כאשר יאסוהירו אאויאמה (Yasuhiro Aoyama), הנשיא החדש יחסית של מאזדה אירופה, אומר לי ש"MX-30 היה אמור להיות מוצג בז'נבה, וזה רכב מאוד חשוב עבור מאזדה באירופה", ניתן לחוש בצערו על ההזדמנות שהוחמצה. היינו אמורים להיפגש בז'נבה, ובמקום זה אנו מדברים בטלפון.

"זה רכב חשמלי ראשון שלנו. מאזדה עובדת כעת על אסטרטגיית 2030, וחשמל ושמירה על הסביבה חשובים לנו. התחלנו עם טכנולוגית 'סקייאקטיב X', נמשיך עם חשמל מלא ונציג גם היברידי רגיל ונטען. יהיו לנו מספר דגמים שיביאו את הטכנולוגיות האלה, ו-MX-30 הוא אחד החשובים, גם בגלל שבהמשך יוצע עם מאריך טווח. המערך ההיברידי-נטען ישולב בדגמים חדשים לגמרי ויוצג ראשית בדגמים הגדולים שלנו". 

מדוע בחרתם בקידומת MX, המסמלת דגמים ספורטיביים?
"כשמדובר בדגמים שהגיעו לייצור, MX הוא כינוי חשוב, השתמשנו בו עבור אלה שיצרו תפיסה שונה ומאתגרת, ו-MX-5 הוא דוגמא אופיינית. בזמן שהשקנו את הדגם הזה, איש לא האמין שניתן למכור רכב דו-מושבי קטן ופתוח במספרים כאלה. היה לנו להיט והגענו לכמיליון כלים בארבעה דורות ובשלושים שנים. זה רכב אהוב שמדגיש שההנאה מנהיגה חשובה לנו. 

"עם זאת, בעבר השתמשנו בקידומת MX גם למכוניות תצוגה מעניינות, ולא רק לדגמי ספורט. אפשר להזכיר למשל את MX-81 מ-1981 שעל עיצובה היה אחראי ברטונה*, ואת MX ספורט טורר מ-2001 שבישרה על מאזדה 6 הראשונה (2002)".  

מאזדה MX-30;
צילום: מאזדה

אז מדוע ה-MX הזה כה מיוחד? 
"זה רכב חשמלי ראשון שלנו, והיה חשוב לשמר בו את ההנאה מנהיגה. אנחנו בטוחים שהצלחנו בכך, וזה חשוב ל-DNA שלנו. פיתחנו את הרכב לא כ'סוללה על גלגלים', אלא כרכב שהוא גם יפה וגם מהנה, בזכות שמירה על משקל לא כבד. 

"יש כאן גם ארבע דלתות בסידור מיוחד (האחוריות נפתחות לאחור; א.ש) השונה מאוד ממה שמוכר בפלח השוק הזה, ישנו גם פנים הרכב העשוי מחומרים ממוחזרים – וכל אלה מצדיקים את השימוש בסימול 'MX'". 

בחרתם בטווח קטן של כ-200 ק"מ. מדוע? 
"בדקנו את מחזור חיי הרכב, את השימוש בו ואת כל פליטת ה-CO2 שנוצרת סביבו, מפיתוח ועד ייצור, ובהתאם בחנו את גודל הסוללה המתאים. המפעלים שמייצרים סוללות פולטים CO2, כך שאם מתקינים יותר סוללות, המפעלים עובדים יותר; כאשר משקל הרכב גדל בגלל הסוללות, הוא צורך יותר חשמל, וזה לא תמיד מיוצר באופן נקי. מצאנו שבסוף עלולים להגיע למכונית חשמלית שאחראית לפליטה של CO2 יותר ממה שפולט מנוע דיזל. אנחנו חושבים על MX-30 כמכונית שנייה בבית, ולכן היא לא צריכה סוללות רבות וכבדות".

מאזדה MX-30;
צילום: מאזדה

דיברת גם על מאריך טווח. מתי?  
"בהמשך השנה נתחיל למכור את הרכב גם עם מאריך טווח. הוא לא יוסיף כוח להנעה אלא ייצר חשמל. מדובר במנוע ואנקל שהוא מאוד קומפקטי, קל וגם חסכוני בעבודה בסל"ד קבוע. זו תהיה אחת הגרסאות, ונתחיל למכור אותה אחרי שנצא עם הגרסה הרגילה". 

האם מאזדה תשתמש בחטיבת הכוח ההיברידית של טויוטה?
"הודענו על שיתופי פעולה רבים עם טויוטה בפיתוח בסיס למכוניות חשמליות, וגם באוטונומיות ובקישוריות. בעבר הייתה לנו אפשרות להשתמש במערך ההיברידי שלהם ב-3 שהוצעה ביפן, אבל כרגע אין לנו תוכניות להשתמש במערכת שלהם למכוניות העתידיות". 

מאזדה MX-30;
צילום: מאזדה

כמה דגמים חשמליים יהיו לכם בעתיד?
"עוד לא החלטנו כמה דגמים חשמליים והיברידיים נטענים נציג. אנחנו מתחילים מחשמול סקייאקטיב G ו-X עם מערך היברידי מתון, ובהמשך נעשה הכל: חשמל מלא, מאריך טווח, PHEV".

***************
*סיפורה של MX-81 אריה (Aria) של ברטונה מעניין. מדובר במכונית תצוגה שהייתה מבוססת על הדור הרביעי של 323 (1980), וכנראה העניקה השראה לפנסים המתרוממים שהיו בגרסת F של הדור השישי שלה (1989). באופן מעניין, ב-1979 הוצג קונספט וולוו טונדרה המאוד דומה בחזית, וזה השפיע בעיצובו, ולא במעט, גם על סיטרואן BX (1982), שעליה היה חתום... ברטונה.

אלי שאולי