יונדאי הכריזה על הדור הרביעי של רכב הפנאי הקומפקטי (C-SUV) יונדאי טוסון, פחות משבועיים לאחר שפרסמה קדימון רומזני לכבודו.

טוסון החדש, שהוצג במקורו ב-2004, מחליף את קודמו שהושק בפברואר 2015, וזה מסכם מכירות של 7 מיליון יחידות עד כה, 1.4 מיליון מהן באירופה. מעבר לחידושים נדרשים לדגם חדש בעשור הזה, הוא מביא עמו עיצוב חוץ ומופע פנים מקוריים, מתקדמים ושונים מהמוכר ביונדאי. 

לא אבולוציה, רבולוציה
יונדאי מכריזה כי עשתה מהפכה בעיצוב הדגם הנוכחי, ולא הלכה בדרך של התפתחות מדודה. העיצוב, אותו היא מכנה Parametric Dynamics'', מבוסס על דגם הקונספט Vision T SUV שהוצג בתערוכת לוס אנג'לס 2019. עיצוב זה אמור להביא 'ספורטיביות חושנית' בזכות טיפול חדש מהיסוד בפרופורציות, ארכיטקטורה, עיצוב, טכנולוגיה – כדי "לשפר את האיכויות הרגשיות של התכנון האוטומוטיבי"; וראו את החיבור בין צדי החזית לדלתות הקדמיות, או בין האחוריות לישבן הרכב. יונדאי מציינת כי לדגם החדש לא פחות מתשעה גוונים חדשים (ואז מפרטת כל אחד).

יונדאי טוסון 2021 החדש – עיצוב מרשים והרבה יותר
צילום: יונדאי

אותה מהפכה נעשתה בכל מרכיבי העיצוב: קווים, זוויות, חזית, תאורה. בחזית, מעבר לשבכה השונה והמקורית, בולט מערך פנסים שכל היחידות בו זהות בצורתן, ללא הפרדה בין אלה לאור יום, אור חניה, אור דרך. מערך הפנסים משחק תפקיד גם מאחור, כאשר הוא מתחיל בצידי הרכב, ופגוש בעיצוב תלת-ממדי מוסיף גם הוא למופע. יונדאי מציינת כי המרכב מפגין כעת יציבה משופרת. סיומת הקופה תורמת אף היא למופע דינמי כמובטח. 

המרכב גדל בכל ממד, אבל השינויים קטנים (בסוגריים, התוספת בסנטימטרים). בסיס גלגלים, 268 ס"מ (1 ס"מ); אורך, 450 ס"מ (2 ס"מ); רוחב, 186.5 ס"מ (1.5 ס"מ); גובה, 165 ס"מ (0.5 ס"מ). נפח תא המטען בגרסת הבנזין 620 ליטרים ו-1799 ליטרים כאשר המושבים מקופלים; פחות בגרסאות האחרות (546-616 ליטר; 1725-1777 ליטר).

יונדאי טוסון 2021 החדש – עיצוב מרשים והרבה יותר
צילום: יונדאי

בפנים, גם מול הנהג
לפי יונדאי, החומרים בתא הנוסעים משופרים מאשר בדגם הפורש, ואלה כוללים לא מעט חומרים רכים. טוסון מוצע עם שלושה שילובי צבעים בפנים, בעור או בבד. העיצוב הכולל מבוסס על "העלמת" חלק מהרכיבים, לשיפור האווריריות בתא הנוסעים, וכך גם מיקום המסך למטה. 64 גוונים של תאורת אווירה לרשות הנהג ב-10 עוצמות תאורה, ומצבי הניהוג משפיעים גם הם על מערך הגוונים. 

במרכז מסך מגע חדש "10.25, ואנשי יונדאי מציינים בגאווה כי פקדים ומתגים בוטלו, והכל אמור להיעשות דרך המסך. מערכת הבידור/מידע כוללת גם ניווט של המייל האחרון (של הרכב, ולחנייה אליו), שליטה מרחוק ברכב כולל קבלת מידע (כמה דלק?), תפירה אישית של העדפות, אפליקציה ייעודית עם תאריכים וכולי. שיקוף סמארטפונים ועוד. מערכת האודיו היא בחסות קרל (KRELL), מהמותגים היותר-נכבדים בארה"ב בתחום ההי-אנד הבייתי. 

יונדאי טוסון 2021 החדש – עיצוב מרשים והרבה יותר
צילום: יונדאי

על רמת החיים אחראים בקרת אקלים תלת-אזורית, לראשונה עם פתחי מיזוג לא ישירים (בנוסף לישירים), מיזוג למושבים הקדמיים, חימום לכולם, כניסה נוחה באמצעות מנגנון נשלט-כפתור, מוזיקה שונה לשתי השורות (חשוב ליחסים תוך-משפחתיים), מושבי 4:2:2 ועוד כיו"ב. 

מפרט הבטיחות עשיר למדי, וכולל שבע כריות, כולל מרכזית בשורה ראשונה, ראשונה בסגמנט. ברשימה (הארוכה): התרעת תאונה ובלימת חירום, כולל בלימה אוטומטית בעת תאונה, התרעת תנועה בפנייה בצומת (חדש), התרעת תחילת תנועה של רכב לפנים (חדש), בקרת שיוט אדפטיבית, עד עצירה (חדש) קשר עם GPS (חדש), הגבלת מהירות פעילה (חדש), ניטור שטח מת כולל תיקון (חדש), התרעת יציאה מהרכב (חדש), עזר לחנייה, ניטור 360 מעלות, מרכוז רכב בנתיב, התרעת עייפות נהגה, תנועה חוצה, גם מאחור, אקטיבי (חדש), עמעום אורות.

יונדאי טוסון 2021 החדש – עיצוב מרשים והרבה יותר
צילום: יונדאי

טכנולוגיה ועוד
לטוסון החדש אופציה למתלים נשלטים-אלקטרונית, ויונדאי מכריזה בגאווה כי הרכב כויל בנורבורגרינג. הרכב יוצע גם בגרסתN  בכיול ספורטיבי. תמוכות מק'פרסון מלפנים, מתלה רב-חיבורי מאחור, ויונדאי מציינת כי הטיפול בשיכוך הפעולה של כל גלגל משופר בזכות טכנולוגיה חדשה בשסתום הבולם, גם לשיפור היכולת הדינמית, גם לנוחות עדיפה. ההגה חדש, ולמערכת הנעת רצועה, ולפי יונדאי הניהוג חד ומדויק כאשר הרכב במצב 'ספורט'.

בנוסף לבורר מצבי ניהוג ('רגיל', 'חיסכון', 'ספורטיבי') בגרסאות ההנעה הכפולה גם מצבים לשטח הנשלטים באמצעות בורר חדש: 'בוץ', 'חול', 'שלג'. החישוקים התקניים הם "17, יש אופציה ל-"18 או "19.  

יונדאי טוסון 2021 החדש – עיצוב מרשים והרבה יותר
צילום: יונדאי

בעיקר מנועים
הדגם החדש יוצע עם מנוע בנזין ומנוע דיזל – מוגדשים, נפח 1.6 ליטר – עם מערך היברידי-מתון, בגרסה היברידית-נטענת, וגם ללא כל המערכות החשמליות. לטוסון החדש תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים, ידנית 6 הילוכים חדשה, גם דו-מצמדית עם 7 הילוכים, וההנעה קדמית או כפולה. יונדאי טוענת כי זה המגוון הגדול ביותר של יחידות הנעה בסגמנט. כאן נציין כי התיבה הידנית החדשה של יונדאי מבוססת על תפעול חשמלי ולא מכני.

לגרסה החזקה ביותר, בסיוע מנוע חשמלי 44.2 ק"ו, וסוללה 1.49 קוט"ש, הספק של 230 כ"ס. התיבה אוטומטית 6 הילוכים, וההנעה קדמית או כפולה. 

יונדאי טוסון 2021 החדש – עיצוב מרשים והרבה יותר
צילום: יונדאי

בנוסף, יוצע מנוע הבנזין בגרסה ההיברידית-מתונה בהספק 150 כ"ס ובהספק 180 כ"ס עם תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים או ידנית 6 הילוכים, עם הנעה קדמית לראשון, כפולה לשני. אותו שילוב של תיבות והנעה גם לדיזל המייצר 136 כ"ס. 

בגרסאות נטולות המערך ההיברידי-מתון, בבנזין 150 כ"ס תיבה רציפה, הנעה קדמית או כפולה; בדיזל 115 כ"ס רק עם תיבה ידנית והנעה קדמית. 

יונדאי טוסון 2021 החדש – עיצוב מרשים והרבה יותר
צילום: יונדאי

בנוסף לכל הנ"ל תוצג כמובן גרסה היברידית-נטענת, עם הספק משולב של 265 כ"ס. פרטים נוספים בתחילת 2021. 

פרטים לסיכום
יונדאי טוסון מיוצר במספר מפעלים סביב לעולם, גם בצ'כיה. רכב הפנאי החדש בגרסאות היברידי-מתון ובעירה פנימית ישווק באירופה בסוף שנה זו. הגרסה ההיברידית נטענת ומהדורה N הספורטיבית בתחילת 2021. הדגם החדש ישווק בישראל במהלך הרבע הראשון של השנה הבאה.

יונדאי טוסון 2021 החדש – עיצוב מרשים והרבה יותר
צילום: יונדאי