כשזה קורה נכון, תוך כדי תנועה וברצף המדויק, זה אחד מרגעי הרכיבה המושלמים.

זה עתה סיימת לרכוב על האספלט עם השחזות ואדרנלין ואתה מצליח להירגע קמעה, להוריד קצת דופק — והעין כבר פונה לצד הכביש, מחפשת דרך להימלט מן האספלט, מן הכבישים המקומטים, אל השבילים הנמשכים.

ואז באבחת החלטה, אתה אכן מפנה את האופנוע אל השביל, נעמד על הרגליות — המשכה של הרכיבה באמצעים אחרים, בתוואי שונה — חותך את האבק, דוהר בין הירוק, נושם את המרחבים. 

רגע טהור ומזוקק של אושר שכלי דו־גלגלי יכול להעניק. רגעים כאלו יכול העניק רק אופנוע הרפתקאות  טוב — כזה שבאמת יודע לשלב בין שני העולמות, למרות שתמיד יש בעיה לשלב ביניהם; שהרי ככל שהאופנוע ישתבח בכביש, הוא יאבד משהו בשטח, ולהפך. 

הבלנס של האקסטרים - רכבנו על האדוונצ'רים החדשים של ק.ט.מ
צילום: חברים של קושמרו

זה עולם של פשרות, אין מושלם. העניין הוא שגם פשרות אפשר לעשות באופן מושלם. לפחות לשאוף לכך. 

ק.ט.מ ממשיכה ללהטט במגוון עשיר של כלי הרפתקאות. המגוון שלה מתחיל מחדי הצילינדר הצנועים — ה־250 שעדיין לא מוצע כאן, ה־390 שמשווק בהצלחה; ממשיך בכפולי הצילינדרים — 890 האתלטי שהחליף את 790, והמכונה הבהמית המכונה 1290, כעת לאחר חידושה. 

אדוונצ'ר, 890
המקור. על 790 אדוונצ'ר, שיצא לפני שנתיים וחצי, טענה ק.ט.מ שהוא יודע לעשות את זה, שמצא את הפשרה המוחלטת; הוא, אם תרצו, "אופנוע אחדות של ממשלת איחוי" (כן, אני רואה יותר מדי חדשות). ואכן, בהשקה שלו בדיונות הסהרה במרזוגה שבמרוקו, הוא הפגין ששטח הוא יודע לעשות היטב, אבל בכביש, איך נאמר (א'), היכולת לא התעלתה. עכשיו מגיע הדגם המשודרג שלו, 890, וזה מתיימר לעשות ה־כ־ל יותר טוב. 

בכללי. מראה עיניים מבהיר מיד שמדובר באבולוציה של ה־790. זה אותו עיצוב, איך נאמר (ב'), שצריך קצת להתרגל אליו, גם בגלל אותו מכל הדלק התחתון הבולט בגלל הפלסטיק השחור. אבל היופי הפגום משלם במכל נמוך יותר המוריד את המסה למטה, משפר את היציבות וגם משמש כסוג של מגן מנוע מפני חבטות.

הבלנס של האקסטרים - רכבנו על האדוונצ'רים החדשים של ק.ט.מ
צילום: חברים של קושמרו

המנוע גדל ב־90 סמ"ק ל־899 סמ"ק, זהה לזה של הדיוק המקביל, ורק האופי "אדוונצ'רי" יותר — המומנט עלה ב־15% ל־10 קג"מ; ההספק עלה ב־10 כ"ס ל־105 כ"ס — ואת כל אלה אפשר בהחלט להרגיש: המנוע חי יותר, מייצר כוח רב יותר כבר בסל"ד נמוך יותר; זה משפר בשטח, זה טוב לכביש.

שינויים. בדגם החדש הוגדל משקל גל הארוכה, לשיפור הנוחות ברכיבות ארוכות, היציבות בפניות ובכלל פחות רעידות. בנוסף, שופרו תוכנות ABS להטיה ולבקרת האחיזה, הורכבו בולמים של WP ואפילו משכך היגוי. פחות אהבנו את איכות המתגים, בייחוד זה של האיתות שמשום מה מסתיים בפלסטיק מחודד ולא נעים לתפעול; גם לא את לוח המחוונים הזועק ומהבהב בהיסטריה באור אדום כבר ב־7000 סל"ד, למרות שהקו האדום הוא רק 3000 סל"ד גבוה יותר.

גם ב־S, גם R, אפילו ראלי. גרסת S מצוידת במשקף גבוה, לא מתכוונן, אבל כזה שנותן מיגון רוח מעולה. הכלי הוא כיף גדול בכביש בעיקולים, ולהבדיל מקודמו טוב גם באוטוסטרדה. זה כלי שאוהב שירכבו עליו גם בזוג ומאפשר גם למאותגרי גובה ליהנות מאדוונצ'ר אוסטרי אמיתי. נדמה שדווקא הכלי הזה, הצנוע יותר כביכול, הוא זה שיודע לתת הכל, מעין אדוונצ'ר שהוא הרפתקה מאוד ישראלית.

גרסת R מגיעה עם מצמד מחוזק, זנב־שלדה ומשולשי־היגוי חזקים וקלים יותר, מתלים של WP עם מהלך מכובד של 240 מ"מ — ובעיקר צביעה שונה וכנף מוגבהת. זו מאוד עוזרת בשטח בוצי, אבל במהירות גבוהה על הכביש יורגש לעיתים הרטט שמגיע ממנה.

הבלנס של האקסטרים - רכבנו על האדוונצ'רים החדשים של ק.ט.מ
צילום: חברים של קושמרו

גרסת ראלי מיוצרת ב־700 עותקים בלבד, והיא יכולה לקחת אתכם עמוק יותר לשטח, בקצב גבוה יותר. אבל יש לכך מחיר, ולא רק במספר השקלים הנדרשים עבורו. גרסה זו מצוידת בכל תופיני השטח שיש במחסן של ק.ט.מ — מתלי XPLOR של WP בגרסת 'פרו' עם מהלך 270 מ"מ(!) ואין־ספור אפשרויות כוונון, מפלט אקרופוביץ' קליל ליצירת סאונד עילאי, חישוקים מחוזקים וצרים יותר — והוא נראה נהדר. 

אבל, עם מושב בגובה של 91 ס"מ הוא מצליח להביך אנשים בגובה סטנדרטי; אלה, אם ינסו לטפס עליו, יגלו את רגליהם מתנופפות באוויר כמו של ילדים בלונה פארק. זה כלי יקר למקצוענים — מעטים יוכלו לקנותו, מעטים ידעו לנצלו.

סופר אדוונצ'ר, 1290 
הדומה, השונה.
דגם האדוונצ'ר הגדול של ק.ט.מ שמר על הסימול שלו — אבל המהדורה החדשה היא מעבר לשדרוג רגיל, כמעט דגם חדש לגמרי. השלדה תוכננה מחדש, קלה מקודמתה בעשרה ק"ג; נוסף זוג מצננים חדש; הזנב חוזק לטובת ארגזי המסע החביבים עליכם; נוספו חללי אחסון מתחת למושב ועל המיכל. וכל כולו זועק: "קחו אותי לחוצה אירופה(!) כולל שבילים(!)". 

ה־1290 נראה מעולה, בעיקר בגרסת R, שיש לה שני כונסי אוויר ענקיים בחזית לצד פנסי חיית הטרף. עוד במופע: מיגון רוח ענק מתכוונן ידנית, 11 סוגי מושבים לבחירה ברוחב, עובי גובה, שונים; אחרי שתחליטו איזה מהם אתם רוצים, תוכלו גם לחמם אותם, להוריד או להעלותם בלחיצת כפתור.

הבלנס של האקסטרים - רכבנו על האדוונצ'רים החדשים של ק.ט.מ
צילום: חברים של קושמרו

שיווי משקל. ברכיבה עצמה נדמה שמרגישים את השינויים שנעשו בכלי — הרוכב ממוקם קרוב יותר למרכז האופנוע, והתחושה היא שקל יותר לשלוט בכל המסה הכבדה הזו גם אם הוא אינו אוסטרי ארוך גפיים.

זה כלי מפוצץ טכנולוגיה; יש לו חמישה מצבי רכיבה — 'כביש' 'ספורט', 'גשם', 'שטח', 'ראלי' — מתלים סמי־אקטיביים אלקטרוניים (SAT) המשנים מהתנהלותם לפי מצבים או שהם פועלים באופן אוטומטי, ואז מזהים כמה אנשים על האוכף, כמה חזק רוכבים, מה זווית ההשכבה, ואפשר גם לקבוע אנטי דייב למתלה הקדמי. וכן, לאופנוע רדאר קדמי המאפשר בקרת שיוט אדפטיבית. זה נחמד ונעים לרכיבות ארוכות, ועדיין מלחיץ קצת כאשר האופנוע מחליט עצמונית להאיץ או לבלום. בתוספת תשלום מוצעת גם חבילת 'טק פק' הכוללת קוויקשיפטר ובעיקר את פונקציית 'ראלי'; בזו הטריק הייחודי של ק.ט.מ המאפשר תוך כדי רכיבה לבחור תשעה מצבים של בקרת משיכה — וזה יעיל מאוד כאשר רוכבים על כורכר ואז עוברים לדיונה פודרתית.

גרסת R מוצעת גם בצביעה מרשימה יותר עם צבעי קרב כנדרש, ובעיקר עם מרווח גחון משופר ומהלך מתלים משופר. כמובן, הוא טוב יותר בשטח, וגם מיגון הרוח הקצר נראה שם טוב יותר. וכמובן, הוא עובד טוב פחות במהירויות שהן, איך נאמר, מאוד מהירות. ה־1290, שהיה תמיד מכונה מוטרפת למרחקים ארוכים, נשאר כזה והוא כעת מאוזן יותר וטוב מקודמו. סוג של חוליגאן בחליפה, כעת מחויטת.    

המסע לשלמות הפשרה. רכבנו על הכלים החדשים של ק.ט.מ ובכל מהם היה משהו מה־DNA המאוד מובחן של החברה הזו, מנועים "שמחים", מסוריים, וכלים שיודעים תמיד לתת הרפתקה מתאימה, מתובלת בעפר.     

הבלנס של האקסטרים - רכבנו על האדוונצ'רים החדשים של ק.ט.מ
צילום: חברים של קושמרו

ק.ט.מ 890  
מנוע 2 ציל', מקביל, 889 סמ"ק הספק/סל"ד 105 כ"ס/8000 סל"ד מומנט/סל"ד 10.0 קג"מ/6800 סל"ד תיבה 6 היל' שלדה צינור-פלדה, מנוע נושא עומס בסיס גלגלים 152.9 ס"מ מתלה קדמי WP, מזלג הפוך, 48 מ"מ, מהלך 238.8 מ"מ מתלה אחורי WP, בולם יחיד, מהלך 238.8 מ"מ בלם קדמי 2 דיסקים 320 מ"מ, 4 בוכנות לקליפר בלם אחורי דיסק 260 מ"מ, 2 בוכנות לקליפר צמיג קדמי 90/90-21 צמיג אחורי 150/70-18 גובה מושב 87.9 ס"מ מיכל דלק 20.1 ליטר משקל יבש 196 ק"ג מחיר 95,000 שקלים, S; 105,000 שקלים, R; 155,000 שקלים, ראלי. 

הבלנס של האקסטרים - רכבנו על האדוונצ'רים החדשים של ק.ט.מ
צילום: חברים של קושמרו

ק.ט.מ 1290  
מנוע 2 ציל', מקביל, 1301 סמ"ק הספק/סל"ד 160 כ"ס/8,750 סל"ד מומנט/סל"ד 14.3 קג"מ/6750 סל"ד תיבה 6 היל' שלדה אלומיניום, מנוע נושא עומס בסיס גלגלים 155.7 ס"מ מתלה קדמי WP SAT, מזלג הפוך, 48 מ"מ, מהלך 238.8 מ"מ מתלה אחורי WP SAT, בולם יחיד, מהלך 238.8 מ"מ בלם קדמי ברמבו, 2 דיסקים 320 מ"מ, 4 בוכנות לקליפר בלם אחורי ברמבו, דיסק 267 מ"מ, 2 בוכנות לקליפר צמיג קדמי 120/70-19 צמיג אחורי 170/60-17 גובה מושב 86.9 ס"מ מיכל דלק 23.1 ליטר משקל יבש 220 ק"ג מחיר 145,000 שקלים, S; 160,000 שקלים, R

הבלנס של האקסטרים - רכבנו על האדוונצ'רים החדשים של ק.ט.מ
צילום: חברים של קושמרו