תארו לעצמכם את הסיטואציה הבאה – לקוח נכנס לאולם תצוגה של פיג'ו, מגיע למכונית בה הוא מעוניין, סופרמיני נניח; איש המכירות מספר לו על רמות הגימור השונות של ה-208 שהושקה לאחרונה, ומציג בפניו את גרסאות המנועים השונות – בנזין, דיזל, חשמל; "מה תעדיף, אדוני?". 

גישה ישירה
כך תכננו מנהלי PSA, בראשות קרלוס טאווארס, את האסטרטגיה החשמלית שלהם, וזו תקפה בכל מותגי הקבוצה – אופל, ד.ס, סיטרואן, פיג'ו; גרסאות חשמליות או היברידיות לדגמים קיימים, לא דגמים שונים, בוודאי לא תת-מותג נפרד, בלי רעש וצלצולים. לגישתם, הלקוח יבחר את אחד הדגמים שלהם בזכות כל המכלול, ויחד עם זאת תוצע לו, גם, גרסה חשמלית או מחושמלת.

כעת האסטרטגיה הזאת יוצאת לפועל. ב-PSA מתכננים שכל היצע הדגמים שלהם יחושמל עד 2023. זה האירוע השני של קבוצת PSA מזה שלושה חודשים שכותרתו "חשמל" בו אני נוטל חלק; האירוע הקודם היה של DS, ובקרוב תפורסם גם סקירה על הכיוון החשמלי של סיטרואן.  

נהיגה ראשונה על דגמי פיג'ו המחושמלים
צילום: פיג'ו

ההזמנה הפעם הייתה לעיירת חוף קסומה, 60 ק"מ שליד ברצלונה, סיטג'ס (סידז'ס בקטלאנית) – והפעם מדובר במפגש ראשון עם הגרסאות ההיברידיות של פיג'ו 3008 ו-508, ומפגש שני עם אלה החשמליות של פיג'ו 208 ו-2008.

לפיג'ו, כמו יצרנים אחרים באירופה, יש אינטרס ברור למכור יותר ויותר מכוניות ירוקות. החל משנה זו נכנס לתוקפו יעד CAFE (ר"ת שלCorporate Average Fuel Economy ; צריכת דלק ממוצעת של חברה), ומי שלא יעמוד בו, פשוט ישלם קנס. החברה מוכרת במרץ גרסאות אלה, ולאור העובדה שכבר עברה את תחזית המכירות שלה, יש להניח שהגרסאות החשמליות יגיעו לישראל מוקדם מהצפוי. 

סיבוב קצר בחשמליות
את שתי הקטנות החשמליות של היצרנית – פיג'ו 2008 ו-208 – פגשנו כבר בהשקתן (208 כאן ו-2008 כאן), ובראשונה גם נהגנו. הנוכחות של הקטנות של פיג'ו בהשקה קשורה גם היא לאסטרטגיית החשמול של היצרן הצרפתי. טווח הנסיעה האופייני לרכב קטן מתאים ליכולת של מכונית חשמלית, ואילו גרסאות היברידיות-נטענות, שאינן מוגבלות בטווח, נכונות יותר לדגמים גדולים יותר.

נהיגה ראשונה על דגמי פיג'ו המחושמלים
צילום: פיג'ו

ומכיוון שהרי כבר ראיתם תמונות וגם וידאו של 208 ו-2008, לא תופתעו מכך שההתרשמות שלי מהן חיובית מאוד. מבחוץ, שתי הגרסאות יפות מאוד, זהות לרגילות, ורק גימור מעט שונה בשבכה, האות e בצמוד לסימול הדגם ופתח לשקע הטעינה מבדיל אותן.

ומכיוון שסביבת הנהג ותא הנוסעים גם הם זהים, התחושה, כאשר נכנסים פנימה, דומה; שני הדגמים עשו קפיצת מדרגה ביחס לקודמיהם בכל מה שנוגע לעיצוב ולהקפדה על הפרטים הקטנים שלקוח של רכב קטן ומודרני רוצה באוטו החדש שלו ומצפה להם. 

בסביבת הנהג מסך מולטימדיה גדול (עד "10) הפונה לנהג, אך תפעולו לא מושלם ודורש הסתגלות; לוח מחוונים מוקרן בתלת-ממד מהמם; תאורת אווירה נאה; קונסולה מרכזית רחבה ומרשימה; סביבת הנהג עשויה ממשטחים ומרקמים באיכות גבוהה, לרוב רכים ואיכות ההרכבה טובה והדוקה.

נהיגה ראשונה על דגמי פיג'ו המחושמלים
צילום: פיג'ו

ל-e208 טווח של 340 ק"מ ואילו ל-e2008 טווח של 310 ק"מ לפי תקן WLTP החדש והמחמיר. המנוע החשמלי מעמיד לרשות הנהג 136 כ“ס ו-26.5 קג“מ, ואלה זמינים לו מ-0 סל"ד. הנהיגה ב-208 החשמלית טבעית, אינה דורשת הסתגלות והתאמות מצד הנהג. לאחר זמן מה, שוכחים שמדובר ברכב חשמלי ונשארים עם רכב שהמנוע שלו מגיב במהירות רבה מאוד ללחיצה על המצערת והוא שקט לחלוטין. תוספת המשקל, 400 ק"ג, מורגשת, וגרסה זו חסרה את הקלילות של האחרות – אבל הביצועים טובים בהרבה: 8.1 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש בהשוואה ל-8.7 שניות בגרסת הטורבו-בנזין 130 כ"ס.  

אחר צוהריים עם 508
הדור השני של משפחתית הגדולה של פיג'ו הושק ב-2018, וכעת מוצגת בגרסת כלאיים/נטענת רשת (PHEV) הנקראת בפשטות "HYBRID". עם פיג'ו 508 החדשה הלכה פיג'ו לכיוון שונה, כאשר הציגה מכונית במבנה סדאן-קופה ובעיצוב של מכונית GT. גישה זו אפשרה לה לייצר דגם שאינו "עוד אחד", אלא כזה שהוא ייחודי ומכוון לדגמים של מותגים יוקרתיים, כמו אודי A5. 

וכשם שאין שינויים בעיצוב החיצוני, כך גם סביבת הנהג זהה לגמרי. וכמו בדגמי פיג'ו האחרים, מה שמוביל אותה הוא i-Cockpit – עם גלגל הגה קטן ונמוך מלוח המחוונים הממוקם גבוה, תנוחת נהיגה נמוכה וגם ראות מוגבלת משהו, וכל אלה משדרים כי מכונית זו פונה לנהג. 

נהיגה ראשונה על דגמי פיג'ו המחושמלים
צילום: פיג'ו

איכות החומרים בתא הנוסעים, כמו בשאר דגמי הדור החדש של היצרן הצרפתי, גבוהה, ואלה כוללים משטחים רכים, ודיפוני עץ בצבע כהה. מסך מולטימדיה גדול ניצב במרכז סביבת הנהג, ונוספה לו תצוגה המנטרת את צריכת החשמל.

ל-508 ההיברידית, שהגיעה להשקה גם בגרסת סטיישן, סוללה עם אנרגיה של 11.8 קוט"ש, וזו אמורה להעניק לרכב טווח חשמלי עד 53 ק"מ (תקן WLTP). יחידת ההנעה כוללת מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר (180 כ"ס), מנוע חשמלי 80 ק"ו (110 כ"ס) להספק משולב של 225 כ"ס, אלה משודכים לתיבה אוטומטית 8 הילוכים וההנעה קדמית.

עם היציאה מהעיר ובמצב חשמלי, הנסיעה נעימה ושקטה כצפוי. כאשר עולים על הכביש המהיר, השקט נשמר, והביצועים מרשימים; ה-508 ההיברידית מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-8 שניות, וההספק הרב שלה מורגש בהאצות ביניים, למרות שהיא כבדה מהגרסה הרגילה ב-300 ק"ג לערך. המתלים של ה-508 ההיברידית פועלים טוב, מטפלים היטב בשיבושי הכביש.

נהיגה ראשונה על דגמי פיג'ו המחושמלים
צילום: פיג'ו

כאשר מנוע הבנזין נכנס לפעולה השילוב בין שני המנועים והתיבה, ברוב הזמן, מוצלח. המצב פחות טוב כאשר לוחצים על המצערת והתיבה משלבת לעיתים להילוך נמוך מוקדם מדי, מה שגורם לנדנוד לא נעים בנסיעה; יש להניח שפיג'ו תטפל בבעיה זאת ותעדכן את מאפייני הנסיעה. בנהיגה מהירה יותר, ה-508 בהחלט מהנה לנהיגה, עם הרבה כוח זמין הנבנה בהדרגה ולא באופן דרמטי, כניסה ישירה לפנייה והקניית ביטחון לנהג.

ולסיכום: הגרסה ההיברידית נעימה, שקטה וחזקה, וממש נעימה במצב חשמלי. ועוד נתון חשוב מאוד: צריכת הדלק, לאחר נהיגה קצרה של כ-50 ק"מ, עמדה על ליטר אחד לכל 21 ק"מ. 

שאגת האריה של 3008
בבוקר הגיע הזמן לסיבוב עם אחד הדגמים החשובים בהיצע של פיג'ו, 3008, כאן כמובן בגרסה ההיברידית, וזו מוסיפה גם הנעה כפולה, גם לשיפור כישורי הפנאי שלו. ל-3008 היבריד4 מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר (200 כ"ס, 30.6 קג"מ), וזה משתלב עם מנוע חשמלי קדמי (109 כ"ס, 34.3 קג"מ), ועוד אחד אחורי (109 כ"ס, 16.9 קג"מ) – ליצירת תפוקה משולבת של 300 כ"ס ו-45.9 קג"מ. התיבה האוטומטית, שיש לה שמונה הילוכים, משרתת את מנוע הבנזין ואת המנוע חשמלי הקדמי, ואילו המנוע החשמלי השני מחובר ישירות לגלגלים האחוריים. הביצועים מכובדים, מאוד: 0 ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות ומהירות מרבית של 250 קמ"ש. לסוללה אנרגיה של 13.2 קוט"ש, וזו אמורה לאפשר נסיעה חשמלית מלאה לטווח של כ-60 ק"מ מספקים בהחלט. 

נהיגה ראשונה על דגמי פיג'ו המחושמלים
צילום: פיג'ו

התאוצה שקטה ונבנית בצורה הדרגתית, מורגש שיש המון כוח, אבל אין דרמה, והשיוט החשמלי בעיר ומחוצה לה שקט ונוח. נוחות הנסיעה טובה, והשינוי בעומס לא פגם בה. המשקל הנוסף מורגש רק כאשר מגיעים לכבישים מפותלים, ואז קשה יותר למתלים להתמודד איתו במהלך שינויי כיוון חדים. כאשר מנוע הבנזין נכנס לפעולה, הוא נשמע בתא  הנוסעים, אך הנסיעה בפירוש נעימה יותר מזו שב-508, והשילוב בין המנועים החשמליים לתיבה חלק יותר. 

במהלך היום פנינו מהדרך ההררית לאתר Autódromo de Sitges-Terramar – מסלול מירוצים אובלי; האתר נבנה ב-1923, אירח אז מירוץ גרנד פרי, ניטש ב-1924, מספר מירוצים נערכו בשנות החמישים, הוא מעט פעיל לאחרונה. אני לא מתחייב שהשער יהיה פתוח כאשר תעברו שם, אבל זו נקודה נחמדה לעצירה.

פיג'ו יצרה מסלול התרשמות מאולתר במרכז האתר, אשר כלל הצלבות ועלייה תלולה בתנאי אחיזה דלים. ההנעה הכפולה, הכוח הזמין מסל"ד אפס ומערכות האחיזה האלקטרוניות, העניקו ל-3008 היבריד יכולת גבוהה מול אתגרי האחיזה, כל עוד לא מעמידים במבחן את מרווח הגחון, העומד על 22 ס"מ – נתון לא מרשים לרכב שטח, נכבד יחסית לרכב פנאי. 

נהיגה ראשונה על דגמי פיג'ו המחושמלים
צילום: פיג'ו

צפי ופרמיה
השאלה הגדולה היא האם כדאי לחכות לגרסאות אלו שיגיעו לארץ במחצית השנייה של השנה. הסופרמיני e208 ורכב הפנאי הקטן e2008 החשמליים יוצעו במחיר הגבוה מ-140,000 שקלים, יצטרפו לתחרות הולכת וגוברת בתחום זה, הן במותגי הבית של היבואן, לובינסקי, הן מול שפע הדגמים הנוספים שיוצעו כאן במהלך השנה. 508 היבריד היא מכונית מעניינת כשלעצמה, אך ההתנהלות הסבירה-ולא-יותר של המערכת ההיברידית, מחייבת מבחן מעמיק בישראל. 

3008 היבריד4, גם אם יהיה יקר משמעותית מהגרסאות הרגילות של דגם זה, נראה כמו הדגם המרשים ביותר בהיצע הזה. הספק וביצועים מרשימים ביותר יחד עם הנעה כפולה יוצרים גרסה מבטיחה ביותר. יחד עם איכות ביצוע ורמת אבזור שאינן נופלות ממה שמותגי יוקרה מציעים במחיר דומה, נראה לי שבהחלט כדאי לחכות לרכב הפנאי החדש והמחושמל.

נהיגה ראשונה על דגמי פיג'ו המחושמלים
צילום: פיג'ו