קבוצות הרכב PSA ו-FCA הכריזו רשמית על הקמת תאגיד הרכב סטלנטיס (Stellantis), ליצירת התאגיד הרביעי בגודלו בעולם הרכב.  

מגעים בנושא החלו בסתיו 2019, והאיחוד האירופאי אישר את האיחוד בין PSA ל-FSA בדצמבר אותה שנה. במהלך 2020 נראה היה כי המהלך לא יושלם, גם בגלל שהתגלו קשיים עסקיים, גם בגלל הקורונה, אבל כעת הוכרז על הקמת סטלנטיס, שיהווה תאגיד-על בשותפות של 50:50. תאגיד זה כולל 15 מותגים של יצרני מכוניות, ושלושה נוספים בתחום השירותים בעולם הרכב. שווי העסקה עומד על 43 מיליארד אירו. 

קבוצת PSA מביאה עימה את מותגי אופל, ווקסהול, סיטרואן, פיג'ו, DS; קבוצת FCA כוללת כיום את מותגי המכוניות אבארט, אלפא רומיאו, לנצ'יה, מזראטי, פיאט, פיאט פרופשיונל, יחד עם ג'יפ, דודג', קרייזלר, ראם; בנוסף להם גם את מופאר (חלקי רכב), Free2Move (תעבורה שיתופית), ליסיס (ליסינג).

סטלנטיס – ענק רכב נולד
צילום: מערכת אוטו

הבעלים העיקריים של התאגיד החדש מהצד של PSA הם משפחת פיג'ו, ממשלת צרפת, חברת דונפגנג; מהצד של FCA בעיקר חברת האחזקות אקסור, שבבעלות משפחת אניילי.

עולם הרכב
מנכ"ל סטלנטיס הוא מי שמנהל את PSA מאז 2014, קרלוס טאווארס. ג'ון אלקן, יו"ר FCA, המכהן גם כיו"ר ומנכ"ל אקסור, יכהן כיו"ר הקבוצה המשותפת. התאגיד החדש יהיה רביעי בגודלו בעולם – אחרי קבוצת פולקסווגן, חברת טויוטה, ברית רנו-ניסאן-מיצובישי – עם מכירות של 8.1 מיליון כלי רכב ב-2020.

סטלנטיס – ענק רכב נולד
מימין: ג'ון אלקן, יו"ר FCA. משמאל: קרלוס טאווארס, מנכ"ל PSA | צילום: יח"צ

לפי אנשי סטלנטיס האיחוד יביא לחיסכון שנתי של 5 מיליארד אירו. החיסכון בהוצאות יתבסס בעיקר על בסיס מו"פ וייצור של פלטפורמות, חטיבות כוח (40%), רכש (35%), איחוד פעילויות, גם במכירות (השאר), ויאפשר התמודדות טובה יותר עם האתגרים של פיתוח רכב ללא זיהום ופעילות כלל-עולמית.

מעבר ליתרון לגודל שמביא איחוד שכזה, בוודאי בעשור הנוכחי בו תעשיית הרכב משנה את כיוון ההתפתחות שלה בתחומים רבים העתירים בהוצאות ענק, התאגיד החדש יעניק לשתי הקבוצות שהקימו אותו יתרונות רבים. בתחום החשמלי PSA מתקדמת בהרבה, ואילו FCA בפיגור; עם זאת, גם ל-PSA אין כיום פלטפורמות ייעודיות לרכב חשמלי בלבד. בכל אופן, מצבם של מותגי הקבוצה הצרפתית חזק בהרבה מזה של מותגי הקבוצה האיטלקית-אמריקאית. עקרונית, איחוד כזה יכול לאפשר למותגי PSA גישה לשוק הצפון אמריקאי אחרי שנים של היעדרות.

גורמים בתעשייה מציינים עם זאת כי פעילותם של מותגים אחדים תופסק, ויש הנוקבים בשמם של לנצ'יה, קרייזלר, דודג'. בנוסף, כניסה של מותגים כמו פיג'ו לצפון אמריקה אינה מובנת מאליה, הן בגלל היצע דגמים שלא בהכרח מתאים לטעם האמריקאי, הן בגלל שיטת השיווק שם.

סטלנטיס – ענק רכב נולד
צילום: דודג'