דורu (durrow) הוא כפר זעיר במרכז אירלנד, 835 תושבים, חמישה פאבים וטירה אחת שהיא למעשה מלון מהודר. בין חומותיה ממתינים בר נוסף (כמובן…) שמגיש בירת גינס מעולה וגם שלושה כלי רכב בלתי מזוהים — ועם כל הכבוד לגינס, זו הסיבה להגעתנו. כלי הרכב עוטים מדבקות בגוונים שונים של ירוק שמצליחות להעלים את הופעתם האמיתית. זו אינה השקה רגילה של רכב חדש אלא אירוע מיוחד בהרבה: הפעם הוזמנו לנהוג באבות טיפוס של סקודה אניאק, רכב הפנאי החשמלי של סקודה, חודשים רבים לפני חשיפתו. 

האניאק החשמלי מתבסס על הפלטפורמה המודולרית החשמלית של קונצרן פולקסווגן המכונה MEB, אותה היא חולקת עם פולקסווגן ID.3. הפלטפורמה תשמש שפע דגמים (חשמליים, כמובן) בקבוצה, אך רק האניאק של סקודה ייוצר מחוץ לגרמניה. 

ולכן, אולי, הצ‘כים להוטים להראות לעולם את הרכב החשמלי החדש שלהם, וגם לשמוע ביקורת והצעות של הרגע האחרון. כמה הרכב עוד לא ”גמור“? יום קודם להגעתנו היה ”עניין“ קל עם השמשה הקדמית באחד הכלים. היא נשברה בדרך לטירה… אז כן, מלאכת הפיתוח כמעט הסתיימה אבל יש עוד פרטים שצריכים להיבדק. "הרכב  70% אחוז "גמור" ויש יותר מחצי שנה עד שיעלה לכביש. אז יש זמן לשנות דברים. אנחנו רוצים לשמוע מכם".

סקודה אניאק בנהיגה ראשונה — קפיצה לעתיד
צילום: סקודה

סודי בהחלט 
הסודיות סביב הכלים נמצאת ברמות שיא. אנשי היצרנית ממש מודאגים מכך שנספר לעולם את שעינינו רואות מוקדם מהמתוכנן, ולצד אמברגו קשיח הם גם מחרימים כל מכשיר מצלם. רק לאחר מכן הובילו אותנו במבוך החדרים של הטירה למפגש רכב ללא צבעי ההסוואה. 

במפגש הזה אניאק נראה טוב. מזכיר את הקודיאק ברושם ובכל זאת שונה. כיוון שהמנוע ממוקם מאחור, החרטום נראה קצר והאחוריים גדולים. מדובר ברכב פנאי די גדול, שייך לסגמנט הפנאי הבינוני (D-SUV). בגודלו הוא כמעט מקביל לקודיאק — עם 465 ס“מ האניאק קצר ב-4 ס“מ בלבד והוא נמוך ב-6 ס"מ ממנו (162 ס“מ). הרוחב כמעט זהה עם 188 ס"מ מצד לצד. בסיס הגלגלים נמתח על פני 276.5 ס“מ — קצר ב-2.5 ס“מ מהקודיאק.    

הטיפול בסבכה עם פסי תאורה אנכיים וקו לד רוחבי יוצרים מראה נעים שמסביר את הכיוון ה"קריסטלי" עליו מדברים בסקודה. 

סקודה אניאק בנהיגה ראשונה — קפיצה לעתיד
צילום: סקודה

סביבת הנהג יותר מיוחדת, ותמונות שלה סקודה לא פרסמה (אפילו עם הסוואה). ישנם משטחים גדולים, נאים ורכים למגע והיא כמעט נטולת מתגים לחלוטין. בולט בה צג ענק של מערכת המולטימדיה — לא פחות מ-13 אינץ‘ גודלו — דרכו יתופעלו כמעט כל מערכות הרכב. המחוונים זעירים בהשוואה, ותורמים לנופך המודרני. גלגל ההגה נאה ומזכיר את זה שבאוקטביה החדשה. 

המרחב מאחור נאה ויש רצפה שטוחה ופתחי אוורור עם שליטה בטמפרטורה. נפח של 585 ל‘ מייצרים תא המטען גדול (585 ליטר). לחובה אציין רצפה גבוהה, לחיוב אציין כי פתיחת הדלת... חשמלית.  

סקודה אניאק בנהיגה ראשונה — קפיצה לעתיד
צילום: סקודה

איפה האוטו?   
"האם שתיתי אתמול יותר מדי גינס?" אני תוהה למחרת בבוקר בעודי פוגש באבות הטיפוס המוסוואים ומתקשה לאתר את הרושם האלגנטי שהותיר האניק ה“חשוף“. ההסוואה ממש אפקטיבית. גם רוב סביבת הנהג מוסתר, כאשר דיפון הדלתות או הידיות אינם גמורים מבחינת מרקם.  

טוב שבורר ההילוכים המלבני הזעיר גלוי. לידו לחצן אדום גדול שנראה כמו הכפתור שיגרום לשיגור טיל גרעיני בסרטי המלחמה הקרה של שנות השבעים. הוא מיועד לדימום הרכב במקרה של תקלה קריטית מספרים המארחים שגם מרגיעים: "אל תתייחסו לשפע נורות הביקורת הכתומות. כל מערכות הבטיחות המתקדמת אינן עובדות כרגע ורק כרית האוויר של הנהג אמורה לתפקד". טוב לדעת.

מאחורי ההגה פקדי שליטה במינון בלימת המנוע. החיווי לתפעול מושהה באופן שגורר טעויות. זה עוד יתוקן. אבל מינון הבלימה בהחלט נכון ובדרגות הנמוכות עובד באופן נעים. "רק בסקודה יוצעו מצבי בלימת מנוע אלה" אומרים הצ'כים.

סקודה אניאק בנהיגה ראשונה — קפיצה לעתיד
צילום: סקודה

תנוחת הנהיגה אינה מושלמת כנראה בגלל שהדוושות קרובות ביחס להגה. אבל כמצופה מרכב פנאי תנוחת הנהיגה גבוהה ונותנת תחושת של רכב פנאי ”אמיתי“. 

נוהגים בעתיד
לחיצה על המצערת ואנו יוצאים לנהיגה ברכב העתידי של היצרנית. בין שדות מרעה פסטורליים, נחלים וטפטוף אירי מסורתי אנחנו נעים בשיירה מוזרה — שלוש מכוניות שלבשו שטיח ריבועים בירוק לבן. יותר משני עשורים בתחום ובכל זאת אירוע שכזה הוא עניין נדיר, התחושה מרגשת. 

ההגה נמצא במקום הנכון עבורינו (צד שמאל) אבל לא עבור הסביבה — כאן נוהגים בצד שמאל. לאניאק שלנו סוללה של 82 קילוואט-שעה, 204 כ"ס והנעה אחורית. 

סקודה אניאק בנהיגה ראשונה — קפיצה לעתיד
צילום: סקודה

המארחים מסבירים שהוא יוצע גם עם סוללות קטנות יותר של 55 או 62 קוט“ש וגם בגרסה עם הספק של 148 כ"ס. טווח הנסיעה יגיע עד 500 ק“מ בהתאם לגרסה (הספק מנוע, נפח סוללה). כן יוצעו גם גרסאות הנעה הכפולה עם מנוע נוסף מלפנים בהספק של עד 306 כ"ס משולבים. במקרה זה נתום התאוצה ל-100 קמ“ש יעמוד על 6.2 שניות, זאת לעומת 8.6 שניות בגרסה עליה נהגנו. תהיה גם גרסה ספורטיבית ומונמכת, אבל עוד מוקדם לדבר עליה. 

הרכב מאיץ באופן נעים ושקט ויוצר תחושה של מכונית רגילה לחלוטין, קלה לתפעול וכזו שלא דורשת התאמות או שינויים מצד הנהג. למרות נתון ההספק הנאה האניאק לא משדר תחושה נמרצת במיוחד. הזריזות תישמר כנראה לכפולות ההנעה מרובות הסוסים, אבל הוא מספיק חזק כדי לייצר ביצועים טובים ולצאת לעקיפות באופן בטוח. 

הנעה אחורית ומנוע חזק אינם מבטיחים כאן החלקות כוח. מאידך כיוון שאין מנוע מלפנים כושר התמרון מעולה. ניתן להפנות את הגלגלים לזווית גדולה בפניות פרסה וקוטר הסיבוב — 10.2 מ' — דומה לזה שבפאביה הקטנה.

סקודה אניאק בנהיגה ראשונה — קפיצה לעתיד
צילום: סקודה

החלק הפחות מוצלח הוא נוחות הנסיעה הבינונית, וגם התחושה הנרפית מהבלמים פחות הרשימה. המארחים הצ'כים מבטיחים לשפר. 

חוויה אחרת 
לפני פרידה מהטירה, אני מנסה להעריך את ההחוויה הייחודית של נהיגה באב טיפוס מוסווה ולסכם את הכל. התחושה היא שגם כאשר סקודה משתמשת בפלטפורמה החשמלית נתונה של קבוצת פולקסווגן היא מצליחה ליצור רכב שנכון ל-DNA של המותג. כזה שמשלב שימושיות ומראה מרשים ומאוד מזוהה מותגית. 

ייצור האניאק יחל בסוף 2020, השיווק באירופה צפוי להתחיל בשנת 2021 ונראה שיש למה לצפות. וכן, הוא צפוי להגיע גם אלינו.

סקודה אניאק בנהיגה ראשונה — קפיצה לעתיד
צילום: סקודה