כלים היברידיים נטענים היו לדגמים חשובים בהיצע של מותגי היוקרה. הטבת מס גדולה אפשרה להביא גרסאות חזקות ומצוידות במחירים של גרסאות כניסה: עם תחילת 2020 ההטבה הצטמקה באופן משמעותי, אך העניין בגרסאות כאלה נותר רב.

לכן ב.מ.וו ישראל רואה חשיבות גדולה בגרסת הפלאג-אין הייבריד של ב.מ.וו X1 שהוצגה בסוף 2019. גרסה זאת ומיני קאונטרימן PHEV הם בינתיים שני דגמי פנאי קטנים ראשונים של מותגי יוקרה עם הנעה כזו. שניהם גם חולקים אותה פלטפורמת הנעה קדמית ואותו מערך היברידי-נטען של הקבוצה.

בגרסה זאת, xDrive25e, מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר 3 צילינדרים המייצר כאן 125 כ"ס, וזה משודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים (140 כ"ס ודו-מצמדית עם 7 הילוכים בגרסה הרגילה) ומניע את הגלגלים הקדמיים. מנוע חשמלי הממוקם מאחור מייצר 95 כ"ס הנשלחים לגלגלים שם, ליצירת הנעה כפולה. התפוקה המשולבת היא 220 כ"ס ו-39 קג"מ, לעומת 192 כ"ס ו-28.5 קג"מ בגרסת 2.0 ליטר המהודרת ('אקסקלוסיב') שמחירה זהה, 299,000 שקלים. 

ב.מ.וו X1 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

עיצוב ונראות 
רכב הפנאי מוצע בגרסה זו ברמת גימור 'M ספורט', המביאה לעיצוב החיצוני פריטים באווירה ספורטיבית וכוללת חישוקי "18 נאים. הרכב מרשים מזוויות מסוימות, ועדיין אינו מספיק אסרטיבי. מלפנים הוא נראה גדול בשל שילוב יחידת פגוש-ספוילר אגרסיבית, אבל הוא גם מעט צר ונראה קרוב מדי לאספלט ממה שמקובל בכלי פנאי אחרים. אחת הסיבות היא מעבר לגווני מרכב ב"רצועת המיגון התחתונה" שלרוב צבועה בשחור ויוצרת אשליה של גובה. 

תא הנוסעים 
לרמת הגימור הזאת ביטוי גם בתא הנוסעים, וזה כולל בנוסף מושבי ספורט וריפוד עור מהודר בצבע חום, שמשמש גם לדיפון חלקים בסביבת הנהג. ריפוד זה וחלקי עץ כהה יוצרים אווירה עשירה בחלל הרכב. 

קווי סביבת הנהג אופייניים לב.מ.וו, ממוקם בה צג מרכזי נאה ותחתיו בקרת אקלים מפוצלת. תפעול המולטימדיה עלול להיות מורכב, בייחוד בשילוב עם אפל קארפליי. למחוונים הרגילים עיצוב פשוט אבל הם מאוד קריאים. האבזור הנאה כולל תפעול חשמלי לדלת האחורית, מפתח חכם וגג זכוכית (הכיסוי אינו אטום), ובגרסה זו גם מערכת שמע של הרמן קרדון.  

ב.מ.וו X1 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

תנוחת הנהיגה טובה, גם אם אינה מאוד גבוהה, והמושב שופע הכיוונים החשמליים נוח לישיבה, למרות שחסר אפשרות לכיוון קושי למסעד. אורך הבסיס, גם במצב הקצר, מעט ארוך עבורי. 

המרחב מאחור טוב. ניתן לשנות את זווית המסעד של המושבים וניתן לפצל אותם לשלושה. למרות הקטנת תא המטען עבור הסוללות (450 ל' לעומת 505 ל') הנפח נאה, והמבנה שימושי.

רשימת האבזור הבטיחותי מכובדת, אך באופן מוזר אינה כולל תיקון סטייה מנתיב אלא רק התרעה. 

מנוע, ביצועים 
במצב הנסיעה הרגיל נבחרים שילובי האנרגיה היעילים באופן אוטומטי. עם זאת, ניתן להגביל את הרכב לתנועה חשמלית בלבד, או לשמור על החשמל לעתיד (למשל, לקראת כניסה לעיר). במצב 'אוטומטי' הרכב יכול לנוע באופן חשמלי עד 80 קמ"ש, אבל במצב 'חשמלי' ניתן להגיע לכ-135 קמ"ש. בכל מצב, מעיכת המצערת תגרום לשילוב מנוע הבנזין.

ב.מ.וו X1 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

לרכב סוללת 10 קוט"ש וטווח חשמלי של 57 ק"מ. אבל בקיץ הישראלי הוא התעורר עם 40 ק”מ שירדו מיד ל-39 ק"מ, ולבסוף התאפסו על כ-37 ק"מ בנסיעה שכללה קטעים בין-עירוניים. 

כאשר יש רזרבות חשמליות, ה-X1 זריז, ומשך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 6.9 שניות (לעיתים יש השהיה בתחילת תנועה). בעלייה ארוכה, כאשר "מפלס החשמל" יורד, הרכב עלול לאבד מחץ. עם זאת, רוב הזמן הרכב מייצר קצב טוב ללא מאמץ ומתנהל באופן מעודן. למרות שמדובר במנוע שלושה צילינדרים הוא שקט, וכניסתו לפעולה אינה מורגשת.

עם 315 ק"ג נוספים, הרכב אינו קל (1745 ק"ג) וצריכת הדלק תלויה רבות בנתח החשמלי של הנסיעה. ללא החלק החשמלי היא אינה מרשימה: בין 10 ק"מ/ל' בחלק המאומץ (13.5 ק"מ/ל' עם החלק החשמלי) ל-12 ק"מ/ל' ברגוע. לטובת הסוללות, הוקטן מיכל הדלק ב-15 ליטרים לנפח של 36 ליטרים, וזה מפריע. 

ב.מ.וו X1 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

נוחות, התנהגות 
מיד בתחילת נסיעה מורגש שכיול המתלים נוקשה, ולכן מפתיע שעל פסי האטה רגילים הטלטול אינו נורא. סיבה אחת היא ריסון טוב של הבולמים, והדבר בהחלט עוזר כאן. על פסים גדולים הרכב מעט נחבט, וכך גם בשקעים מוגזמים ובחיבורי כביש. אבל הנוקשות פחות מפריעה ממה שנראה תחילה, גם בגלל פעולת מתלים שקטה. עם זאת, הנוקשות מורגשת יותר בשבילים, והתחושה שאלה אינם מגרש הבית של הרכב. רעשי הכביש והרוח נוכחים, ולמרות השקט החשמלי, בעיר מורגש רחש. 

הרכב מאפשר למעשה בחירה בין שלושה סוגי הנעה: אחורית (חשמל בלבד); קדמית (בנזין; כפולה (כולם ביחד). כאשר נעים בכוח החשמל בעיר, משחקים יכולים לגרום להחלקת אחוריים. אבל בתוואי בין-עירוני בכביש מפותל תורגש לרוב נטייה של הרחבת קו הפנייה, לעיתים תוך כדי לוחמת הגה קלה.

עם זאת, ההתנהגות טובה, והרכב משנה כיוון היטב, למרות שתוספת המשקל מורגשת, וההגה יוצר תחושה מלאכותית. האיזון בין הצירים תלוי גם באנרגיה שנותרה לתפעול המנוע האחורי: בפנייה אחת (בניגוד לסדרת פניות) הרכב יכול לייצר תחושה של הנעה כפולה, ואף להדק קו ביציאה תחת מצערת לחוצה. הצמיגים הירוקים, שאחיזתם אינה גבוהה, נוטים לילל, אבל בסך הכל חוויית הנהיגה נעימה. הבלמים אינם נחושים, אך פעולתם טובה ביחס למערכות דומות בדגמים היברידיים אחרים. 

ב.מ.וו X1 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

תמורה 
למרות הקטנת ההטבה, היבואן הצליח לשמר חלק ממתכון ההצלחה של הכלים ההיברידיים-נטענים. לגרסת xDrive25e שמחירה 292,000 שקלים יתרונות ביכולת, באבזור ובהופעה ביחס לגרסת הבנזין (sDrive20i) ברמת הגימור הגבוהה שמחירה זהה.

עם זאת, מדובר בגרסה יקרה מאשר המהדורה הזולה של X1 (גרסת sDrive18i; עם 140 כ"ס; 254,000 שקלים). דבר זה מחייב התייחסות לכך שפוטנציאל החיסכון של הגרסה ההיברידית-נטענת ימצא ביטוי דווקא בנסיעות קצרות, ולא בגיחות ארוכות מחוץ לעיר. בכל אופן, X1, בגרסה ההיברידית-נטענת שלו, מציע עסקה משתלמת והרכב עצמו נעים, איכותי ומצויד.

ב.מ.וו X1 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי