מכוניות היברידיות היו לנפוצות מאוד בעולם וגם בישראל. אם לקראת סוף שנות התשעים היו שני דגמים כאלה, כולל החלוצה בייצור סדיר, טויוטה פריוס, ובעשור הראשון של המאה הגיע הנתון לכמה עשרות – הרי בעשור השני ובשנים האלה מדובר במספר הקרוב למאתיים. וזה עדיין לא מסתיים. 

אז מה זה רכב היברידי, איזה סוגים יש, מה טוב בזה ומה קצת פחות הנה מידע מתומצת.

דברים שצריך לדעת על כלי רכב היברידיים
צילום: יצרן

ראשית, מה זה "היברידי"
היברידי היא מילה שמקורה לטיני, וזו מתייחסת לדבר שנוצר משני מרכיבים שונים - זני צמחים, גזעי חיות. שימוש עדכני הוא במוצרים טכנולוגיים שתפעולם מבוסס על שני מרכיבים מסוג שונה; במגברי אודיו (מנורות וטרנזיסטורים במגבר אחד), או במכוניות: שילוב פעולת מנוע בעירה פנימית עם מנוע חשמלי במערך ההנעה.

מכאן, בעברית, היברידי הוא "בֶּן כִּלאַיִם" או "כִּלאַיִם".

דברים שצריך לדעת על כלי רכב היברידיים
צילום: יצרן

רכב היברידי, הבסיס
מנוע בעירה פנימית אינו מנצל את כל הדלק, ומה שנפלט מרעיל את האוויר ופוגע בבריאות, מזהם את האטמוספרה ופוגע בכדור הארץ. פעולת מנוע החשמלי נקייה מזיהום, וכל שהוא צריך זה מקור אנרגיה בדמות סוללה (בעתיד גם תא-דלק).

רכב היברידי משלב מנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל) עם מנוע חשמלי. ישנם מספר שילובים כאלה, ואלה מושפעים מיחסי העבודה בין המנוע הרגיל לבין המנוע החשמלי, הקשר בין המנוע החשמלי להנעה בפועל של הרכב, גודל הסוללה ומקור האנרגיה שלה.

דברים שצריך לדעת על כלי רכב היברידיים
צילום: אלי שאולי

הרכב ההיברידי מקורו בתקופה בה סוללות יעילות להנעה חשמלית בלבד לא היו זמינות. בנוסף, ולמרות השיפור הענק כיום, לרכב חשמלי עדיין יש מגבלות טווח, טעינה, משקל, והוא יקר יותר, ולא במעט. 

הפופולריות הגואה
ייצור רכב היברידי יקר מזה של רכב רגיל, וכדי שאנשים בכל זאת ישקלו את רכישתו בקנה מידה גדול, מדינות רבות מעניקות סוגים שונים של הטבות לרוכשים אותו.

דברים שצריך לדעת על כלי רכב היברידיים
צילום: אלי שאולי

גם בישראל. דגמים כאלה זכו – וכך סוגים רבים עד סוף 2021 – למיסוי מופחת ומכאן למחיר עדיף יחסית (לאבזור, ביצועים) או באופן מוחלט. בנוסף, זקיפת שווי שימוש לצורכי מס ברכב כזה היא חצי מזו של רכב רגיל, כך שבציי רכב, לא רק המחיר למשתמש עדיף, גם נתח המס עבור השימוש.

כתוצאה מכך, שני הדגמים הנמכרים ביותר בישראל מאז 2018 הם היברידיים, ובעשירייה הראשונה של הדגמים יש נציגים נוספים לדגמים עם הנעה כזאת.      

דברים שצריך לדעת על כלי רכב היברידיים
צילום: יצרן

מה זה רכב היברידי?
עקרונית, כל רכב עם מנוע בעירה פנימית שיש לו מנוע חשמלי הקשור למערכת ההנעה, הוא רכב היברידי. הנעה כזאת מוצעת במספר סוגים. 

מערך היברידי-מתון. ברכב כזה ישנה מערכת חשמלית הפועלת בזרם 12 וולט או 48 וולט, מנוע חשמלי 20 כ"ס לערך הניזון מסוללה נטענת של כ-0.5 קוט"ש. אותו מנוע חשמלי אינו מניע כלל את הגלגלים, אבל הוא עוזר למנוע הבעירה הפנימית וכך מפחית את פעילותו, מכאן משפר את צריכת הדלק, וכך מצמצם את הזיהום. מערך כזה שולט במערכות כמו מיזוג אוויר, או בהגה. בנוסף, הוא משפר מאוד את פעולת מערכת הדימום/התנעה, לא רק לכניסה ויציאה נעימים ומיידיים יותר (כך שאנשים לא יכבו אותה), אלא גם מאפשר לה להיכנס לפעולה במהירות גבוהה יחסית, עד 20 קמ"ש בזמן גלישה (לרמזור למשל). כך צריכת הדלק מופחתת בעיר, מקום בו היא בזבזנית יותר וגם מזיקה ביותר. יש גם מערכות המאפשרות לרכב לשמר מהירות שיוט גבוהה ללא עומס (כמו 130 קמ"ש בכבישים מהירים). יש כאלה המפעילים מגדש חשמלי, לביטול השהיית-טורבו, לשיפור נוסף בצריכה. 

דברים שצריך לדעת על כלי רכב היברידיים
צילום: יצרן

מערך היברידי רגיל. לרוב מדובר במערך בו המנוע החשמלי פועל עם מנוע הבעירה הפנימית, לפי הצורך ומצב הסוללה. הספק המנוע החשמלי הוא חלק מהתפוקה הכוללת של הרכב, ופעולתו מושפעת ממצב הסוללה. זו נטענת בעיקר על-ידי מנוע הבעירה הפנימית כאשר הוא יכול (שיוט נינוח, מהירות נמוכה, נסיעה במורד) וגם על-ידי אחזור האנרגיה הנוצרת בגלגלים, בעיקר בבלימה. בגרסאות כאלה, למנוע החשמלי יש הספק שיכול לאפשר לרכב לנוע בכוח זה בלבד, אבל סוללה קטנה (10 קוט"ש) מגבילה את הטווח היעיל למספר זעום של קילומטרים (כ-10 ק"מ, לערך). 

מערכת היברידית זאת של שני המנועים פועלת במקביל או בטור, כאשר זו הראשונה היא הוותיקה יותר, והשימוש בטכנולוגיה כזו או אחרת הוא לפי העדפות היצרן, ממש כמו מערכת התמסורת השונה במערכים אלה.  

דברים שצריך לדעת על כלי רכב היברידיים
צילום: יצרן

היברידי עם מאריך טווח. הנעה כזאת מבוססת על מנוע חשמלי המניע ישירות את הרכב ומנוע בעירה פנימית המזין את הסוללה, ויכול גם להשתלב בהנעה כאשר צריך הספק רב יותר (מהירות גבוהה מאוד, מצבי עומס) או כאשר הסוללה דלה בחשמל.

היברידי-נטען. מערך היברידי-נטען מבוסס על סוללות גדולות יותר (לקראת 20 קוט"ש), כולל מנוע חשמלי עם הספק מספק (יש כאלה עם 2 מנועים) – וכמובן: יכולת טעינה דרך רשת החשמל. מערך שכזה מאפשר לרכב לנוע במהירות עד 130 קמ"ש ולטווח המגיע כיום ל-50 ק"מ לערך, כאשר היעד העכשווי הוא להכפיל את הטווח בשנים הקרובות (ויש כבר נציגים). המשמעות היא שכבר כיום יכול רכב כזה לעבור את מלוא הנסועה היומית הממוצעת (כ-45 ק"מ) בכוח החשמל בלבד. כמובן, כאשר הסוללה טעונה ומפעילה את המנוע החשמלי, צריכת הדלק הכוללת נמוכה יותר. במקרים רבים, התפוקה המשולבת גדולה, והביצועים בהתאם. יש דגמים שמנוע הבנזין שלהם מעניק ביצועים טובים ומספקים גם כאשר הסוללה כמעט והתרוקנה, יש כאלה שלא. 

דברים שצריך לדעת על כלי רכב היברידיים
צילום: יצרן
האם רכבים היברידיים משתלמים יותר?
כאמור, רכב היברידי רגיל זכה להטבות מס במסגרת המיסוי הירוק, כך שמחירו הוזל, ועלות זקיפת שווי השימוש על העובד שקיבל רכב צמוד, הייתה נמוכה יותר. עניין זה היה תקף לגבי רכב בדרגת זיהום 2.

עם השנים, שונתה הנוסחה של המיסוי הירוק, ודגמים/גרסאות  שזכו לדרגה 2 מצאו עצמם בדרגה 3 שאינה כוללת הטבות בעלות ערך. בנוסף, החל מתחילת 2022 יבוטלו כל הטבות המס והקלות המיסוי על רכב היברידי רגיל.

ככל שמדובר באותן הטבות – וגם בשיפור משמעותי בצריכת הדלק בשימוש יום-יומי רגיל – גרסאות היברידיות-נטענות מעניקות את הטוב מכל העולמות: תנועה בחשמל בטווח שימושי, תפוקה משולבת גבוהה עם צריכה נמוכה יחסית. עם זאת, מדובר ברכב כבד יותר בגלל הסוללות, ובדגמים מסוימים נרשמת פגיעה בביצועים כאשר הסוללה מתרוקנת ומנוע הבנזין שנשאר אינו חזק מספיק.

דברים שצריך לדעת על כלי רכב היברידיים
צילום: יצרן

פערי המחיר במקרים אחדים אינם מצדיקים את העלות של גרסאות כאלה, במקרים אחרים כן, לרוב במותגי יוקרה.

מה עם הסוללות?
ככל שמדובר באורך חיים, סוללות ברכבים היברידיים אמורות להחזיק כשמונה שנים, שהרי זאת תקופת האחריות האופיינית הניתנת להן. בכל מקרה, המשמעות היא שהבעלים השלישי יקנה את הרכב עם סוללה שהתפוגה שלה ידועה, גם לאחר שיעילות הטעינה שלה פחתה. דבר זה, כמובן, ישליך על מחיר הרכב ביד שנייה, גם בשיקולי הקונה הראשון של הרכב המשומש. יש מותגים המעניקים אחריות לתפקוד הסוללה עד לסוף כהונתה. מחיר הסוללה, כידוע, גבוה מאוד, ובסוף דרכה תהיה יקרה ממחיר הרכב.

כאן יצוין כי בדגמים מסוימים הסוללה אינה מתרוקנת לחלוטין כדי לאפשר מעבר בערים המגבילות כניסת רכב מזהם, או להעניק ביצועים להרף עין תחת עומס.

דברים שצריך לדעת על כלי רכב היברידיים
צילום: אילן קליין