קבוצת האחזקות אלייד, שבבעלותה בין השאר צ'מפיון מוטורס – יבואנית קבוצת פולקסווגן לישראל – תרכוש 50% מחברת שלמה מוטורס, יבואנית BYD וחלק מקבוצת שמלצר.

BYD הינו יצרן סיני מוביל בתחום החשמלי המתמחה בתחומי הרכב הכבד והאוטובוסים, ומיוצג בישראל מאז 2008. ב-2013 הביאה BYD ישראל את האוטובוס החשמלי הראשון לארץ וערכה איתו ובשיתוף דן פיילוט שהיווה בסיס ליבוא ולהטמעת אוטובוסים כאלה. כעת נעים 36 אוטובוסים חשמליים של היצרן הזה בארץ, יותר משל כל יצרן אחר, ביניהם גם אוטובוסים מפרקיים. 

בשתי החברות מציינים שהמהלך נועד לאפשר להגדיל את היקף הפעילות של התחבורה הציבורית המופעלת בחשמל, ולעשות את BYD לשחקן מרכזי במהפכת החשמול העתידה להתרחש בישראל בשנים הקרובות.

אלייד תרכוש 50% מחברת שלמה מוטורס
צילום: BYD

מעבר לייצור אוטובוסים, משאיות ומסחריות עם הנעה חשמלית, BYD מייצרת מאז 2003 מכוניות נוסעים, הוסיפה עליהן בהמשך דגמי פנאי ומיניוואנים, ומאמצע העשור הקודם מציעה שפע גדל והולך של דגמים עם הנעה חשמלית; כעת יש לה קרוב לעשרים דגמים – כמעט לכולם הנעה חשמלית, חלקם גם היברידיים-נטענים, אחרים גם עם אופציה למנוע בנזין בלבד.

בשלב זה BYD אינה מייצאת את המכוניות שלה לאירופה, אך ייתכן ותעשה זאת. דגם אחד שעומד על סדר היום הוא טאנג, שהושק ב-2015 כרכב פנאי קומפקטי, גם עם מנוע בנזין. ב-2018, בדור השני שלו, הוצג בגודל בינוני (D-SUV), ב-4x4 והנעה חשמלית בלבד .

דורון ודאי, מנכ"ל BYD ישראל ב-13 השנים האחרונות ומי שהקים את פעילותה בארץ, ימשיך לעמוד בראש החברה.