בסוף 2018 נחתי בפראג למשימה לא שגרתית: פגישה מאחורי הקלעים עם העתיד של סקודה. מצלמות מכל סוג ומין הופקדו בכניסה לאירוע לפני שפגשנו בתצוגה סטטית של מבחר הדגמים אותם סקודה הייתה אמורה אז להציג תוך שלוש שנים.

מבחינת אוליבר סטפני, ראש מחלקת העיצוב של סקודה, דגם אחד היה החשוב ביותר במבחר הזה, לפחות מהבחינה הרגשית: הסופרמיני פאביה – המכונית הקטנה בחבורה, הרחוקה ביותר מבחינת תאריך השקה.

הסיבה לכך הייתה שפאביה תהיה המכונית הראשונה בסקודה שסטפני חתום על כל תהליך העיצוב שלה; עיצוב שאר הדגמים החל עוד בימי ראש מחלקת העיצוב שקדם לו, יוזף קאבן, כיום האחראי על העיצוב במותג פולקסווגן.

ולא רק שלא צילמנו; התבקשנו לא לדבר על מה שראינו גם בחודשים שאחרי. 

סקודה פאביה 2022 החדשה - מפגש ראשון
צילום: סקודה

סוגר מעגל
זו סגירת מעגל שנייה בטירת מצלי. הראשונה הייתה עם אניאק iV – השקה ראשונה לאחר סגר קורונה של דגם לייצור, לאחר שפגשתי אותו כאב טיפוס בהשקה האחרונה לפני הסגר.

במפתיע, אני פוגש שם את הדור הרביעי והחדש של סקודה פאביה. בצבע כתום מטאלי ועם גג הצבוע בשחור – רק בחלק העליון, לא מתחילת הקורה האחורית – והיא נמצאת שם ימים ספורים בלבד לאחר חשיפתה. מה היא עושה כאן? פאביה התייצבה לצילומי וידאו לקראת ההשקה המעשית שלה בשבועות הקרובים. 

תמונות ראשונות כבר ראינו ועל הפרטים הטכניים ניתן לקרוא עם הצגת הבכורה – ובכל זאת: בתלת-ממד ובגודל מלא המכונית מרשימה בהרבה מאשר בתמונות. פאביה החדשה נראית מצוין כשהיא ניצבת על שבילי האחוזה, בייחוד בגרסה המאובזרת שהצטלמה וצוידה בחישוקי "17.

סקודה פאביה 2022 החדשה - מפגש ראשון
צילום: סקודה

היא נראית מאוד סקודה, בזכות קו הדופן והחזית האופיינית לדגמי החברה; היא נראית גם דינמית ועדכנית הרבה יותר, בזכות הפרופורציות החדשות והחזית העדכנית; היא גם נראית הרבה יותר גדולה מהדגם הקודם, גם בגלל שהיא כזו: בסיס הגלגלים שלה הוא 256 ס"מ, אורכה 411 ס"מ, רוחבה 178 ס"מ (247 ס"מ, 397 ס"מ, 173 ס"מ בדגם הנוכחי); היא ממש מרשימה במבט מאחור, ויחידות התאורה האופקיות והמחודדות שם מדגישות עד יותר את ממד הרוחב.

שילוב אותן מידות מגודלות עם העיצוב העדכני, יכול אפילו לאיים על סקלה הארוכה יותר, ובסקודה מודעים לכך. 

סקודה פאביה 2022 החדשה - מפגש ראשון
צילום: סקודה

הכניסה פנימה מגלה סביבת נהג נאה שעיצובה מבוסס על קווים אופקיים מודגשים. היא מתקדמת כנדרש גם בזכות צג מולטימדיה בגודל "9.2, גדול משמעותי מהקודם ("6.5). 

חבל רק שרוב המשטחים הקרובים ליד וגם דיפון הדלתות עשויים פלסטיק קשיח, שאינו מצטיין באיכותו. בנוסף, מערך השליטה בבקרת האקלים נראה מעט פשוט. מנגד, צבעי הריפוד ושילובם נאה מאוד, ותא הנוסעים עשיר בתאי אחסון. 

סקודה פאביה 2022 החדשה - מפגש ראשון
צילום: סקודה

תנוחת הנהיגה והמושב, כך בהתרשמות ללא נהיגה, נוחים למדי. המרחב מאחור, כיאה לסקודה, טוב למדי, ביחוד לרגליים - ויפה לגלות שם פתחי אוורור. גם לתא המטען מבנה יעיל ושימושי, ועם 380 ליטר הוא בפירוש גדול. 

אבל כאן זה נגמר. להיכנס ולהסתכל הצ'כים מרשים. לנהוג? "חכה עוד קצת להזמנה הבאה שלנו", הם אומרים כאשר אני מחפש את המפתח. אז נחכה...

סקודה פאביה 2022 החדשה - מפגש ראשון
צילום: סקודה