זה היה משפיל. 

רק לפני רגע עליתי בפעם הראשונה בחיי על אופנוע טריאל חדש ונוצץ.

טריאל הוא ספורט ייחודי, שרוכביו — באופנועים כמו־גם על אופניים — הם סוג של להטוטנים שיודעים לקפץ בין סלעים שגובהם כמו גורד שחקים (אבל ממוצע), והמרחק ביניהם כמו קצות מגרש כדורסל. זהו ספורט המשלב אומץ, שיווי משקל, קואורדינציה ומחייב משהו שאני חסר תמיד — סוג של רוגע נפשי. 

גז והתעופף - השקה מקומית לאופנועי גאס גאס 2021
צילום: רונן טופלברג

מוזר, והחול
על האופנוע הזה הכל היה שונה. במקום האין־מושב ניסיתי לשבת על הכנף האחורית, ואז כשנעמדתי כמו שצריך לעשות על אופנוע כזה, גיליתי שהכידון הנמוך מאלץ את הגוף לכפיפה מוזרה, ומצאתי שרגלית ההילוכים רחוקה ומצריכה ניתוק של כף רגל שמאל מהמסעד. 

שחר עמרמי מאבניר הזהיר שיש לכלים כאלו הרבה מומנט וכוח מתפרץ, וכדאי להתחיל בהילוך רביעי, אפילו חמישי. אני התחלתי בראשון כדי לגלות שיש לו — ובכן — הרבה מומנט וכוח מתפרץ. וגם קלאץ' קצר, ועוד ברקס אלים. 

האופנוע, והרוכב שעליו, טסו קדימה נטולי שליטה. וכך, באירוע חגיגי של השקת אופנוע חדש, מצאתי את עצמי בכלל ואת פרצופי בפרט שתולים באדמה, או כמאמרו הנצחי של הצלם הנ"ל: "על הפנים, עם הגבות בחול". וכאן זה היא לא רק דימוי. אחרי שקמתי וניקיתי מעלי את העפר הרב ואת שאריות הכבוד העצמי שלי, הגיע הזמן לדבר על הסיבה שבגללה נתכנסנו בזאת.

גז והתעופף - השקה מקומית לאופנועי גאס גאס 2021
צילום: רונן טופלברג

לוקל־גלובליזציה
אחרי פשיטת הרגל של חברת האופנועים הספרדית בולטאקו (1958-1983) — שייצרה בין השאר דגמי אנדורו וטריאל — החליטו שני רוכבים קטלונים, נרסיס קאסאס (Casas), חוזה פיברנט (Pibernat), להקים חברת אופנועים חדשה עם השם הכי מובן מאליו, כזה שכל רוכב אופנוע על פני הגלובוס יבין: גאס גאס. החברה הוקמה ב־1985 ואופנועים שלה זכו באליפויות עולם בטריאל כבר בשנות התשעים. 

אלא שכמו הרבה חברות אופנועים אירופאיות קטנות, גם גאס גאס פשטה רגל ועברה אינספור בעלים (כולל אנשי עסקים ישראלים), עד שב־2019 נקנתה בידי התאגיד האוסטרי ששמו הרשמי הוא PIERER Mobility. המפעל של תאגיד זה, הנמצא בעיירה מטיגהופן (Mattighofen; 7000 תושבים) שבצפון־מערב אוסטריה, מוציא אופנועים בשלל צבעים — כתומים של KTM, צהובים־כחולים של הוסקוורנה, אדומים־לבנים של גאס־גאס; שלושה שמות־מותג של אופנועים שחלקם זהה למדי.

גז והתעופף - השקה מקומית לאופנועי גאס גאס 2021
צילום: רונן טופלברג

זה הכי רחוק מהימים הפרועים של שנות השמונים בהם בכל רחוב כמעט, במילאנו או בברצלונה, פעל מותג אופנועים עצמאי; ואם לא בכל רחוב, בוודאי בכל רובע. היום אנחנו בעידן של "גלובליזציה", ו"קונצרנים" ועוד מילים שפחות ישמחו רוכב — שבטוח שהוא והאופנוע שלו ממש מיוחדים — ומייצגים מציאות שונה. ואכן, גאס גאס — פרט לדגמי הטריאל המבוססים על ידע שהיה לחברה לפני שנמכרה — חולק אותם מנועים בדיוק וכמעט את כל שאר המכלולים עם שני המותגים האחרים.

לסוגיות נבחרות בתמחור
היתרון הברור נובע מהאמינות המוכחת של האוסטרים. מכיוון שגאס גאס הוא ה"צעיר" יותר, הוא גם עולה פחות, גם בגלל מכלולים זולים יותר. הבולמים הקדמיים של WP הם ללא כיוון עומס; הכידון הוא של נקן (Nekken) ולא של פרוטאפר (ProTaper); החישורים עשויים אלומיניום, אך זה אינו מחוזק ביציקה; הבלמים והמצמד הם של בראקטק ולא של ברמבו ומאגורה; משולשי ההיגוי יצוקים ולא מכורסמים; אין בורר מפות הצתה, אין מאוורר למנוע; מגיני גחון וידיים אינם תקניים ומחירם 1300 שקלים. כל אלה מוזילים את דגמי גאס גאס עד 12% ביחס למקביליהם משל הוסקוורנה שיעמדו לצידם באולמי התצוגה של עופר אבניר. 

גז והתעופף - השקה מקומית לאופנועי גאס גאס 2021
צילום: רונן טופלברג

חובה לומר, ולכן ייאמר, כי בהשוואה שיטתית בנתונים של דגמים מקבילים של הוסקוורנה ושל גאס גאס, תתקשו למצוא נתון שאינו זהה לגמרי, מנפח המכל ועד המרווח מהקרקע. בגאס גאס וכמו בהוסקוורנה, המתלה האחורי מבוסס חיבור רגיל (Linkage; הצמדה), זאת בשונה מ־PDS (ר"ת Progressive Damping System; מערכת שיכוך פרוגרסיבית) של ק.ט.מ. 

מבחן הפודינג, זמן לסיכום
ועדיין, קשה לשים לב ברכיבה ששילמתם קצת פחות על המצמד או הבלמים — כי הכל עובד מצוין, כמו בדגמים של הגדולים. ועדיין ובכל זאת חווית הרכיבה מעט שונה; המתלים מכוילים מעט נוקשה יותר ואלה עושים את ההיגוי לקצת יותר קליל. 

גז והתעופף - השקה מקומית לאופנועי גאס גאס 2021
צילום: רונן טופלברג

המדרוג שבנו האוסטרים ברור; אם אתם רוצים את הכי יקר, לכו על ק.ט.מ Six Days; זולים ממנו הם הכלים הנושאים את שם הוסקוורנה; זולים מכולם הם אלה של גאס גאס הפותחים שער כניסה במחיר נמוך יותר לעולם המהנה הזה, ובלי להתפשר על איכות. לא פחות מ־14 דגמים לבחירה, ובאבניר ינסו לשכנע אתכם לקנות אותם גם באמצעות קורס רכיבה מסובסד של פרודרייב של כפיר לוין. 

הרומנטיקנים יבכו על עוד מותג קטן שקרס אל תוך תאגיד; הריאליים מבינים כי בלעדיו, השם גאס גאס כבר לא היה קיים. אז הסתכלו החוצה — כי המדבר ירוק עכשיו לעוד שעתיים בערך, ועלו על האדום אדום הזה. אם אתם על דגם טריאל, ודאו טוב טוב באיזה הילוך אתם, ואז פשוט — תנו גאס.     

גז והתעופף - השקה מקומית לאופנועי גאס גאס 2021
צילום: רונן טופלברג