קבוצת הארליסטים רוכבת לה וכולה רעש של מנועי טווין, צלצולים מעור עם פרנזים. אני מצטרף אליהם לרגע, נהנה להיות חלק מהחבורה שמשייטת לה בנינוחות. ואז, כאשר הקצב מתחיל לשעמם, אני רוכן מעט על האופנוע ומושך במצערת ונעלם. וכשאני כותב "נעלם", הכוונה היא שתוך שלוש שניות אפילו לא ראיתי אותם במראה. 

וזה בגלל שלמנוע הזה אין צילינדרים. אפילו לא אחד. 

מגיע לכביש המפותל, עיקול ראשון והגוף נדרך, מוציא קצת ברך, מישיר מבט על סוף הסיבוב — פעולות שעשיתי אינספור פעמים — מכוון את יד שמאל ללחוץ על המצמד, מכין את רגל שמאל להוריד הילוך. כף היד וכף הרגל תופסות אוויר.

לאופנוע הזה גם אין מצמד, כי אין לו הילוכים. 

זהו אופנוע חשמלי. והרכיבה עליו יוצרת חוויה שהיא מאוד שונה מכל מה שהכרנו ביותר ממאה ועשרים שנים של אופנוענות.

השיבה ארצה
חברת אנרג'יקה המייצרת אופנועים חשמליים חזרה לארץ, הפעם בייבוא של ליגל (בימוטה, דוקאטי, סקורפה, TM). על מעיל העור שלה עיטור נחשב — יצרנית האופנועים הרשמית המספקת למוטו GP את האופנועים החשמליים לסבב מוטוE שמרוץ שלו נערך בכל סופ"ש עם דגם EGO. אז אותו לא בחנו, שניים אחרים כן.

הראשון שבהם נבנה, כך היצרן, "בהשראת האוטוסטרדה ויה אמיליה, שהיא route 66 של איטליה"; כביש זה מוביל ממילאנו לרימיני; מספר הכביש SS9, באיטלקית זה 9EsseEsse, וזה שם הדגם הנ"ל המוצע ב־3 גרסאות סוללה, הספק של 109 כ"ס, ומומנט נכבד של 18.3-20.3 קג"מ; כלי נייקד עם פנס עגול רטרואי. 

הדגם השני הוא ריבלה (Ribelle), סטריטפייטר אגרסיבי יותר שיש לו 145 כ"ס ומומנט מכובד אפילו יותר: 20.3 עד 21.9 קג"מ; אופנוע הענק של טריומף, רוקט 3, שיש לו מנוע 6 צילינדרים בנפח 2.5 ליטר(!), מייצר 21.5 קג"מ. 

אנרג'יקה 9EsseEsse וריבלה - רכיבה ראשונה
צילום: חברים של קושמרו

ואפשר מכיוון אחר
ריבלה מאיץ מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 2.8 שניות — כמעט כמו פרארי SF90 סטרדלה החדשה שעושה את זה עם 1000 כ"ס ובתמורה ל־4 מיליון שקלים מחשבון הבנק שלכם.

המפלט שאיננו
בתחילתו של המבט הראשון, הם נראים כמו אופנועים רגילים, נכון יותר איטלקים נאים עם שלדת צינורות אקזוטית — אלא שבסופו של אותו מבט ראשון תמצאו מפלט. כאשר עולים עליו חווים את משקלו הלא־צנוע; זה אופנוע כבד שעלול להגיע גם ל־280 ק"ג; יבש, ברור יבש — אין דלק, גם לא שמן או נוזל קירור. זו גם הסיבה שהוא מצויד בהילוך אחורי. 

יציאה לכביש מלווה בשריקה נעימה של המנוע החשמלי והעוצמה יוצאת הדופן שלו מצריכה סוג של בגרות של הרוכב — ולא רק כדי שיישאר גומי בצמיגים לרכיבה הבאה. האנרג'יקה יוצא כל כך מהר עד כי בצומת מרומזר חייבים להסתכל טוב טוב ימינה ושמאלה כדי לוודא שאף אחד לא גנב איזה אור צהוב. באוטוסטרדה צריך להפנים שהנהג שיוצא לעקיפה לא מבין שהאופנוע שהוא רואה במראה עלול להיות בפגוש שלו הרבה יותר מהר ממה שהוא חושב — והוא גם לא שומע אותו. את הבחורה במושב האחורי צריך להזהיר לפני כל תאוצה — אחרת היא לא תישאר עליו. 

זה אופנוע שכאילו ונמצא בממד חלל־זמן אחר, מטריקס אם תרצו. נראה שהוא יכול להאיץ קדימה גם בזמן, מה שגורם ל"פשש" של השתאות בקסדה בכל משיכת מצערת.

פרקטיקה
בעיר זווית הצידוד לא מספיק טובה, אבל מהר מאוד התרגלתי ליהנות מהשקט שלו בצומת. ברמזור הסתכלתי בכלים הרועשים והמחממים שלצידי בסוג של התנשאות; הם עוד עם נוקיה מפעם, אני כבר עם אייפון 23 בעתיד.

כל עוד לא המציאו אבקת חשמל — והגיע הזמן לדבר על הפיל שבחדר — יש לאופנוע חשמלי, כמו לכל רכב עם מנוע כזה, בעיה עם טווח הנסיעה, וטעינה היא סיפור לא טריוויאלי. 

ברכיבה בקצב נאה, בעיר ואפילו בכביש המפותל, אפשר להגיע ל־400 ק"מ; אחזור הבלימה (בלימה רגנרטיבית) מסייע וטוען את הסוללות. מאידך אם אתם חזירי גז, כלומר חזירי ואטים, רכיבה רצופה ומהירה (מאוד) בכביש המהיר תחסל את הסוללה מהר למדי. לאחר רכיבה בכביש תל אביב־ירושלים הודיע מד הטווח בגינות סחרוב כי נותרו לי עוד 35 ק"מ בלבד. מאידך, קצת רכיבה מפוקקת בבירה, והמד שינה את דעתו והשאיר לי 65 ק"מ, גם בגלל שהצריכה השתנתה. אותה טעינה רגנרטיבית, להבדיל מהמתחרים בעולם הדו־גלגלי, אפשרה לי לצאת מהרצליה עם טווח מסוים ולהגיע לתל אביב עם טווח שגדל. אלכימיה בחסות הכימיה.

אותו עניין של טווח ושל טעינה מחייבים לא פעם תכנון מוקדם, או כבל טעינה על הגב. הכבל מתחבר לשקע חשמל רגיל (AC), לטעינה מלאה תוך חמש שעות. אבל להבדיל מהמתחרים לאופנוע הזה יש גם אפשרות לטעינה מהירה (DC), כמו במכוניות; טעינה של 20 דקות מביאה את הסוללה ל־40%. המחירים אינם זולים, אבל הם כשל אופנועים אחרים — ועלויות האחזקה נמוכות משמעותית: אין דלק, אין טיפולי מנוע. 

ניתן לשדרג את האופנועים האלה, גם בסוללה עם יותר קוט"ש ובולמים חשמליים של אהלינס, גם עם מיגון רוח, חישוקים קלים של OZ. 

פצצת אנרגיה. בדממה
האנרגי'קות, בעיקר ריבלה, הם פשוט הצגה — נעים מהר כל כך ושקט כל כך, עד כי קל לשכוח שזה לא משחק מחשב, המהירות בצג אמיתית לגמרי, וגיים אובר עלול להיות ממש כואב. זה כלי שהוא סוג של קפיצה לעתיד, חוויה כל־כך יוצאת דופן עד כי גרמה לי לבעיית התמכרות. כאשר עליתי חזרה על האופנוע הפרטי שלי — אחרי יומיים של תאוצות חשמליות — הייתי בטוח שמשהו במנוע לא בסדר. 

כנראה בגלל שהוא מאותן ענתיקות הנוסעות על בנזין.    

אנרג'יקה – נתונים משותפים
סוללה
 21.5 קוט"ש טווח עיר: 400 ק"מ; משולב: 230 ק"מ; כביש מהיר: 180 ק"מ טעינה מ-0 ל-80%: 40 דקות (DC) שלדה צינורות בסיס גלגלים 146.6 ס"מ מתלה קדמי מרזוקי, מזלג הפוך, 43 מ"מ, מתלה אחורי ביטובו, בולם יחיד בלם קדמי ברמבו, 2 דיסקים, 4 בוכנות לקליפר בלם אחורי ברמבו, דיסק, 2 בוכנות לקליפר צמיג קדמי 120/70-17 צמיג אח' 180/55-17 גובה מושב 79 ס"מ משקל יבש 260-270 ק"ג אחריות 24 חודשים, 36 חודשים לסוללה

ESSEESSE9. הספק 109 כ"ס מומנט 18.3-20.3 קג"מ 0 ל-100 קמ"ש 3.3 ש'-3 ש' מחיר94,000-118,000 שקלים 
ריבלההספק 145 כ"ס מומנט 21.9 קג"מ 0 ל-100 קמ"ש 3 ש'-2.8 ש' מחיר 94,000-118,000 שקלים