ג'יפ הכריז על דגם הפנאי/שטח הענק והחדש שלו בגרסאות וואגוניר וגרנד וואגוניר. כבר ב-2016, כמעט בצמוד למיצובו של ג'יפ כמותג יוקרה, דיברו אנשיו על דגם זה – גדול במיוחד, מפואר ביותר. 

וואגוניר המהודר והמאובזר מאוד, מצויד במנוע בנזין 5.7 ליטר V8, מחירו יחל ב-60,000 דולר, ויתחרה בג'.מ יוקון/שברולט טאהו, פורד אקספדישן ברמות הגימור הגבוהות שלהם; גרנד וואגוניר, המפואר והמאובזר אפילו יותר, משווק עם מנוע בנזין 6.4 ליטר V8, מחירו החל ב-89,000 דולרים, והוא אמור להתחרות הן בריינג' רובר במהדורתו המוארכת, גם בג'.מ יוקון דאנלי, לינקולן נוויגטור, קדילאק אסקלייד, כמו-גם בב.מ.וו X7, מרצדס GLS. דגמי פנאי/שטח עתירי ממדים מבוקשים לא רק בארה"ב, אלא גם בסין, שוק הרכב הגדול בעולם. 

ב-2019 החלו להיערך מבחנים לדגם החדש, ובספטמבר 2020 הציג ג'יפ את 'קונספט גרנד וואגוניר'. הדגם החדש הוכרז כאמור כעת, וכאן נציין כי השם "ג'יפ' אינו מופיע בחזית הרכב; לפחות בשלב זה לא הוכרזה גרסה ייעודית לשטח כמו בדגמי ג'יפ אחרים וגם לא נרשמה התייחסות אליה. 

ג'יפ וואגוניר 2021 החדש – האייקון שחזר
ג'יפ וואגוניר | צילום: ג'יפ

קפיצה קלה לעבר
ג'יפ של וויליס, חלוץ בתחום רכבי השטח בזכות הדגם הנושא שם זה (1941, הדגם הצבאי MB; ב-1944, המהדורה האזרחית, CJ) – היה גם הראשון עם רכב שטח סגור, וויליס ג'יפ סטיישן וואגון (1946-1964).

ב-1962, בשנים בהם החל להתפתח העניין בדגמי שטח, הוצג וואגוניר, גם בגרסת שתי דלתות, עם מפרט מתקדם ביותר, כמו מתלים נפרדים מלפנים, תיבה אוטומטית. תוך שנתיים נוספו לו הגה כוח ומיזוג אוויר, בהמשך רדיו מובנה, וב-1973 הייתה לו הנעה כפולה אוטומטית. ב-1984 הוצג גרנד וואגוניר שהיה לרכב השטח המפואר הראשון, ודגם זה יוצר עד 1991. 

וואגוניר היה בסיס לטנדר גלדיאטור שהוצג יחד איתו ויוצר עד 1988; כידוע, גלדיאטור החדש חולק כיום בסיס עם רנגלר. בשנות השבעים והשמונים שירת וואגוניר גם בצה"ל כרכב שליטה של מפקדי אוגדות, אלופי פיקודים, גם של הרמטכ"ל. 

ג'יפ וואגוניר 2021 החדש – האייקון שחזר
צילום: ג'יפ

הופעה, ממדים
הדגם החדש מפגין נוכחות רבה בזכות עיצוב מזוות יחסית, מרכיבים עתירי נוכחות כמו השבכה על שבעת חרכיה. בגרסת גרנד וואגוניר מרכיבים כמו השבכה וכונס האוויר למטה מודגשים עוד יותר הודות לשימוש לא-מצונזר בכרום, הבוהק מאוד גם במסגרות חלונות הצד, גם בחלון האחורי. עם זאת, השבכה המוארת שפיארה את הקונספט לא מצאה דרכה לפס הייצור. 

בהודעה המאוד ארוכה לעיתונות לא נמסרו ממדים, אך לפי מידע נוסף, אלה ממש אינם חסרים: בסיס הגלגלים הוא 312 ס"מ, אורך הרכב 545 ס"מ, רוחבו 212 ס"מ, גובהו 192 ס"מ.

ג'יפ וואגוניר 2021 החדש – האייקון שחזר
צילום: ג'יפ

ג'יפ טוענת כי המרחב לנוסעים מאחור הוא הנדיב ביותר – הן בשורה השנייה, הן בשלישית, מציינת את מרווחי הראש בשורה שלוש והברכיים בשורה השנייה, ומוסיפה כי גם נפח תא המטען כאשר כל המושבים בשימוש, אף הוא הגדול ביותר. הדגם מיועד לשמונה נוסעים או לשבעה עם מושבי קפטן. 

שלדה, מנוע
וואגוניר מבוסס על שלדת סולם – כמו הדגמים האמריקאים הנ"ל, בניגוד לאלה שמקורם באירופה – וכמו בכלים האמריקאים, חולק אותה עם כזו המשרתת טנדר. ג'יפ אינו מתייחס למקור השלדה, ולפי מידע קודם מדובר בזו המשרתת את ראם 1500. בהתייחסות אליה, מצוין כי זו קלה וחזקה מסוגה. המתלים נפרדים, והרכב מוצע עם קפיצי סליל או עם מתלי אוויר. ג'יפ טוען לאיכות נסיעה גבוהה ביתר הודות לבידוד משופר, ורמת הרעשים בתוך הרכב היא "כמו לחישה". 

ג'יפ וואגוניר 2021 החדש – האייקון שחזר
ג'יפ גרנד וואגוניר | צילום: ג'יפ

כאמור, המנוע בוואגוניר הוא בנזין 5.7 ליטר V8 המייצר 392 כ"ס ו-55.8 קג"מ. צמוד למנוע זה מערך היברידי מתון 48 וולט, המנוע מנטרל הספקת דלק לחלק מהצילינדרים בשיוט, ויש לו תזמון שסתומים משתנה. בגרנד וואגוניר, מנוע בנזין 6.4 ליטר V8, וזה מייצר 471 כ"ס, 62.9 קג"מ. בדגם החדש תיבה אוטומטית 8 הילוכים, הנעה כפולה קבועה. משך ההאצה בגרנד וואגוניר הוא 6 שניות ל-97 קמ"ש (60 מייל/שעה). ולא פחות חשוב (בארה"ב, בכל אופן): כושר הגרירה עומד על 4.55 טון. 

מערכות, שטח
הדגם מוצע עם שלוש מערכות הנעה כפולה לבחירה: קוואדרה טראק I; קוואדרה טראק II; קוואדרה טראק II, עם יחס העברה נמוך, דיפרנציאל מוגבל-החלקה, מצב זחילה עם יחס של 48:1. לוואגוניר מערכת סלקט טריין', לניהול מיטבי של מערכות הרכב לפי התוואי וסוג השטח. 

מרווח הגחון של וואגוניר הוא 25.4 ס"מ, ומתלי האוויר (תקניים בגרנד) מאפשרים הגבהה של 9.1 ס"מ, הנמכה של 1.3 ס"מ (אוטומטית מעל 55 קמ"ש). ויש לכך מעלות: זוויות הגישה היא 25 מעלות, הבטן 22 מעלות, הנטישה 24 מעלות. וואגוניר, כך ג'יפ, יכול לצלוח מכשולי מים בעומק עד 60 ס"מ. הרכב כולל ארבעה לוחות מיגון ייעודיים לנסיעה בשטח. החישוקים בשירות הם "20 בוואגוניר, עד "22 בגרנד. 

ג'יפ וואגוניר 2021 החדש – האייקון שחזר
צילום: ג'יפ

סביבת נהג, תא נוסעים
אנשי ג'יפ אימצו את העיקרון "התחילו במקסימום, ואז הוסיפו". חומרי הריפוד והדיפון הם אלומיניום, עץ, עור, ובגרנד נאפה, ובתקרה גגות שמש מלוא האורך. ביטוי נוסף לגישה המנחה הזו הוא בנתוני המסכים והצגים – הגודל המצטבר שלהם הוא 75 אינץ', מהם 45 אינץ' רק בסביבת הנהג; מסך אחד מול הנוסע שלידו, עם ארבע אופציות תצוגה; שלושה מסכים בשורה השנייה. מערך תקשורת חדש, מהיר ביותר משרת את המולטימדיה ברכב, ניתן להעלות תצוגה כפולה במסכים, לראות טלוויזיה, לקבל מידע מרובה בו-זמנית ועוד. סביבת הנהג עדכנית בתכנונה, כולל חוגה לניהול התפריט, ואליה מצטרפת אלקסה, לשליטה קולית במערכות הרכב. 

עניין גדול הוא מערכת השמע. כמקובל במותגי יוקרה, אלה חוברים ליצרני הי-אנד ידועים בתחום האודיו, ושמם מהווה מקדם מכירות בזכות עצמו. בוואגוניר מערכת של מקינטוש – יצרן האודיו האמריקאי שנוסד ב-1949, וג'יפ גאה מאוד לציין כי זו מערכת ראשונה של מקינטוש המורכבת ברכב. יש לכך ביטוי גם בתצוגה המרכזית, כאשר במצב אודיו הלוח נצבע בכחול ומופיע חיווי אנלוגי להספק – בדיוק כמו במגברים של החברה. ויש הספק: 975 וואט במערכת האחת, 1375 וואט ביקרה יותר, הכוללת 23 רמקולים, סאבוופר "12, צליל היקפי.

ג'יפ וואגוניר 2021 החדש – האייקון שחזר
צילום: ג'יפ

עוד יצוינו: תפעול חשמלי להשטחת שורות 2 ו-3 והרמת המושבים, תאורת אווירה, חמישה פרופילים (מראות, הגה, מושבים, מיזוג) לנהגים שונים; 11 שקעי USB. 

בטיחות, ניהוג אוטונומי
כמו בנושאים אחרים, גם בתחומי הבטיחות והביטחון, הולכים אנשי ג'יפ על מספרים גדולים ומציינים (ויותר מפעם אחת), כי ברכב נמצאות לא פחות מ-120 מערכות כאלה. בין אלה, כבר כעת (חלקן תקני, אחרות אפשרות בתשלום): בקרת שיוט עד עצירה וממנה, ניהול הרכב בנתיב, ניטור כניסה לצומת ובלימה, ניטור עייפות ובלימה, מערך מצלמות היקפי גם עם ראיית לילה עד ל-200 מטרים. אל אלה מצטרפים תאורת לד מתקדמת ואיתות דינמי, חנייה אוטומטית, שטיפת פנסים קדמיים ואחוריים, תצוגה עילית, מראה מרכזית דיגיטלית "9.2, ניטור המושבים מאחור, ניטור ועזר לנגרר כולל מצלמה.

ג'יפ וואגוניר 2021 החדש – האייקון שחזר
צילום: ג'יפ

בהודעה מצוין כי לרכב יש בפועל יכולת לנהיגה אוטונומית במתווה פשוט, וזו תוצג בהמשך.

זמינות, מחירים
כאמור, ג'יפ וואגוניר ייוצר החל בקיץ 2021. מחירי וואגוניר נעים בין 60,000 דולר ל-75,000 דולר, ומחיר גרנד וואגוניר בין 89,000 דולרים ל-110,000 דולרים. 

ג'יפ וואגוניר 2021 החדש – האייקון שחזר
צילום: ג'יפ