לקראת ביטול הטבות המס לרכב היברידי בראשית 2022, נפגשנו עם איתי חיון, סמנכ"ל מכירות ומוצר של יוניון מוטורס יבואנית טויוטה. כידוע, חלק ניכר מאוד של דגמיה הפופולריים ביותר של טויוטה – טויוטה קורולה, ראב4, יאריס – נמכר בהיקף גדול בגרסת הנעה זאת.

"עליית המחיר הצפויה היא באזור ה-7.5%, ואנחנו נפעל כדי למתן אותה" אומר איתי חיון, ומוסיף: "זו אינה מכה קטנה בכנף, אבל פער מסוים במחיר בין הטכנולוגיות יתקבל על-ידי הצרכנים בהבנה. ברור שאת עליית המחיר המלאה לא נוכל לבצע. נצטרך גם לחשוב מה אנחנו עושים כדי לפצות על כך מבחינתנו, ביחסים בין היצרן והצרכן". 

לפי חיון, הצרכן הישראלי מבין היום טוב יותר את יתרונות הטכנולוגיה ומוכן לשלם עליה פרמיה מסוימת. מבחינת טויוטה עיקר הביקוש כיום הוא לכלים ההיברידיים, והיא אינה מתכוונת להעביר משקל לגרסאות הבנזין הרגילות. "ראב4 הוא דוגמא טובה; מאפריל 2019 הוא אינו מקבל הטבה והביקוש נותר דומה", אומר חיון. 

למרות השינויים במיסוי, טויוטה תמשיך להדגיש את ההיצע ההיברידי
צילום: מערכת אוטו

חיון מציין כי משבר הרכיבים האלקטרוניים בתעשייה העולמית גורם לכך כי בחודשים הקרובים לא יהיה ניתן להצטייד במספר גדול של יחידות לפני עליית המס, כפי שמקובל במקרים דומים, ואומר כי "זה פלסטר לתקופה קצרה". 

מה עושים? מחזקים את ההיברידי
בטויוטה מתכוונים לחזק את ההיצע ההיברידי ברבעון הקרוב עם יאריס קרוס – רכב פנאי קטן (B-SUV) המבוסס, כפי שעולה משמו, על הסופרמיני יאריס. דגם זה יוצע הן בגרסה היברידית והן בגרסת בנזין. 

בנוסף תצא טויוטה במסע שיווק שמטרתו הדגשת היתרונות של הטכנולוגיה ההיברידית. "אנחנו הולכים להציג בפני הצרכנים יותר חומרים שיעזרו להם לקבל החלטה. אם נדע להראות שבהיברידי הצרכן יחסוך יותר בתחזוקה, בצריכת הדלק ובשמירת הערך זה יעזור לו להשתכנע. 

למרות השינויים במיסוי, טויוטה תמשיך להדגיש את ההיצע ההיברידי
צילום: טויוטה

"עד היום דיברנו על מרכיבים בטכנולוגיה הזאת" מתייחס חיון לשינויים בשיווק ההיברידי, "אבל לא כימתנו לשקלים את החיסכון השנתי. אנחנו גם לא מדברים מספיק על הקשר לאיכות הסביבה; עד כה ההנחה הייתה שלא ראינו צרכן שמוכן לשלם על שמירת איכות הסביבה, אבל יכול להיות שזה משתנה". 

המירוץ ההיברידי 
אחת הפעולות הראשונות שנעשו בתחום זה היה המירוץ ההיברידי הראשון שערכה טויוטה ישראל, והמנצח בו היה מי שצרך הכי פחות דלק. במירוץ זה השתתפו מכוניות מדגם טויוטה קורולה במסלול קבוע שיצא מאצטדיון הכדורגל בנתניה. התוצאות נמדדו על-ידי מחשב הדרך ברכב וגם באמצעות תוכנה שפותחה על-ידי טרפילוג, שקראה את הנתונים המצטברים, לאחר חיבור למחשב הרכב. הלקוחות הגיעו עם מכוניות שלהם ויכלו לעבור קודם הדרכה בסוכנויות כיצד לנהוג באופן חסכוני. מקצה הגמר לפי חיון סימל נסיעה יומיומית. 

למרות השינויים במיסוי, טויוטה תמשיך להדגיש את ההיצע ההיברידי
צילום: טויוטה

"הבז החשמלי מאוד חזק, אבל הרבה לקוחות לא יכולים להרשות רכב כזה לעצמם, הן בגלל המחיר והן בגלל התשתית. ואנחנו אומרים: 'הנה יש כאן קורולה, רכב שיכול לנוע 84% מהזמן על חשמל, והשיג במירוץ תוצאה של 47 ק"מ/ל''. אנחנו רוצים להראות פתרון חשמלי נגיש ופשוט שאינו דורש והתאמות והתקנות. זה פתרון שיכול לשרת את הלקוחות עד שתהיה מדיניות ברורה למיסוי רכב חשמלי ולפתרון של טווח ושל תשתיות. הרעיון היה להראות שיש מגוון פתרונות מחושמלים, ולבדל בין הפתרון ההיברידי שלנו לבין ההיברידי המתון שיש לאחרים".