דווקא בימים שכולם בבית ונגיף הקורונה מככב בכותרות, בחרה חברת לובינסקי להשיק רכב חשוב עבורה. בעוד רוב יבואני הרכב מעדיפים לחכות עד יעבור זעם, אנשי לובינסקי החליטו לעשות היסטוריה ולהשיק את פיג'ו 2008 החדש במסיבת עיתונאים וירטואלית באמצעות אפליקציית זום. 2008 הוא גם דגם ראשון של פיג'ו שניתן לרכוש אותו באופן מקוון. 

"הדילמה הייתה בעיקר סביב מצב הרוח, האם הוא מתאים לחשיפת רכב חדש" מתייחס דני שביט לעיתוי, וממשיך: "בגלל שחשנו כי קיים ביקוש, חשבנו שחבל יהיה לפספס זאת, גם אם לקוחות לא יקנו את הרכב כרגע בגלל כל מיני מגבלות. לכן החלטנו שאנו עושים זאת.  

"רצינו גם לשדר בתוך הארגון שלנו המשכיות, יציבות ועצמה – ויש כאן אמירה מאוד חזקה. הכי קל להגיד 'אנחנו סוגרים עד יעבור זעם', אבל יותר חכם לדעת מה ניתן לשמר ואיך להחזיק זאת על אש קטנה, כאשר הכל פועל ומוכן לצאת החוצה בזמן בו הסיטואציה תאפשר זאת".

לא מפסיקים במשבר. פיג'ו עושה היסטוריה מקומית עם השקת רכב בזום
צילום: יצרן

עד כמה חשוב עבורכם ה-2008? 
"זה כנראה השחקן הכי משמעותי של פיג'ו בשנתיים הקרובות, מכיוון שה-2008 נכנס לפלח הצומח בשוק. ההתפתחות שהתרחשה בתחום רכבי הפנאי הקומפקטיים בין 2015 ל-2018, מתרחשת מ-2019 בתחום רכבי הפנאי הקטנים. בהנחה שנחזור ל'שפיות' אחרי משבר הקורונה, אז 2020 ו-2021 הן שנות הצמיחה בתחום זה. 

"תחום זה של רכבי פנאי קטנים 'לוקח' מכירות משלוש קטגוריות – סופרמיני, סופרמיני-סדאן, גם משפחתי-קומפקטי – והוא נעשה מאוד רחב. טווח המחירים נע בין 100,000 ל-140,000 שקלים, ול-2008 הממדים שמאפשרים לתת מענה לפלחים אלה. 

"זהו גם דגם ראשון שלנו שיגיע עם שלוש אפשרויות הנעה: בנזין, דיזל וחשמל. התפיסה של קבוצת PSA אומרת כי ראשית, הלקוח יבחר במכונית שלנו ובהמשך יחליט איזה סוג חטיבת כוח הוא רוצה, וזו מכונית ראשונה המאפשרת לנו להפגין בפועל גישה זו. ב-2024 כל הדגמים שלנו יציעו אפשרות כזאת, והדבר ייראה מובן מאליו, אבל ה-2008 מתחיל בכך".

לא מפסיקים במשבר. פיג'ו עושה היסטוריה מקומית עם השקת רכב בזום
צילום: פיג'ו

לאיזה היקף מכירות אתם מצפים? 
"מאוד קשה לאמוד זאת. הקטגוריה הייתה אמורה להגיע ל-10-12% מהשוק, ובימים רגילים מדובר ב-30,000 מכוניות – אבל איני יודע מה יהיה גודל השוק השנה. זה מוצר של אלפי יחידות, אבל זה תלוי איך השנה תתנהל ומתי היצרן יחזור לפעילות. אם הוא יחזור מאוחר הדבר ישפיע על היקף המכירות, כי המחצית השנייה של השנה חלשה יותר באופן מסורתי. איבדנו לא מעט ברבעון הראשון, לא ברור מה יהיה בשני, ועד שלא נחזור לשגרה יהיה קשה להעריך. 

"פרמטר שני הוא מלאים. כולם נערכו עם מלאים לרבעון הראשון, ומי שהצטייד גם לרבעון השני מגלה פתאום שהמכירות הצטמצמו, ויהיה צורך לגלגל מלאים להמשך השנה. העונתיות תשתנה לגמרי השנה ולכן מוקדם להעריך". 

נראה שכל התחום של רכבי הפנאי הקטנים מתייקר. מה הסיבות? 
"זה קרה גם בתחום הסופרמיני כי עלויות הייצור יותר גבוהות. יש אבחנה בין מכוניות דור חדש לדור קודם, מכיוון שהטכנולוגיות יותר מתקדמות ונוספות מערכות בטיחות. הדברים האלה עולים יותר לא רק אצלנו אלא אצל כולם. מי שהגיע עם מכונית מהדורות הקודמים נהנה ממחירים נוחים, אבל זה ישתנה.  

לא מפסיקים במשבר. פיג'ו עושה היסטוריה מקומית עם השקת רכב בזום
צילום: יצרן

"בסוף זו זחילה של כל השרשרת. לדגמי הפנאי הקומפקטיים זה כבר קרה, וכיום מחירם מתחיל ב-150,000 שקלים, כאשר רק לפני שנתיים המחיר יצא מאזור ה-130,000 שקלים. מצד שני, תראה איזה מכוניות מגיעות היום; קרה כאן משהו בתחום המוצר". 

איך קרה שה-2008 מגיעה לפני ה-208? 
"בגלל התקנות החדשות באירופה נוצר ביקוש אדיר ל-208 ול-2008, מכיוון שהם מוגדרים כדגמים עם רמת זיהום מאוד נמוכה. ה-208 נשאבה לאירופה וידענו שלא נקבל כמות מספקת ולכן החלטנו להמתין. כשמשיקים מוצר ואין כמויות מספיקות, התפיסה בציבור היא שהדגם נכשל, ועם ה-208 לא יכולנו לקחת את הסיכון הזה. 

"עם פיג'ו 2008 הצלחנו לסגור כמות שמאפשרת השקה. אנחנו קוראים לזה השקה קטנה, כי יש לנו רק מאות כלים, והיצרן לא מבטיח מתי יגיעו המאות הבאות".

לא מפסיקים במשבר. פיג'ו עושה היסטוריה מקומית עם השקת רכב בזום
לראשונה בפיג'ו, ניתן לקנות רכב ברשת / צילום: פיג'ו

ובכלל, יש לך הערכה כללית לאן ילך השוק המקומי?
"שוק הרכב הישראלי מושפע מהעולמי. אני חושב שההשפעה המשמעותית ביותר תהיה בגלל הפער שייווצר בין מזרח ומערב, ונראה שהמזרח יחזור לייצר חודשיים-שלושה לפני המערב. אני לא חושב שהיה מצב בעשרות השנים האחרונות שבו נוצרה עדיפות כזו, ודבר זה יהפוך למכריע. אני לא יודע איך, אבל אני מניח שיצרנים יפנים, סינים או קוריאנים ינסו לנצל זאת.

"הדבר השני שישפיע הוא האשראי. בניגוד למשבר הכלכלי של שנת 2008, רוב הגופים מגיעים למשבר הזה כשהם חזקים, וכאשר גלגלי המשק יתחילו לנוע יש סבירות שההון יתחיל להיות מוזרם חזרה ויניע את המשק. הדבר צריך להתחיל בממשלה, ולדעתי היא אינה עושה מספיק הן בהיקף והן בזמן. אם הייתה תכנית כלכלית סדורה וחזקה שנותנת דחיפה, היא הייתה מעניקה ביטחון לגופי האשראי הפרטיים והציבוריים. 

"וזה תלוי בתזמון. אם המשק יתחיל לחזור לפעילות ב-19.4 אז זו תהיה מכה קלה. אבל אם המצב הנוכחי יימשך עוד חודשיים, התוצאה יכולה להיות מאוד משמעותית. 

לא מפסיקים במשבר. פיג'ו עושה היסטוריה מקומית עם השקת רכב בזום
צילום: רונן טופלברג

"אנו בלובינסקי שומרים על העסק עם שיעור תעסוקה של 30-50%. זה קשה, ואנחנו עושים את רק את מה שנדרש. ההשקה שעשינו היא לגמרי מחוץ לנתיב של צמצום פעילות. דווקא בסיטואציה הזו אנחנו רוצים לנצל את ההזדמנות כדי למנף את הפעילות שלנו דרך נתיב שיהיה בעתיד חזק – וזה נתיב ההנגשה.

"אם אנחנו מצליחים להנגיש את הפעילות שלנו ללקוח, ולטעת בו ביטחון באמצעים הדיגיטליים, אז עשינו כברת דרך. הדיגיטל עצמו הוא כלי; הסיפור הוא לחסוך ללקוח את ההגעה כדי לנהוג ברכב. צריך לעבור את החסם של 'להרגיש את הרכב', ואני חושב שיצרנו מספר כלים מעניינים".