ג'יפ גרנד צ'ירוקי וסוזוקי ויטארה עשו שימוש בתוכנת רמייה במבחני זיהום אוויר - כך עולה מממצאי חקירה שביצעה רשות הדרכים ההולנדית (RDW). התוכנה, שמטרתה להפחית את זיהום האוויר בזמן מבחן התקינה ולהחזירו לרמה גבוהה בנסיעה בכביש ציבורי, בדומה לתוכנה ששימשה את פולקסווגן בפרשת "דיזלגייט", נמצאה במנועי דיזל של שני הדגמים ששווקו באירופה.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי הוויטארה (שלא שווקה בישראל עם מנוע דיזל) והגרנד צ'ירוקי (שכן), עשו שימוש ב"אסטרטגיות זיהום אסורות", כך על-פי הודעת ה-RDW. פירוש הדבר כי המכוניות בהן נמצאה התוכנה יידרשו לעבור עדכון כדי לעמוד מחדש בתקני הזיהום - או לרדת מהכביש.

מפיאט קרייזלר אוטומובילס (FCA), יצרנית ג'יפ, נמסר כי עדכון תוכנה לדגם הגרנד צ'ירוקי כבר מוכן, מה שיאפשר למכוניות להמשיך ולנסוע בכביש ציבורי. בסוזוקי עדיין לא נמצא פתרון לוויטארה, כך לפי ה-RDW, והיא תידרש לתקן את המכוניות ששווקו באירופה או להורידן מהכביש.

הולנד: סוזוקי וג'יפ רימו בנתוני זיהום
צילום: ג'יפ

"סוזוקי צריכה למצוא אמצעי שיפור מתאימים או שה-RDW יתחיל בהליך שלילת התקינה האירופית", כך נמסר בהודעת רשות הדרכים ההולנדית. בהתאם לממצאי הרשות, סוזוקי ויטארה דיזל עשוי לאבד את התקינה לכל הפחות בכל מדינות האיחוד האירופי, אם סוזוקי לא תכין בזמן עדכון המבטל את תוכנת הרמייה. ברשות החלו בהליך שלילת תקינה גם לגרנד צ'ירוקי, כאמצעי לחץ לזירוז ביצוע התיקון על-ידי FCA.

בדיקת ה-RDW מגיעה על רגע פרשת דיזלגייט של פולקסווגן, שנחשפה ב-2015 והשפיעה על תעשיית הרכב כולה - ובפרט על הביקוש למנועי דיזל באירופה במיוחד ובמקומות נוספים בעולם.