איך אתם מסכמים את 2020 מבחינת שברולט וקאדילק?
"המכירות בשוק ירדו ב־14%, ואילו בשברולט רשמנו גידול של כ־13% ובקאדילק של 33%. כדאי לזכור שמותגים מבוססים בתחום היוקרה ירדו באחוז דו־ספרתי. בסוף, מה שחשוב זה המוצר הנכון, וחווינו זאת עם הקרוז. מאז, כאשר מסתכלים על מוצרי GM, הם איכותיים וללא תקלות אפידמיות, מוצרים שנמכרים בכמויות גדולות מאוד בארצות הברית. אני לא אובייקטיבי, אבל אנחנו מודדים זאת גם דרך המוסך, ולכן החלטנו על הארכת אחריות בספארק. יש לכך ביטוי גם במחירון המשומשות. 

"שברולט מנערת מעצמה את תפיסת המותג הדיסוננטית. המוצרים בשנים האחרונות בשלים, וחלק מהסיבה קשורה לכך שאנו לא משנים מוצרים אלא 'חיים' על קו המוצר האמריקאי. זו הייתה אחת הבעיות בקרוז כשביקשנו מנוע 1.6 ליטר. 

"ואנחנו רק בהתחלה. מסע השיווק לטרייל בלייזר ללקוחות עוד לא החל, וכבר מכרנו למעלה מ־300 יחידות. בספארק תהיה לנו הזדמנות ב־2021 כאשר כל המובילות עוברות לתיבה רובוטית.

השינוי הגדול / ראיון עם אור קליין
צילום: תומר פדר

"בקאדילק מסורתית היינו שחקן של דגם אחד. הפריצה החלה עם SRX ועברה ל־XT5, אבל היום יש לנו XT4, XT5, XT6. המכירות השנה היו יכולות להיות גבוהות יותר, אם היה לנו מלאי. התחלנו את השנה בלי מלאי מספק ובמרץ חטפנו קורונה. הביקוש נובע מכך שאין אצלנו דגם עירום באבזור, ו־XT6 הגיע למקום בו ההיצע מוגבל ולכן ענה על ביקוש טבעי. היה לנו כאן יתרון גם עם לקוחות שהגיעו מטראוורס ועבורם זו הייתה התקדמות טבעית". 

איבדתם את הקרוז, את הטראקס, ובכלל עזבתם תחומים עממיים שמגלגלים מכירות. איך מסתדרים עם זה? 
"שברולט בארץ היא בסופו של דבר בבואה של היצרן האמריקאי, אנחנו לוקחים את רבי המכר שלו שם ומביאים לישראל. המשמעות, לפחות עד הצגת הקו החשמלי, שאנחנו מאבדים פוטנציאל כמותי בגלל יציאה משני פלחי שוק עיקריים. מצד שני דגמי הפנאי הם נקודות חזקות של GM ושל אמריקה והם גדלים בארץ. נכון שחסר לנו דגם פנאי זול וקטן, אבל אנחנו הולכים בקו האמריקאי ויש לזה יתרון. הקהל האמריקאי יותר דורשני ומחמיר; הם הרי המציאו את התביעה הייצוגית, וכל דבר שנמכר שם צריך להיות טיפה יותר טוב. 

השינוי הגדול / ראיון עם אור קליין
צילום: מערכת אוטו, יצרן

"במקביל מתרחשת עוד תופעה. אירופה הולכת וננטשת על־ידי יצרנים; זה קרה עם האמריקאים וכעת עם היפנים. כתוצאה מכך, מגיעים לישראל כלים בטעם אמריקאי — רואים זאת במיצובישי, ניסאן, סובארו, גם ביונדאי וקיה. וככל שהצד האמריקאי יתחזק כאן, הרי שיש שחקן שהוא מספר אחד בארצות הברית וזה GM. אנחנו חשים זאת בחוזק של סילברדו וטראוורס". 

האם הטעם הישראלי משתנה או שזה מה שמביאים לו? 
"הטעם של הצרכן לא השתנה. נפתחו חסמי תקינה שנתנו לישראלי להיחשף לכלים אמריקאים, ותמיד היה דמיון גדול בסוג של חדוות הנהיגה. הנהג האירופאי העדיף תיבה ידנית, ובגלל זה תמסורות רובוטיות (מצמד אחד; א.ש) הצליחו לפעמים באירופה אבל נכשלו כאן". 

אתם מדברים על הגדלת המבחר בקמארו, יבואו של קורבט, טאהו וסברבן. לאן זה לוקח את שברולט? 
"ממש לאחרונה התחיל שיווק שברולט קמארו סופר ספורט ו־ZL1 ואנו מדברים גם על קורבט. וכאחד שחווה את פרארי (UMI הייתה שותפה בעבר ביבוא פרארי־מזראטי; א.ש) אני מאמין גדול בקורבט. זה הצד הספורטיבי שמייצר את הנחשקות. נביא גם את קולורדו ZR2 עם חבילת 'ביזון', ואני בטוח שחובבי שטח שיש להם לנד קרוזר ויראו אותו ירצו רכב כזה. שמנו לנו ליעד להביא כלים שמגרדים את "עצב החשק" בשברולט ומסייעים להעצמה המותגית. אלו דברים שקצת איבדנו בשנים האחרונות וכעת אנחנו הולכים על הנקודות בהן היצרן חזק. הרבה מזה בזכות התקינה שנפתחה ומאפשרת להביא את הדברים הטובים של היצרן. אנחנו לוקחים את הנוסחה האמריקנית בביטוי המאובזר ביותר שלה, גם אם הדבר מתבטא במחיר יקר יותר עבורנו". 

השינוי הגדול / ראיון עם אור קליין
צילום: שברולט

האם זה לא מביא את שברולט לתחום היוקרה? איך זה משתלב עם ספארק? 
"אתה רואה טראוורס ב־360,000 שקלים שהוא הרכב הכי נמכר בפלח שלו, לצד ספארק ב־80,000 שקלים וזה היופי בשברולט. אבל אלה אינם רק כלים לתחום היקר של השוק, ויש לנו גם מסחריות גדולות, דבר שלא קיים בהרבה מותגים". 

ללא כלים זולים, למעט ספארק, האם אינכם חוששים מפגיעה גדולה במכירות? 
"המותג חוזר לנחשקות הפרמיום שהייתה לו לפני 20 שנים. דייהו הוריד אותו לעם ופגע בערכיו, והיום רואים חזרה למקומות בהם היה ואנחנו מחבקים זאת. שברולט הייתה בעבר במקום מתנצל עם הצד הקוריאני, ואנחנו מתחילים להתקרב למקום בו המותג נמצא לפני שנים והיה נחשק. אנחנו מרגישים זאת בערך הגרט וגם בעובדה שבדגמים רבים אנחנו עם רשימת המתנה. GM רצתה לכבוש את העולם ולהימדד בכמות וזה הוביל לפשיטת רגל.

"יש משהו ברדיפה אחר כמויות שגורם ליצרנים לאבד את הצפון בניהול רווחי וממוקד. היום הם לא רודפי כמויות אלא איכות; המנכ"לית שלהם היא מהנדסת והאיכות חשובה לה, ולכן הם באחת התקופות הרווחיות שלהם. היצרנים מכתיבים את המציאות ליבואנים ויש בתקופה הזו עדנה לנחשקות של המותגים שלנו". 

השינוי הגדול / ראיון עם אור קליין
צילום: תומר פדר

על רקע זה עד כמה חשוב הטרייל בלייזר? 
"הטרייל בלייזר הוא מאותם שחקני ליבה שנמצא בלב הביקוש של הצרכן הישראלי. היינו צריכים לתת לו בידול ונחשקות ולכן בחרנו במנוע הבכיר בהיצע, במערכות בטיחות ובאבזור שאינם קיימים אצל המתחרים כמו תפעול חשמלי לכיוון המושב והתנעה מרחוק". 

בקאדילק דובר על הגעת CT4 ו־CT5. מדוע זה לא קרה? 
"נוח להאשים בכך את הקורונה, אבל היו מיני סוגיות של תקינה שעיכבו. לקראת סוף 2021 נשיק את CT5, CT5-V, CT4". 

האם תחדשו את ייבוא אסקלייד? 
"עשינו סבב ראשון ב־2018 כאשר הבאנו 40 יחידות שנמכרו תוך חודש וחצי. זה היה מטורף. בדקנו עד כמה הקהל הישראלי מוכן לרכב במחיר ובגודל הזה, וקיבלנו הרבה ביטחון. אבל רשימת ההמתנה ענקית והעדיפות הראשונה היא ארצות הברית. 

השינוי הגדול / ראיון עם אור קליין
צילום: קאדילק

"להבדיל מההתנהלות בעבר, היום אנו רוצים להביא את כל הכלים הזמינים תחת מטריית GM כי גם הקהל בישראל עבר שינוי. אם לפני כמה שנים כולם קנו 1.6 אוטומטי, היום כל אחד רוצה משהו שמתאים לו, ויש מקום לכל מנעד המוצרים של שברולט וקאדילק".      

השינוי הגדול / ראיון עם אור קליין
צילום: קאדילק