ארגון הבטיחות יורו NCAP פרסם את תוצאות סבב המבחנים החמישי שערך השנה, וכל הדגמים שנבחנו זכו לציון המרבי של חמישה כוכבים. ארגון זה עורך מאז 1997 מבחני ריסוק למכוניות לבחינת ההגנה הפסיבית על מבוגרים ועל ילדים במקרה תאונה. לקראת העשור הקודם הרחיב את תחומי הבחינה שלו גם להגנה על הולכי רגל, מערכות בטיחות.

עם השנים החמיר הארגון את הדרישות מהדגמים הנבחנים, נוספו מרכיבים לבחינה, גם במבחני הריסוק, גם במערכות. העדכון האחרון נעשה בתחילת 2020.

עם פרסום התוצאות של סבב המבחנים הנוכחי, עומד מספר הדגמים שנבחנו השנה על 16. 

ולדגמים הנבחנים
אודי Q4 e-טרון.
דגם הפנאי הקומפקטי (C-SUV) והחשמלי החדש שנחשף ב-2020 והושק לא מכבר, חולק אותה רצפת MEB של קבוצת פולקסווגן. לזו שותפים גם הדגמים סקודה אניאק, פולקסווגן ID.3 וגם ID.4, קופרה ברון. דגם זה יגיע לישראל לקראת סוף השנה. הדגם זכאי ל-5 כוכבים, 93% בהגנה על מבוגרים, 89% בהגנה על ילדים, 66% בהגנה על הולכי רכב ו-80% בסעיף מערכות הבטיחות.



טויוטה מיראי. הדגם החשמלי של טויוטה המצויד בתא דלק, ומקורו ב-2014 כמשפחתית-גדולה, הושק בדור ב' ב-2020 כמכונית סלון (קטגוריה E). דגם זה הוא אחד משלושה כיום שמקור האנרגיה שלו מבוסס על תא דלק מימני ולא על סוללות (האחרים הם הונדה קלאריטי, יונדאי נקסו). דגם זה, הנמכר באירופה, אינו צפוי להיות משווק כאן. הדגם זכאי ל-5 כוכבים, 88% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 80% בהגנה על הולכי רכב ו-82% בסעיף מערכות הבטיחות.



לינק 01. היצרן הסיני Lynk & Co שנוסד ב-2016, הציג את הדגם 01 ב-2017, ופיתוחו נעשה יחד עם XC40 של וולוו; ג'ילי הסינית היא הבעלים הן של המותג החדש, הן של וולוו. זהו דגם פנאי קומפקטי (C-SUV) המוצע בהנעה היברידית (180 כ"ס) – והוא זה שנבחן – או בחשמלית (190 כ"ס). בשלב זה, אין יבואן למותג לינק & קו. הדגם זכאי ל-5 כוכבים, 96% בהגנה על מבוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 71% בהגנה על הולכי רכב ו-81% בסעיף מערכות הבטיחות.



ניו ES8. מותג ניו (NIO) נוסד ב-2014, נסחר גם בבורסה של ניו יורק, הוא מייצר אך ורק כלים חשמליים בקצה הגבוה יותר של הסקלה ובשלב זה יש לו ארבעה דגמים. ES8 הוא דגם פנאי גדול (E-SUV), ובמפרט שלו 2 מנועים המייצרים יחד 545 כ"ס ו-73.9 קג"מ, ההנעה כפולה והוא מוצע עם 3 סוגי סוללות (70, 80 ו-100 קוט"ש) לטווח מרבי מעל 600 ק"מ. לניו אין יבואן בישראל, יש רבים המתעניינים. הדגם זכאי ל-5 כוכבים, 82% בהגנה על מבוגרים, 84% בהגנה על ילדים, 72% בהגנה על הולכי רכב ו-92% בסעיף מערכות הבטיחות.



סובארו אאוטבק. דגם הפנאי הבינוני (D-SUV) הוא הוותיק ביותר מבין הדגמים שנבחנו (ובהפרש; הדור הראשון הוצג ב-1994). כיום הוא בדור השישי שלו שהושק ב-2020, והוא היחיד כאן עם מנוע בנזין רגיל. שיווקו של הדגם החדש בישראל החל לא מכבר. הדגם זכאי ל-5 כוכבים, 88% בהגנה על מבוגרים, 89% בהגנה על ילדים, 846% בהגנה על הולכי רכב ו-95% בסעיף מערכות הבטיחות.



ציונים לשבח
בתחום ההגנה על מבוגרים בולט לינק 01 עם ציון גבוה ביותר של 96%, הגבוה ביותר מאז כניסת פרוטוקול הבחינה החדש בתחילת 2020. בהגנה על ילדים, ראשונים הם אודי Q4 e-טרון וסובארו אאוטבק עם 89%, הציון הגבוה ביותר בתקופה זו, לו שותפים עוד שלושה דגמים שנבחנו קודם – כולם של קבוצת פולקסווגן החולקים אותה רצפה עם אודי. בהגנה על הולכי רגל הצטיין סובארו אאוטבק עם 84%, היחיד בשנתיים אלה עם ציון הגבוה מ-80%; בתחום מערכות הבטיחות, ראשון הוא, שוב, סובארו אאוטבק עם 95%, כאשר רק לניו 01 (עם 92%) ולג'נסיס G80 (עם 91%) ציונים מעל 90% בשנתיים האלה. 

לפי שקלול הציונים – המבוסס לפי יורו NCAP על 40% בהגנה על מבוגרים ו-20% בכל אחת מהקטגוריות האחרות – מתקבלים הציונים הבאים: ראשון הוא סובארו אאוטבק עם 88.8%; שני הוא לינק 01 עם 86.2%; במקום השלישי טויוטה מיראי עם 84.6%; במקום הרביעי, אודי Q4 e-טרון עם 84.2%; חמישי הוא ניו ES8 עם 82.4%.