אחד התפקידים המרכזיים, הבולטים והמקצועיים ביותר במרכזי השירות הוא מאבחן הרכב. מאבחן הרכב דואג לפתור את הבעיות ברכבם של הלקוחות, החל מהבעיות הקלות וכלה בבעיות קשות ומורכבות במיוחד. בעולם של היום, עולם בו מערכות הרכב מורכבות מבעבר, ומתעדכנות בקצב מהיר במיוחד, מדובר בתפקיד מאתגר המייצר עניין וסיפוק רב. 

מאבחן רכב מומחה – קווים לדמותו
במרכז השירות יש שלל תפקידים: מכונאים, מומחים לחשמל רכב, יועצים מאבחנים ועוד. המאבחנים הם הראשונים בתהליך בחינת התקלה, המקור שלה והטיפול הנכון והמדוייק עבורה. 

מאבחן הרכב זקוק לידע נרחב ומעמיק בכלל מערכות הרכב והממשקים ביניהן. בין שלל המערכות, מאבחן הרכב נדרש להכיר לעומק את מערכת המיזוג, מערכת הבלמים, המנוע, תיבת ההילוכים, מערכות הבטיחות השונות, החיישנים השונים ועוד שלל מערכות מכאניות ואלקטרוניות. 

חד אבחנה – מאבחן הרכב במרכזי השירות
צילום: אילן ספירא

בתפקיד מאבחן הרכב תוכלו למצוא יתרונות רבים: אפשרויות קידום לתפקידים בכירים כגון מנהלים טכניים, מנהלי עבודה או מנהלי מרכז שירות. בנוסף, התפקיד הכולל אחריות רבה, ונתפס כתפקיד בעל חשיבות גבוהה במיוחד במרכז השירות. ומה לגבי תנאי ההעסקה? תפקיד מאבחן הרכב כולל תנאי העסקה טובים הכוללים שכר גבוה ביחס לתפקידים אחרים במרכז השירות, תנאים סוציאליים ושעות עבודה נוחות שיאפשרו איזון בין עבודה לפנאי. 

תהליך אבחון התקלות ברכב
רכבים שנמכרו בארץ בשנים האחרונות כוללים מערכות הזרקה הנשלטות מחשב. בשנים האחרונות הטכנולוגיה התפתחה, וכיום, מחשב ניהול המנוע מתבסס על נתונים רבים המגיעים משלל חיישנים ומערכות שונות. 

מחשב הניהול אוגר נתונים על התקלות השונות, ובמרכזי השירות, בזכות מחשב הדיאגנוסטיקה, ניתן לסרוק את התקלות ולזהות את מקור התקלה באמצעות חיבור הרכב למחשב. מכאן, הדרך לפתרון תלויה כמובן באבחון נכון של התקלה וזיהוי הפתרון הנכון עבורה. הכל כמובן, באחריותו הבלעדית של מאבחן הרכב.

חד אבחנה – מאבחן הרכב במרכזי השירות
צילום: אילן ספירא

למחפשי האתגר
השינויים המהירים אותם חווה ענף הרכב בשנים האחרונות מחייב את מאבחן הרכב להתעדכן באופן שוטף במערכות ובטכנולוגיות החדשות המותקנות ברכבים. על מנת לעשות זאת, על מאבחן הרכב לגשת באופן עצמאי לספרות מקצועית, אשר רובה כתובה בשפה האנגלית, ולהתעדכן באופן שוטף בשינויים. בנוסף, חלק ממרכזי השירות מספקים למאבחני הרכב השתלמויות ועדכונים שוטפים בעת הצורך, מכיוון שהתפקיד מצריך למידה והכרות עם עולם הרכב המשתנה במהירות, וכדאי לכם להתעדכן בנעשה בתחום באתר של ארגון 'מומנטום'.

אופיו של מאבחן הרכב
על מאבחן הרכב לחשוב מחוץ לקופסא ולהתמודד עם בעיות ואתגרים להם נחשף בפעם הראשונה. בכל יום יכול מאבחן הרכב להחשף לתקלה שאליה לא נחשף מעולם והאחריות לפתרון נכון שלה חלה עליו. ידע ואהבה לטכנולוגיה ומכאניקה הם כמובן מתכון טוב להצלחה בתפקיד. מיותר לציין כי התפקיד מתאים לנשים וגברים כאחד, ולאחרונה אנחנו נחשפים יותר ויותר לנשים במרכזי השירות, מגמה חיובים שנשמח לראות אותה ממשיכה בשנים הקרובות.

חד אבחנה – מאבחן הרכב במרכזי השירות
צילום: יח"צ

נסיון, רקע והשכלה רלוונטיים למאבחן רכב
תפקיד מאבחן הרכב מצריך ניסיון תעסוקתי בתפקידים טכניים. רוב מאבחני הרכב התחילו כמכונאים במרכזי השירות או כמכונאים בצה"ל. בנוסף, רוב מרכזי השירות ידרשו תעודת הסמכה מתאימה כגון אוטוטרוניקה מתקדמת או תעודת הנדסאי רכב. אנגלית טכנית ברמה טובה גם היא נדרשת וזאת על מנת להיות מסוגלים לקרוא, להבין וליישם חומרים מקצועיים המתפרסמים בענף הרכב.

בחן את עצמך – האם יש לך את התכונות שצריך על מנת מאבחן רכב טוב?
- יש לי רצון ויכולת להיות דמות טכנית בכירה ומוסמכת במרכז השירות
- יש לי יכולת לזהות, באמצעות ידע, נסיון וציוד בדיקה מודרני, את מהות התקלה ואת הדרך לטפל בה 
- יש לי יכולת ורצון להתעדכן וללמוד טכנולוגיות ומערכות חדשות המגיעות לעולם הרכב

חד אבחנה – מאבחן הרכב במרכזי השירות
צילום: יח"צ