לפני שנתיים סיאט ביצעה מהלך לא שגרתי (אלא אם אתם פיאט-אבארט), כאשר הפכה את קו הגרסאות הספורטיבי, קופרה, למותג עצמאי. "אנשים חשבו שטיפשי להציג מותג חדש כאשר התעשייה מצטמצמת, אבל קופרה גדלה מהר ממה שציפינו ומכרנו כבר 40 אלף מכוניות (כולל לאון קופרה, א.ש.) והיינו רווחיים", מסביר ויין גריפית'ס, יו"ר המותג - שכמו רבים מנושאי התפקידים בקופרה, ממלא גם משרה בכירה בסיאט (סגן נשיא בכיר לשיווק ומכירות). "קופרה היא מפתח בהעלאת תפיסת התדמית והשווי של סיאט והיכולת להעלות את מחיריה", הוא מסביר.
 
כעת הזמינו אותנו הספרדים לצעד החשוב הבא במותג המתפתח - הצגת קופרה לאון. זה קורה שבועות ספורים לאחר חשיפת סיאט לאון החדשה, ולמרות שמדובר בצעד צפוי השינוי הסמנטי בין לאון קופרה לקופרה לאון מכפיל את היצע הדגמים של המותג הצעיר. יחד עם הצגת הלאון, נחנך גם "מוסך קופרה" (קופרה גראז'), מטה קומפקטי ומודרני שנבנה במהירות בסמוך למטה סיאט. הדובדבן שעל הקצפת היא סדנת המרוצים החדשה (קופרה רייסינג).
 
קופרה הביאה לערב החגיגי שתי מכוניות מרוץ מבוססות לאון (אי-רייסר החשמלית ולאון קומפטיסיון המונעת בבנזין), אבל אותנו עניינה כמובן המכונית הסדרתית שיורשת את אחד מהספורטיביות המצליחות בישראל.

לאון קופרה מתה, יחי קופרה לאון
צילום: קופרה
 
הקופרה לאון ארוכה מקודמתה בתשעה ס"מ (437) ובסיס הגלגלים צמח ל-269 ס"מ, אבל הספרדים לא יצאו מעורם כדי להקנות לקופרה מראה מאוד שונה מזה של הלאון החדשה. יותר חשוב היה כנראה שילוב של ספורט אלגנטי ממשהו קיצוני יותר (וחבל). גם בפנים אין הפתעות: מושבי ספורט נאים, ריפוד עור נאה, בורר זעיר, גווני נחושת ולצידם מחוונים מוקרנים, מתגי הנעה ותפעול הילוכים על ההגה וצג מולטמדיה חדש - שרובם נראו גם בגולף החדשה. וכן, היא מרווחת מבעבר.


 
"הלאון החדשה מצוינת מבחינת פרופורציות ואפשרה ליצור קופרה נהדרת במראה. השאלה שלנו הייתה איך להדגיש את העיצוב והייחוד", "מסביר יואכים גרסיה, אחראי העיצוב החיצוני בסיאט וקופרה, שהגיע לפני ארבע שנים מסקודה. "עבורי סמל קופרה הוא עזרה גדולה, כי יש בו הרבה אנרגיה והוא מייצג את הסימטריה בין עיצוב לכוח. החזית בולטת גם במרקם הסבכה וגם בקו הספוילר הרוחבי, שעם כונסי האוויר מזכיר פרטים מפורמולה 1. החזית יוצרת את עיקר השינוי ונותנת מידע שזה דגם אחר".
 
הוא גם אוהב לציין את שילוב גווני הנחושת בפרטים שונים, כולל בחישוקי ה-"19 (תוספת) ובלמי הברמבו. "נחושת לא נתפסת יוקרתית מדי ומזכירה לאנשים חשמל, וזה טוב לעתיד".

לאון קופרה מתה, יחי קופרה לאון
צילום: קופרה
 
מתחת לעור הורחב מבחר הגרסאות, כאשר כמו בגולף החדשה הצפויה בקרוב, החידוש המהותי הוא הוספת גרסת כלאיים נטענת משקע. לזו מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין וסיוע חשמלי (245 כ"ס משולבים ו-40.8 קג"מ), תיבת שישה הילוכים רובוטית כפולת מצמד והנעה קדמית. הטווח החשמלי, בסיוע מצברי 13 קילוואט-שעה - עד 60 ק"מ בין טעינות. בגלל שילוב הסוללות המכונית גבוהה במעט מהדגם הרגיל וזה מורגש ברווח לא פוטוגני בין הצמיגים לבית הגלגל.
 
מלבד הלאון אי-הייבריד (e-Hybrid), קופרה לאון תוצע גם עם מנוע 2.0 ליטר טורבו-בנזין המוכר במבחר גרסאות גדול מבעבר - 245, 300 או 310 כ"ס (כולן למעט האחרונה עם הנעה קדמית ובמרכב חמש דלתות או סטיישן, האחרונה רק בסטיישן עם הנעה כפולה). מנוע ה-2.0 ליטר משודך לתיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד בכל רמות ההספק. ואם תהיתם, גרסת השלוש דלתות לא תחזור.

לאון קופרה מתה, יחי קופרה לאון
צילום: קופרה
 
לצד הטכני בקופרה אחראית מרטה אלמוני, שמחזיקה ב-20 שנות ניסיון בסיאט, כולל במחלקות המרוץ. היא מספרת שהלאון הרגילה והקופרה פותחו ביחד ובשתיהן שופרה משמעותית קשיחות המרכב, כדי ליצור התנהגות יותר מדויקת. השינויים בקופרה הם בכיול המתלים ובמערך השליטה האלקטרונית בבולמים.
 
"יכולת השלדה זו הנשמה והמנוע זה הלב", מסבירה אלמוני, "השילוב הנכון ביניהם זה מה שעושה את קופרה. היה קשה להחליף את הלאון קופרה והצעד הגדול מעבר למרחב הוא בעיקר התגובות החדות והמדויקות יותר, בזכות הקשחת המרכב. גם פעולת התיבה מהירה יותר".
 
לאון קופרה מתה, יחי קופרה לאון
צילום: קופרה

ומה עם תיבה ידנית? "לא. אנחנו חושבים שתיבת ה-DSG עם שליטה מההגה היא מספיק ספורטיבית וגם נוחה יותר".
 
לאן הולכים מכאן?
גריפית'ס מספר שהדגם הבא שיוצג תוך זמן קצר, ייתן את הדחיפה הגדולה למותג הצעיר. הוא מדבר על הפורמנטור - רכב עצמאי ראשון של קופרה. "יהיה לנו בקרוב קופרה אטקה ולאון חמש דלתות וסטיישן ופורמנטור, ואנחנו מקוום שהטווסקאן יהיה הצעד הבא שלנו. ואז יהיה לנו מבחר יותר מלא ומובן".
 
האם זה אומר שתלכו יותר על רכבי פנאי מאשר נוסעים?
"יש מקום לשניהם, אבל מה שיצמח זה השילוב. הפורמנטור עבורנו הוא CUV, או 'קרוסאובר קופה' והתחום הזה יצמח. לי חשוב יותר  חשמול המבחר מאשר סוג המרכב. הלאון תמשיך להיות הנמכרת ביותר שלנו בתקופה הקרובה ועם הגרסה הנטענת היא תצליח יותר. אבל אני יותר מעוניין כרגע ברווחיות ובבניית המותג מאשר במכירות".

לאון קופרה מתה, יחי קופרה לאון
צילום: קופרה
 
לאיזה נתח ממכירות סיאט מותג קופרה יכול להגיע?
"לקופרה יהיה חלק חשוב ביותר. אנו גדלים לכיוון ה-10% ואז נעשה צעד מהיר ל-20% ואולי אפילו 30%. זה יגיע הרבה יותר מהר ממה שנראה כרגע".