יצרנית רכבי השטח האמריקנית, ג‘יפ, חשפה השבוע את הדור החמישי של רכב הפנאי הגדול (E-SUV) שלה — ג'יפ גרנד צ‘ירוקי. דגם זה הושק ב-1992 והיה לאחד הכלים הנמכרים והחשובים שלה, והוצג בדורו הרביעי עוד בשנת 2010. החלפתו, לכן, מגיעה לא דקה אחת מוקדם מדי. 

הדור החמישי נחנך תחילה בגרסת שבעה מושבים מוארכת המכונה ”L“, ובהמשך יצא הדגם לאור בגרסה קצרה של חמישה מושבים. גרנד צ'ירוקי עם שבעה מושבים בשם "גרנד קומנדר" שווק לשוק הסיני ב-2018, ולזה הצפון אמריקאי רק בדור השלישי, קומנדר שנמכר ב-2005-2010.

בקרוב יוצג גרנד וואגוניר הענק בגרסת ייצור (קונספט ווגוניר הוצג בספטמבר) וישלים היצע נרחב למדי של דגמי שבעה מושבים עבור ג'יפ.

ג‘יפ גרנד צ‘ירוקי 2021 החדש נחשף — לראשונה עם 7 מושבים
צילום: ג'יפ

על הדגם עצמו
הדגם החדש, ג‘יפ גרנד צ’ירוקי L, מוצע בסידור של שישה (2+2+2) או שבעה (2+3+2) מושבים. הפלטפורמה היא ”ג‘ורג'יו", חדשה עבור הדגם ומשמשת דגמים של FCA כמו אלפא רומיאו ג‘וליה (2016) וסטלביו (2017). מדובר ברכב גדול למדי, עם ממדים אמריקאים אופייניים; בסיס הגלגלים נמתח על פני לא פחות מ-309 ס“מ (כמעט 18 ס“מ יותר מהנוכחי), אורכו 513 ס"מ (25 ס"מ יותר מהגרנד הפורש), רוחבו 196 ס"מ וגובהו כמעט 182 ס“מ. נפח תא המטען, כאשר כל המושבים בשימוש, עומד על 487 ליטרים גדל ל-1,328 ליטרים כאשר השורה שלישית מקופלת ומגיע עד 2,395 ליטרים לאחר קיפול השורה השנייה.

ג‘יפ גרנד צ‘ירוקי 2021 החדש נחשף — לראשונה עם 7 מושבים
צילום: ג'יפ

העיצוב החיצוני מזכיר, ולא במעט, את גרנד וואגוניר וכולל את השבכה בעלת שבעת החרכים הניצבים, במהדורה עדכנית ורוויות כרום כמובן. ההופעה בכלל מודרנית-תכליתית, ג‘יפ משחקת במרחב שבין מוכר וקשוח למודרני ומתקדם באופן מוצלח למדי. כאופציה ניתן לקבל את הדגם עם חישוקי 21 אינץ'. 

המנועים מוכרים. הראשון הוא V6 ’פנטסטאר‘ המוכר של היצרנית בנפח 3.6 ליטר המפיק 290 כ“ס ו-35.5 קג“מ. מעליו ממוקם מנוע V8 ”המי“ בנפח 5.7 ליטר המפיק 357 כ“ס ו-59.9 קג“מ; למנוע זה פונקציית ניתוק של 4 צילינדרים בשיוט לטובת חיסכון בדלק. למנועים אלה משודכת תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים העברה. בהמשך צפויות גרסאות מנוע נוספות, לפחות אחת היברידית-נטענת.

ג‘יפ גרנד צ‘ירוקי 2021 החדש נחשף — לראשונה עם 7 מושבים
צילום: ג'יפ

לפחות בתחילת דרכו יוצע הגרנד החדש עם הנעה כפולה תקנית, אבל יש הנעה כפולה ויש הנעה כפולה. רמות הגימור הבסיסיות (’לרדו‘, ’לימיטד‘) מצוידות ב‘קוואדרה-טראק I‘, מערכת הנעה כפולה המסוגלת להעביר עד 100% מהכוח לכל אחד מהצירים; ניתן לשדרג ל‘קוואדרה-טראק II‘, המוסיפה בעיקר יחס העברה נמוך (2.72:1). מערכת ’קוואדרה-דרייב II‘ (אפשרות ב‘אוברלנד', תקנית ב‘סאמיט') כוללת גם דיפרנציאל מוגבל החלקה. 

בנוסף, ניתן לצייד את גרנד צ‘ירוקי במערך מתלי אוויר (’קוואדרה-ליפט‘). בסידור הבסיסי עם מערך מתלי האוויר מרווח הגחון הוא 21.2 ס"מ וניתן להגביה את הרכב בעד 10 ס“מ נוספים. זווית הגישה עומדת על 30.1 מעלות, זווית הנטישה 23.6 מעלות, זווית הגחון 22.6 מעלות, והגרנד החדש יכול לחצות מעברי מים בעומק של עד 61 ס“מ. בכל מקרה גרנד צ‘ירוקי יגיע עם מערך ה‘סלקט טריין‘ המוכר של ג'יפ, המתאים את תגובת מערכות הרכב השונות — חלוקת מומנט בין הצירים, תגובת דוושות והגה, מערך מתלים (ב‘ליפט'), תגובת בקרת משיכה ויציבות ועוד — בהתאם לחמישה מצבים קבועים מראש: 'אוטומטי', 'ספורט', 'סלעים', 'שלג', 'בוץ/חול'. במפרט גם בקרת ירידה במדרון (תקנית מ‘אוברלנד') הפועלת בנסיעה לאחור או לפנים.

ג‘יפ גרנד צ‘ירוקי 2021 החדש נחשף — לראשונה עם 7 מושבים
צילום: ג'יפ

מסכים, עור, בטיחות
כניסה אל תא הנוסעים חושפת סביבת נהג חדשה לגמרי, מודרנית ועדכנית בהרבה מזו של הדור היוצא. לא נאריך במילים, התמונות עושות זאת טוב יותר, אבל נציין את הדברים הבולטים: בלוח המחוונים ישנו מסך מוקרן "10.25, וג‘יפ מתגאה בכמעט 24 תפריטים ומצבי תצוגה שונים, כולל מצב נהיגת לילה, תצוגת ניווט עשירה, ניטור מערכות שטח ועוד. מערך המולטימדיה חדש, בעל ממשק משופר ומוצג במסך "8.4 או "10.1. אנשי ג‘יפ מציינים כי גרנד צ‘ירוקי החדש הוא הרכב שמצויד בהכי הרבה עץ ועור אמיתיים בסגמנט.   

ב‘סאמיט' (אפשרות ב‘אוברלנד') ניתן לכוון את המושבים הקדמיים ב-16 צירים, יש להם זיכרונות ואלה מציעים חמישה סוגי עיסוי שונים בשלוש רמות לחץ. בהתאם לרמת הגימור המושבים בשורה הראשונה והשנייה מחוממים ומאווררים. בסידור של שישה מושבים ניתן להוסיף משענת יד מרכזית וגדולה ליושבי השורה השנייה הכוללת תאי אחסון, מחזיקי כוסות ושקעי טעינה שונים. בכל השורות הנוסעים ייהנו מתאורת אווירה, מיזוג נפרד ושקעי טעינה.

ג‘יפ גרנד צ‘ירוקי 2021 החדש נחשף — לראשונה עם 7 מושבים
צילום: ג'יפ

במפרט הבטיחות כל המערכות החשובות, לנהיגה אוטונומית ברמה 2, ואלה כוללות: בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב הנסיעה, ניטור שטחים מתים, ניטור מבט נהג, ראיית לילה (באינפרה אדום), ניטור תנועה חוצה ובלימה, מראה דיגיטלית "9.2, עם תצוגת רחבה (כולל שטחים מתים, כמו בקורות D, למשל), צילום 'מעוף ציפור' (360 מעלות), זיהוי תמרורים, חנייה אוטומטית ועוד.

בעולם, בישראל
ג‘יפ גרנד צ‘ירוקי L החדש יגיע לכבישי ארה“ב ברבעון הראשון של 2021 מהמפעל החדש של היצרנית בדטרויט. לישראל הוא צפוי להגיע בהמשך השנה.

ג‘יפ גרנד צ‘ירוקי 2021 החדש נחשף — לראשונה עם 7 מושבים
צילום: ג'יפ