"לפני ארבע שנים התחלנו בפיתוח של סקודה אניאק, התמקדנו במספר אספקטים, אבל רצינו גם להפגין את היכולת ההנדסית שלנו ולשלב ברכב פרטים שחשובים ללקוחות שלנו", אומר לנו יאן פאבילק, האחראי הטכני על הפרויקט בסקודה. "ב-2019 השקנו סיטיגו וסופרב IV ואניאק הוא הצעד הטבעי  הבא. עד סוף 2022 נראה עשרה דגמים מחושמלים של סקודה, ואניאק הוא כרגע הדגם היחיד המבוסס על פלטפורמת MEB שייבנה מחוץ לגרמניה.
 
"היום נתח המכירות של רכב חשמלי עומד על 2% מכלל השוק, ובעוד עשור הוא יהיה 50% ממנו. המשמעות היא שהמבחר ישתנה, וברור גם שדגם חשמלי אחד לא יספיק ליצרן; צריך כמה.
 
"בדקנו מדוע מתחרים שנכנסו לתחום החשמלי לא הצליחו, ומה אנו יכולים לעשות שונה. הבנו שצריך טווח גדול, כי סקודה היא לרוב מכונית ראשונה או יחידה בבית, וגם כי הרכב צריך להעניק תמורה טובה לכסף; לא יתכן שאופל קורסה חשמלית תעלה פי שתיים מגרסה רגילה. וכמובן צריך הנאה, מערך בטיחות, קישוריות, עיצוב נחשק".

חברים מדברים על סקודה אניאק חשמלי
צילום: סקודה
 
"מדוע אין שבעה מושבים?" אני שואל. "פשוט, כי הרכב היה פחות אווירודינמי במבנה כזה", מתנדב להסביר פטר אולה, שהוא דווקא אחד האחראים על עיצוב הפנים בסקודה. "כאן קצה הגג משתפל, ואם היינו בוחרים בשבעה מקומות הגג היה צריך להיות גבוה יותר, בייחוד בקצה, אבל גם לאורך כל הרכב. צריך גם לזכור שבגלל שהסוללות והמנוע ממוקמים מאחור, הרצפה שם גבוהה מהרגיל".
 
אולה מתנדב להסביר גם את פשר הצג הענק שבמרכז סביבת הנהג באניאק. לא רק שהוא נראה כאילו מישהו שכח מחשב נייד בחלק העליון שם, אלא הוא מפגין גם כי סקודה מוותרת על תפעול נוח למערכות הרכב באמצעות מתגים חיצוניים. למעשה, אין באניאק מתגי תפעול חיצוניים, למעט איתות אזהרה ומתג נעילה, שגם הם חלק משורת פקדי קיצור דרך שמתחת לצג.
 
"יש תמיד ויכוח בנושאים אלה. ככל שיש יותר מתגים התפעול קל יותר, אבל אנשים יגידו שזה מיושן. הלקוחות היום מחפשים עיצוב מודרני, והדיון בקשר לכך אינו פשוט. לכן יצרנו בסיס גדול לפני הצג כדי שיהיה נוח להציב עליו את היד השולטת בו. ובגלל שהצג גדול ניתן יהיה לראות עליו מידע על האקלים כל הזמן. לגבי מתג עוצמת שמע, ראינו שהנהג אוהב לשלוט בה מההגה, אז הרכבנו עליו חוגה היוצרת תחושה נכונה עבור הנהג.

חברים מדברים על סקודה אניאק חשמלי
צילום: סקודה
 
"ובכלל המכונית הופכת למחשב, כל התעשייה לומדת איך מטפלים ושולטים בכך, ואין דרך אחת שהיא נכונה. במעבר לסמארטפון, רבים אמרו שאין מתגים ובגלל זה יהיה קשה לשלוח SMS בתנועה, אבל בסוף מתרגלים.
 
"כאשר צגי המגע הגיעו למכוניות, הדבר אפשר לחייג או להקליד באופן הרבה יותר מהיר מאשר במערכים כמו i-דרייב שהיה יותר בטוח. כך שמצד אחד תפעולו בטוח יותר, אבל מצד שני הנהג היה חייב להתעסק איתו זמן רב, יותר, כך שזה פחות בטוח".
 
"מדוע המחוונים העיקריים ברכב כה קטנים?" אני שואל. "אנחנו מאמינים שכאשר אתה נוהג ברכב חשמלי הכל רגוע יותר, ואינך צריך כל כך הרבה מידע כמו ברכב עם מנוע בנזין; למשל, לא צריך מד סל"ד".