"הבחור הזה יהיה תלמיד חכם מאין כמוהו, או שיעזוב את התורה" אמר הרבי של חסידות אלכסנדר על סבי כאשר עלה למצוות. כששאלו אותו למה דיבר רק על שתי אפשרויות קיצוניות וכה רחוקות זו מזו, השיב הרבי שהנער חכם מדי כדי להישאר באמצע.

תקופה קצרה לאחר מכן גזר סבי את פאותיו, הלך ללמוד טקסטיל והפך לאיש עסקים מצליח. אולם סבי לא שכח כל חייו את צור מחצבתו, ומבין 12 נכדיו בחר בי כתלמידו היחיד והנאמן ללמוד את דרכו הייחודית לקריאה בתנ"ך ובהבנתו. אהבתי ללמוד תנ"ך אצל סבא שלי, ואהבתי את פירושיו החכמים והמתוחכמים, שנגדו לא פעם את מה שלמדתי בבית הספר, ממורים דוגמטיים ומשעממים עד מוות. אגב, אני מרצה לפעמים על נושאים תנכיים ומציג בהם פירושים מיוחדים, כפי שלמדתי מסבי. 

נזכרתי בסבא שלי במהלך השבוע החולף, שהיה סוער במיוחד עבורי. נזכרתי במשפט אותו היה אומר לי לא פעם באידיש, כשדברים לא הלכו לפי התוכניות שלי: "א מענטש טראַכט און גאָט לאַכט" ובעברית: האדם מתכנן ואלוהים צוחק. 

כביש המערכת / גיליון 409
צילום: יצרנית

חודש מרץ היה מתוכנן אצלי לפרטי פרטים: בתחילתו תערוכת ז'נבה, ואחריה כנהוג אצלי חופשת סקי. מאוחר יותר באותו חודש אמורה הייתה להגיע אלי בת דודי האהובה מקנדה, ויחד היינו אמורים להשתתף בחגיגות בת ובר המצווה של נכדיה של בת דודה אחרת המתגוררת באיטליה. כן, משפחתו של סבא התפזרה לה על פני ארצות ויבשות שונות (הנכדים של בת הדודה מאיטליה גרים דווקא בארה"ב...) 

הכול היה מוכן; טיסות וחדרי מלון בקרבת התערוכה ובאתר הסקי הנבחר הוזמנו, אישורי כניסה לימי העיתונות הודפסו, צילומי וידאו תוכננו, החדר שאמור היה לשכן את בת הדוד צוחצח ואז.... אלוהים צחק. 

זה התחיל בקוצר נשימה חריף, ונגמר בטיפול קצר ופולשני בבית החולים. ברור היה שאסור לי אפילו לחשוב על טיסה, שבוע לאחר טיפול כזה. אז ביטלתי. הקורונה עשתה את שלה וביטלה את בר ובת המצווה (חלק גדול מהמשפחה אמור היה להגיע מאיטליה הנגועה), ואת המכה הסופית לתוכניות שלי ושל אנשי אוטו הנחית וירוס הקורונה על תערוכת הרכב בז'נבה שבוטלה כליל. "וזה המַקְרוֹבּ, יש לו אח קטן. השם שלו — וירוס. הוא יותר קטן, אבל מה? יותר ערס" אמר שייקה אופיר במערכונו הנפלא והנשכח "ציונה והעין המקולקלת". הוא לא הכיר את הקורונה, ולכן לא ידע עד כמה צדק. הקורונה משגע את העולם, משבית שמחות, מבטל תערוכות, מפיל בורסות... כמה קטן, ככה ערס. 

כביש המערכת / גיליון 409
צילום: מרצדס

אז אני כותב כאן, בכוונה שיישלח בעשרות אלפי עותקים, שיפורסם באינטרנט וייקרא על ידי מאות אלפי אנשים — ושאלוהים יראה: "אני לא מתכנן לבקר בתערוכת הרכב של פריז. אולי במקרה אעבור בסביבה. אבל היי, זה לא מתכונן אצלי ולא כתוב ביומן". 

מה תהיה השפעת נגיף הקורונה על תעשיית הרכב, למעט כמובן ביטולה של התערוכה החשובה בז'נבה? אני לא חושב שיש מישהו בעולם שיכול לענות על זה בצורה רצינית. זאת כי עדיין לא מבינים מי הוא הווירוס הזה, מה מחסל אותו, איך מחסנים נגדו, מה יקרה לו בקיץ כאשר העולם המערבי יתחמם. עדיין יש חילוקי דעות בעולם איך הוא מתפשט ומדבק ועוד שאלות כאלו ואחרות, וכל עוד אין להן תשובות, אין לדעת לאן זה כל זה הולך ומה תהיה ההשפעה על כלכלת העולם כולה, כולל תעשיית הרכב שהיא חלק חשוב ממנה. נכון להיום, לפי הידוע לנו, כמעט כל מפעלי תעשיית הרכב ממשיכים לייצר מכוניות, כולל בסין. מה יקרה הלאה? ימים יגידו. אני אישית, כדרכי, אופטימי ומסרב לקחת חלק בפניקה המופרזת לדעתי שאחזה בעולם; פניקה גורמת בעיקר לבלבול. 

השאלה המעניינת אותי יותר ברגע זה היא, איך תשפיע אי קיומה של התערוכה על תערוכות הרכב בכלל ועל זו של ז'נבה בפרט. האם היצרנים יחליטו שבעידן האינטרנט אפשר בלי תערוכות, וניתן במקום זאת לערוך הצגות בינלאומיות לדגמים חדשים באינטרנט — או שיקרה בדיוק ההפך, ואי קיומה של התערוכה ייצור חלל שיהיה קשה למלא אותו בצורה אחרת. גם לזה אין לי תשובה ואני לא בטוח שלמישהו יש.

כביש המערכת / גיליון 409
צילום: יצרנית

אותי אישית מאוד יצער אם תערוכות הרכב, בעיקר זו הנערכת בז'נבה, ייעלמו מהעולם. אני מאוד אוהב את התערוכה הזו, את המפגש עם המכוניות ועם האנשים שהגו, תכננו ועיצבו אותן. אני בטוח שגם בשנה הבאה, אם במקרה אהיה בסביבה באותם ימים... אתם יודעים, אסור לתכנן שום דבר מראש ☺.

[email protected]