לא נעים לומר זאת, אבל נראה שבארצנו הקטנה קיה סול מעולם לא הובנה כראוי. היא נראית כמי שהייתה יכולה להיתפס כמגניבה ואופנתית, אבל זכתה להצלחה דווקא בקרב מפעילי המונה. היא הייתה יכולה להיות אלטרנטיבה פרקטית לרכב פנאי קטן, אבל הציבור הישראלי לא התייחס אליה כך. 

אבל מבחינת קיה העולמית, כמו שהיטיב לבטא זאת פיטר שרייר, האחראי למהפך בעיצוב דגמי המותג, הסול, שהוצגה ב-2008, היא סוג של אייקון. זאת הסיבה לכך שהדור השני שלה נבחר ב-2014 כשגריר גלובלי ראשון של קבוצת יונדאי בתחום החשמלי (קיה ריי ויונדאי בלו און הקדימו אותה, אבל היו מוגבלות בייצור והופצו בעיקר בקוריאה).

בסוף 2018 הוצג הדור השלישי של סול בתערוכת לוס אנג'לס, כאשר הפעם הגרסה החשמלית מושקת במקביל. וכיוון שגם באירופה לא זכתה המכונית להצלחה גדולה הוחלט שהיא תשווק שם רק בגרסה החשמלית. לפי קיה, ממילא נמכרו באירופה בדור השני יותר מכוניות מגרסה זו בהשוואה לגרסאות בנזין ודיזל. כך נוצר מצב מעניין בו הסול החשמלית מופנית לאירופה, ובצפון אמריקה מוצעות בינתיים רק גרסאות הבנזין. 

קיה סול חשמלית - נהיגה ראשונה
צילום: קיה

איך היא נראית  
כשאני מתקרב לרכב, בחנייה של מוקד קיה בפרנקפורט, ברור למרחוק שמדובר בסול. למרות שהדור השלישי מבוסס על פלטפורמה חדשה והוא גדול מאשר בדגמים הקודמים, הוא זועק סול למרחקים. גם הדגם החדש משמר את הצורה הקובייתית ואותן פרופורציות, ואת ההתייחסות כמעט הומוריסטית לקווים הכלליים. החזית השתנתה מאוד ויחידות התאורה הצרות יוצרות לסול פנים "רעות" לטובה, שמזכירות דמויות מהסרט מלחמת הכוכבים. התאורה האחורית כבר אינה מסתפקת בקווים אנכיים אלא מקיפה בקו לד את הקצה העליון של השמשה, וגם הקו של הקורה האחורית נאה. כל אלה יוצרים מכונית מושכת ומעניינת יותר מאשר בדורות הקודמים שלה, ומשהו בה נראה יותר בשל. 

הסול החדשה אכן גדלה. בסיס הגלגלים התארך ב-3 ס"מ ל-270 ס"מ והאורך הכללי ב-5.5 ס"מ ל-419.5 ס"מ. הסול חולקת בסיס עם יונדאי קונה, וכמוהו מוצעת עם שתי חטיבות כוח חשמליות שפגשנו גם בנירו החשמלי. בגרסה בה אנהג בגרמניה מנוע שמייצר 204 כ"ס ומומנט של 40.3 קג"מ, ואלה מסדרים לה נתון האצה מכובד של 7.6 שניות. לסול הזאת סוללה של 64 קילוואט/שעה, וטווח מרשים של 452 ק"מ. 

קיה סול חשמלית - נהיגה ראשונה
צילום: מערכת אוטו

סול מוצעת גם בגרסה חשמלית זולה יותר, עם מנוע 136 כ"ס, אותו מומנט כמו בגרסה החזקה, וסוללות של 39.5 קילוואט/שעה מעניקות לה טווח של 277 ק"מ. בגרסאות הבנזין יחידות מוכרות: 2.0 ליטר ותיבה רציפה, 1.6 ליטר טורבו ותיבה דו-מצמדית, 7 הילוכים.  

שיפור פנימי 
כניסה לתא הנוסעים מגלה שנעשה בו שיפור משמעותי. הכל נראה בוגר ואיכותי מאשר בדורות הקודמים, העיצוב הכללי השתפר והוא נאה מזה שבנירו. בורר ההילוכים המעניין בצורת חוגה מושך את העין, וכך גם מערך מולטימדיה חדש הכולל צג "10.25 גדול במרכז. פקדי קיצור הדרך גדולים וברורים, אולי כדי שקהל היעד האמריקני יסתדר טוב יותר, וגם זה מקל על ההתאקלמות. עיצוב חדש יש למחוונים המוקרנים וגם לבקרת האקלים, וזו יודעת, כשרוצים לחסוך באנרגיה, להפעיל רק את הצד של הנהג. המכונית אותה קיבלנו כללה גם תצוגה עילית. תנוחת הנהיגה נוחה, הראות בעיר טובה ותצוגה עילית ברכב ההדגמה הוסיפה.

קיה סול חשמלית - נהיגה ראשונה
צילום: מערכת אוטו

כיאה לרכב אופנתי ניתן דגש למערכת שמע טובה, כאן הרמן קרדון, וזו בולטת באמצעות רמקולים המורכבים בצמוד לפתחי האוורור. בסול החדשה יש גם תאורת אווירה צבעונית עם שמות מצחיקים לגוונים. לא העמקתי, אבל המרחב מאחור טוב, ואילו תא המטען, למרות שגדל, עדיין אינו מרשים בנפח. 

זריזה 
כנראה שהדבר המפתיע באמת בסול החשמלית הוא עד כמה היא חזקה. מיד ביציאה מהחניה היא מגיבה היטב ללחיצה על המצערת, ושפע הפרשים החשמליים מאוד מורגש. זמינות הכוח מיידית, ובמצב 'ספורט' התגובה ממש עצבנית. אבל אל דאגה, גם במצב ניהוג רגיל קל לאתגר את בקרת היציבות, וכדאי לציין שלסול ארבעה מצבי ניהוג. אם רוצים לנהוג עם דוושה אחת – כלומר, ללא שימוש בדוושת הבלם – ניתן להסתייע בפקדים הנמצאים מאחורי ההגה כדי לבחור ברמת העוצמה של בלימת המנוע, ובסך הכל מוצעות חמש רמות כאלה. 

קיה סול חשמלית - נהיגה ראשונה
צילום: מערכת אוטו

ברחובות העיר פרנקפורט התחושה היא שהסול בדור החדש שלה נוחה מאשר אלה שקדמו לה, והמתלים שלה מתנהלים באופן מעודן ובוגר יותר. הנוחות טובה למרות חישוקים במידה  "17 והיא גם די שקטה. ההיגוי מעניק תחושה סבירה בזמן הפניית הרכב, ואפילו לבלמים תגובה ברורה, ופעולתם אינה מעצבנת כמו בהרבה מכוניות חשמליות. 

כאשר אני קרב לסוף דרכי הקצרה עם הסול, נחמד לגלות שהיא אינה "שותה" טווח באופן מוגזם. הטווח שהוצג, הצטמצם בהתאמה לפי מספר הקילומטרים שעברתי.  

בשלה  
הקונצרן הקוריאני כבר הוכיח שהוא שולט היטב בתחום הדגמים החשמליים, קיה סול החדשה מתנהלת באופן בוגר ובשל מאשר קודם, וחטיבת הכוח מרשימה בביצועים ובטווח. אולם, כאשר קיה מתקשה לעמוד בביקוש לגרסה החשמלית באירופה, סיכויי הגעתה לארץ נמוכים, והיבואן יעדיף להתמקד בנירו.

קיה סול חשמלית - נהיגה ראשונה
צילום: מערכת אוטו