצול ההזדמנות שמקנות הקלות היבוא לדגמים בהיקפים קטנים
"סין כיום היא שוק המכוניות הגדול בעולם, ונראה כי בעולם הרכב החשמלי היא תהיה שחקנית דומיננטית ביותר. טלקאר יצרה קשר עם 'סרס', יצרן מכוניות חשמליות שאחד השותפים המרכזיים בו היא דונג פנג, מקבוצות הרכב הגדולות בסין. בשלב זה עוד מוקדם להצהיר הצהרות ולהבטיח הבטחות, ואני מניח שנתחיל לספר את הסיפור בשנה הבאה".