לא כולם יודעים, אבל פיאט X1/9 למעשה מבוססת על קונספט שברטונה עיצבו לאוטוביאנקי בשנת 1969! ראש המעצבים בברטונה היה אחד שקראו לו מרצ'לו גנדיני ואם השם הזה נשמע לכם מוכר, זה כי הוא עיצב בין היתר את לנצ'יה סטרטוס, למבורגיני מיורה וגם את הקונטאש האגדית. אז הקונספט הזה לקח השראה מסירות מירוץ. 

פיאט שהתלהבו מהעיצוב והחליטו לייצר את הרכב, כגרסת ספיידר ל-128 ושם הקוד לדגם היה איקס אחת תשע...  עכשיו, ה-128 די הצליחה, רק מה, זו היתה המכונית הנעה קדמית הראשונה של פיאט וברטונה רצה שהיא תהיה הנעה אחורית. האחרון הוא בחור חכם, הוא ידע שאם הפיאט הזאת תהיה הנעה קדמית וזולה לייצור אז היא תיוצר במפעלי פיאט וככה הם יעבירו את מלאכת ההרכבה אליו. ונחשו מה, הייצור עבר לברטונה.



אגב, אם רצו ספיידר אז למה הגג הוא גג טארגה? כי פיאט הבינו שכל הפרויקט הזה כבר מתחיל לעלות כסף ולתכנן שלדה נטולת גג מאפס זה יגרום לחריגה מהתקציב כי רכב נטול גג ועומסים זה בעייתי. אז גג טארגה הוא הרע במיעוטו, או הטוב מכולם. תבחרו מה שבא לכם. ושלא תטעו, פיאט חסכו בזה שהמנוע והגיר הגיעו מה-128, וככה גם ההיגוי, המתלה הקדמי והבלמים.



הייצור החל בשנת 1972, האיקס אחת תשע שווקה עם מנוע בנפח 1.3 ליטר שצויד במאייד כפול מתוצרת וובר והספק של 75 כוחות סוס. תיבת ההילוכים היתה בעלת ארבעה הילוכים. ההיגוי עמד על שלושה סיבובים בלבד מצד לצד וארבעה בלמי דיסק. למעשה את אותו הסט שהיה בחזית, שמו גם בסרן האחורי. כבר אמרנו שחוסכים, לא? בשנת 1978, פיאט העיפו את ה-1.3 ליטר, זרקו בפנים מנוע מודרני יותר, 1.5 ליטר עם 85 כ"ס וגיר חמישה הילוכים. וזה כבר היה סביר. אולי סביר מינוס. ואולי אני עדין עכשיו.

רוצים לדעת יותר? היכנסו לסרטון המצורף ואנחנו מקווים שתאהבו את מה שהכנו לכם.