"בגלל משבר הקורונה המצב משתנה מיום ליום וקשה לתכנן. אבל אנחנו רואים שדברים באירופה מתחילים להשתפר, ולכן החלטנו להתחיל בתהליך של הצגת המכונית החדשה כדי להראות אור בקצה המנהרה" אומר מנהל פרויקט טויוטה יאריס קרוס, יסונורי סואזאוו'ה, ומסביר מדוע טויוטה החליטה לחשוף את הרכב אותו התכוונה להציג בתערוכת ז'נבה שבוטלה: "רצינו להראות את הדגם החדש, גם כי אנחנו מרגישים שזה מפגין סוג של אופטימיות בתחום המוביליות, דבר שהוא מאוד חשוב לאנשים. המצב מאוד נזיל, אבל אנחנו רוצים לשמור על התוכניות המקוריות שלנו גם לשנה הבאה ומקווים להצליח".

אנחנו משוחחים זמן קצר לאחר השקת רכב הפנאי הקטן של טויוטה והחשוב עבורה, ולשיחה מצטרפים לוק ניטיס, מהאחראים לפלטפורמה הקטנה של טויוטה אירופה, וקיסוקו מוריסקי, מנהל בכיר בטויוטה אירופה האחראי לטכנולוגיה ההיברידית. 

טויוטה יאריס קרוס 2021 החדש: האנשים שמאחורי הרכב
צילום: טויוטה

טויוטה מאוד מנוסה ברכבי פנאי. מדוע התעכבתם כל-כך בהשקת רכב פנאי קטן? 
"זה לא מדויק. השקנו ב-2008 אורבן קרוזר שזכה להצלחה צנועה. כשאנו משיקים דגמים חדשים אנחנו צריכים להיות מסונכרנים עם הפלטפורמה הרצויה. התחלנו בהשקת פלטפורמת TNGA הגמישה במהדורה המכוונת לקטגוריה C (משפחתית; א.ש), ועכשיו אנו מגיעים לגרסה של הפלטפורמה שמיועדת לקטגוריה B (סופרמיני; א.ש). התחלנו עמה עם השקת טויוטה יאריס, שהיא מאוד חשובה לאירופה ואחד העוגנים שלנו כאן, וכעת אנו מגיעים לקרוס". 

למרות שהרכב אינו גרסה של יאריס, בחרתם בשם 'יאריס קרוס'. מדוע?  
"אנחנו מרגישים שיאריס היא מכונית שהגדירה מחדש את טויוטה באירופה, ואנחנו רוצים לבנות את הקרוס על בסיס השם שלה. יאריס הוא שם המוכר בכל האזורים באירופה ולכן הוא חשוב. מעבר לכך, מאחור יש דמיון במראה ליאריס והמבנה קומפקטי כמו שיש לה". 

טויוטה יאריס קרוס 2021 החדש: האנשים שמאחורי הרכב
צילום: טויוטה

מדוע בחרתם בתפיסה כה שונה מה-C-HR? 
"רצינו להדגיש שמדובר ברכב פנאי, מכאן העיצוב והאפשרות להנעה כפולה שאין לרוב המתחרים בקטגוריה. זו מכונית קומפקטית ומבחינת ממדים היא בצד הקטן של הקטגוריה".  

האם תהיינה גם חטיבות כוח לא היברידיות?
"נציע מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר עם 120 כ"ס ותיבה רציפה או ידנית. כאמור, הגרסה ההיברידית תוצע גם עם הנעה כפולה ומנוע חשמלי מאחור, אבל ההספק יהיה זהה לזה שבהיברידית הרגילה".

עד כמה חשוב הרכב הזה מבחינתכם?
"עבורנו מדובר ברכב מאוד חשוב. הודענו על תכנית לגדול באירופה בעיקר בזכות תוספת המכירות שיביא הרכב הזה. אנחנו מתכננים למכור 150,000 מכוניות כאלה בשנה, והדגם הזה לא 'ייקח' לקוחות מהיאריס אלא יוסיף לנו קונים".  

טויוטה יאריס קרוס 2021 החדש: האנשים שמאחורי הרכב
צילום: טויוטה

האם בדקתם את המתחרים בזמן הפיתוח? 
"ברור שאנו מודעים לכך שיש הרבה מתחרים, אבל לא התמקדנו באחד. מכיוון שמדובר בקטגוריה B התמקדנו במה שהלקוח רוצה בתחום – כלומר שזה צריך להיות רכב מסוגנן, אבל ליצור גם רושם של SUV, שהוא צריך להיות קטן ושימושי אבל גם טוב לפנאי ולשבילים. 

"האתגר הגדול היה לקחת דברים מנוגדים ולארוז אותם ביחד. רוב המתחרים שיצרו רכב מסוגנן התפשרו על מרחב הפנים, ואילו כאן מדובר ברכב מסוגנן אבל גם מאוד מרווח. באופן דומה, הלקוח רוצה רכב קטן אבל גם כזה שמתאים לפעילות פנאי, כך שהוא צריך תא מטען גדול. עוד דבר שכמעט ואינו קיים בקטגוריה הזו הוא ההנעה הכפולה, וכאן גם אינה מענישה משמעותית בצריכת דלק". 

טויוטה יאריס קרוס 2021 החדש: האנשים שמאחורי הרכב
צילום: טויוטה

האם הרכב מיועד רק לאירופה?
"המכונית פותחה עבור אירופה, ושם יהיה עיקר הייצור. שווקים חשובים נוספים הם יפן ואוסטרליה, ועבורם נייצר ביפן". 

האם אינכם חוששים מקניבליזציה עם ה-C-HR?
"מדובר בכלים שונים שפונים ללקוחות מאוד שונים. יאריס קרוס הוא יותר SUV אמיתי, מאוד פרקטי ובעל תא מטען גדול. ה-C-HR הוא רכב שממוקד בקהל אינדיבידואלי ופחות במשפחות, כך שהשימושיות חשובה פחות והוא חזק יותר וספורטיבי".

טויוטה יאריס קרוס 2021 החדש: האנשים שמאחורי הרכב
צילום: טויוטה