פטפוט לא אחראי בין כתלי המערכת על תוכנית לחופשה חורפית קצרה באילת (עם הגברת ופעוט בן שנה וקצת) שיגר לעברי את המפתחות של שברולט ספארק שנמצאת אצלנו במבחן ארוך טווח וברכת ”דרך צלחה“ מהעורך. 400 קילומטרים של נסיעה בין-עירונית במכונית מיני? עם האישה, הילד וציוד לשלושה ימים? במקום הרכב המשפחתי המוכר והאהוב? זה יהיה מאתגר…
 
בכל מקרה, לפני שנאלצתי להתמודד עם הסיטואציה, נסיבות כאלה ואחרות השאירו אותי עם כל הנסיעה ובלי החופשה. על טעויות וזה…
 
מבצע ניצוץ
התוכנית, כאמור, הייתה לנסיעה משפחתית לאילת. לאור זה ששאר הצוות נטש את המשימה לפני היציאה, הייתי צריך למצוא מחליפים. את הצודקת-תמיד החליף חבר, את הילד החליפו שמיניות מים, והמשקל הכולל שלנו ושל הנוזלים בבקבוקים היה שקול למשקל הממוצע של זוג הורים, ילד-פלוס-כיסא-פלוס-ציוד-מתבקש.

שברולט ספארק - מבחן דרכים (ארוך טווח, נסיעה לאילת, דיווח רביעי)
צילום: מערכת אוטו
 
התוכנית כללה, יציאה מוקדמת מאוד (מדי?), תדלוק ואיפוס צריכה, בדיקת לחצי אוויר ואז נסיעה דרך כביש 6, וממנו דרך כביש 40 למצפה רמון, שיזפון והגעה עד לנמל אילת. אופי הנהיגה נקבע מראש ונועד להיות מתון ככל שניתן, במהירויות סבירות, ללא עקיפות מיותרות, האצות מתונות ובכלל אימוץ גישת ”מה זה משנה? כשנגיע נגיע, העיקר שנגיע“; הרי אנחנו מדמים נהיגה משפחתית ועצלה לעיר הנופש של ישראל.
 
את הדרך חזור בחרנו לעשות בכביש 90 (הערבה) והמשכו דרך כביש ים המלח עד צומת הערבה, ומשם בכביש מספר 1 לירושלים ומרכז הארץ. את הדרך הזו, כך החלטו, ננהג באופן שיהיה קצת פחות ירוק ומתחשב, קצת יותר נמרץ ויעיל, במסגרת החוק כמובן.
 
לא להעיר את הבקבוקים
אנחנו כבר שעה ומשהו בדרכים ותלונות של ממש אין לנו — הכבישים (6; 40 בהמשכו) סלולים היטב, והספארק הקטנה מטפסת בקלות למהירויות שיוט מקובלות ושומרת עליהן לאורך זמן, בנינוחות ובשקט ביחס לדגמים אחרים בקטגוריה. יש לה מערכת מולטימדיה מקורית עם חיבור לאפל קארפליי, הווייז מוביל אותנו בדרכים (ולתוך פקק אדיר, אך באותו שלב עוד לא הבנו זאת) ומערכת השמע ממש בסדר. הספקנו לראות את הזריחה, הכבישים עדיין ריקים והבקבוקים מאחור עדיין ישנים. כיף.

שברולט ספארק - מבחן דרכים (ארוך טווח, נסיעה לאילת, דיווח רביעי)
צילום: מערכת אוטו
 
בהמשך הדרך הפכה מאתגרת יותר עבור הספארק הקטנה – הדרכים המהירות והסלולות היטב הוחלפו לכבישי הדרום ה… פחות מרשימים. שינויי גובה, חתחתים ורעשי דרך מפרים את השלווה. למרות יתרון הכוח היחסי ביחס למקובל במכוניות מיני, עליות ארוכות דורשות מהמנוע מאמץ, ועם העלייה בסל“ד הוא גם נשמע. עם זאת, הוא בהחלט מפצה על כך ברמת ביצועים מפתיעה ביחס לייעודו העירוני. המושבים עצמם, שעשו רושם טוב מאוד בחצי הראשון של היום, החלו קצת לעייף — בעיקר בגלל מחסור בתמיכה לגב העליון.
 
למרות פסקת התלונות הזו סיימנו את המסע הזה בפחות מארבע שעות, וללא עצירות ייעודיות למנוחה אלא רק לצילומים.
 
התחנה הראשונה באילת הייתה תחנת הדלק. הספארק הקטנה כיסתה 405 ק“מ וצרכה 24.3 ליטר של דלק, כך שצריכת הדלק הממוצעת עמדה על 16.6 ק“מ לליטר. זה נתון לא רע בכלל, אם כי לאור אופי הנהיגה נאמר בכנות שציפינו ליותר.

שברולט ספארק - מבחן דרכים (ארוך טווח, נסיעה לאילת, דיווח רביעי)
צילום: מערכת אוטו
 
הצצנו במכוניות שהגיעו לנמל (היו שם גם ספארקים!), עשינו סיבוב קצר בקניון, משהו קטן לאכול – ואנחנו כבר בדרך חזרה למרכז. הפעם, כזכור, בנהיגה שמטרתה ”להגיע כבר הביתה“. כאן המנוע הגדול והחזק (יחסית… יחסית…) של הספארק הקטנה בא לידי ביטוי, מאפשר לשמור על קצב גבוה בכבישי הדרום ולבצע עקיפות בקלות (יחסית…), הכל במסגרת החוק וכללי הזהירות המתבקשים כמובן (בכל זאת, אנחנו לא רוצים שמשהו יקרה לבקבוקים). הנהיגה הזו גבתה מחיר מובן מצריכת הדלק — 12.6 ק“מ לליטר ובסך הכל ממוצע של 14.6 ק“מ לליטר למסע הלוך-חזור.
 
להעביר אותם למיטה בזהירות
הוצאנו את שברולט ספארק הכי רחוק מאזור הנוחות שלה — במקום המרחב הפרברי-עירוני בפרצי נסיעות קצרים היא נאלצה להתמודד עם כבישי הדרום המאתגרים לאורך 800 ק“מ כמעט רצופים. זו לא הייתה הנסיעה הכי נינוחה ונעימה לאילת שחוויתי, אבל בהתחשב בתנאים ובייעוד המקורי — ספארק הרשימה מאוד.

שברולט ספארק - מבחן דרכים (ארוך טווח, נסיעה לאילת, דיווח רביעי)
צילום: מערכת אוטו
 
נתון אחרון ששווה התייחסות: צריכת הדלק הכללית במסע לאילת לא הייתה רעה אבל גם לא הרשימה במיוחד, אבל, במהלך שאר הימים שבילתה במחיצתי, היא הגיעה לממוצע צריכת דלק של יותר מ-17 ק“מ לליטר במסעות בית-עבודה-סידורים. בתור מיני-גיבורה שכזו היא יכולה להפתיע ולעשות לא מעט, אבל אין ספק שהיא במיטבה במרחב אליו תוכננה.
________________________________
*החודש הספארק עברה את הטיפול הראשון (15,000) וכאן מצורפות עלויות ורכיבי הטיפול במוסך מרכזי של UMI.

טיפול 15,000/45,000 ק"מ (המחירים כוללים מע"מ)
עבודה

(0.7 שעות, לפי 333.45 שקל/שעה)    233.40 שקלים   

חלקים
מסנן שמן מנוע     69.05 שקלים
שמן מנוע, 4 ק"ג   187.20 שקלים

שברולט ספארק - מבחן דרכים (ארוך טווח, נסיעה לאילת, דיווח רביעי)
צילום: מערכת אוטו

סיכום
עבודה
     233.40 שקלים
חלקים     256.25 שקלים
סך הכל   489.65 שקלים

המונה מדבר (חודש רביעי)
נסועה 
            4618 ק"מ
תדלוק              295.57 ליטר
צריכה               15.62 ק"מ/ל'

שברולט ספארק - מבחן דרכים (ארוך טווח, נסיעה לאילת, דיווח רביעי)
צילום: מערכת אוטו