יורו NCAP, הארגון הבוחן את רמת הבטיחות של כלי רכב והממוקם בבלגיה, נוסד ב-1996 ואת תוצאות המבחנים הראשונים פרסם ב-1997. הארגון נתמך על ידי מספר ממשלות, ארגוני נהגים וגם על-ידי FIA, הפדרציה העולמית למכוניות, האחראית גם על אירועי הספורט המוטורי בעולם. הארגון אינו מקבל את המכוניות אותן הוא בוחן מהיצרנים אלא קונה אותן. 

1627489
צילום: Euro NCAP

מבחנים, ניקוד
פרוטוקול המבחנים, היקפם ואופן הניקוד השתנה עם השנים. השינוי הגדול ביותר היה ב-2009, כאשר אל הציון בכוכבים נוספו ציונים באחוזים ואלה כללו קטגוריות חדשות. עם השנים, מבחני הריסוק עצמם הוחמרו, נוספו מרכיבים נוספים, ואליהם הצטרפו בחינות למערכות בטיחות עכשוויות ועוד כיו"ב. העדכון האחרון למבחנים נערך בתחילת 2020. 

כיום ניתנים ציונים בארבע קטגוריות – מבוגרים, ילדים, הגנה על הולכי רגל, מערכות בטיחות. כדי לקבל את הציון המרבי של חמישה כוכבים, על הרכב הנבחן לעמוד בציון מינימום בכל אחת מהקטגוריות הנ"ל. הארגון משקלל גם את הציונים בקטגוריות הנ"ל, אם-כי אינו מפרסם אותם בצמוד לתוצאות הרשמיות. 

במסמך הנקרא "פרוטוקול הערכה – דירוג כולל" שיצא לאור במהדורתו האחרונה בתחילת 2020, מתוך 100% מרביים, ניתן ציון כולל שהוא שקלול הציונים המרכיבים כל אחת מארבע הקטגוריות – 40% בהגנה על מבוגרים, 20% בכל אחת מהקטגוריות הבאות: הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל, מערכות בטיחות. 

1643192
צילום: נועם עופרן

נתונים כלליים
באמצעות שקלול זה ניתן לדרג את הדגמים הזוכים באופן חד-ערכי. עם זאת פער הציונים בין רוב הדגמים המופיעים כאן קטן מאוד. חשוב לציין, שוב, כי המבחנים נעשים חמורים יותר לרוב כל שנתיים, כך שמכונית עם ציון נכבד מ-2017, לא בהכרח ברמתה של מכונית עם ציון זהה מ-2021. 

כל הדגמים אותם סקרנו – כולם של מותגי אמצע הדרך, לא של מותגי יוקרה – זכו לדירוג המרבי של חמישה כוכבים, כולם משווקים בישראל. הדגמים הם: הונדה סיוויק האצ'בק, טויוטה קורולה האצ'בק, יונדאי איוניק, מאזדה 3, סיאט לאון, סקודה סקאלה, פולקסווגן גולף, פורד פוקוס, קופרה לאון, קיה סיד. 

1629302
צילום: איתמר רותם

חמשת הדגמים הראשונים קיבלו ציון משוקלל מעל 85%, פחות מ-88%, והפער ביניהם עומד על 2.4%.

ההתייחסות למפרט הבטיחות היא לגרסת הכניסה כפי שהיא משווקת בארץ. 

סקודה סקאלה 
סקודה סקאלה היא משפחתית חדשה לחלוטין שהושקה ב-2018, ומבוססת על הרצפה המשרתת את דגמי הסופרמיני/פנאי-קטן של קבוצת פולקסווגן (MQB A0). היא מוצעת עם מנועים מוגדשים – בנזין 1.0 ל' ו-1.5 ל'; דיזל 1.6 ל' – תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. לסקאלה 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית ובקרת סטיה מנתיב; אין לה ניטור רכב בשטח מת, התרעת עייפות נהג.

1638431
צילום: מערכת אוטו
1649973
צילום: מערכת אוטו

טויוטה קורולה האצ'בק
הדור ה-12 של קורולה הוצג ב-2018, ומאחד לאחר שני דורות את גרסת הסדאן וגרסת ההאצ'בק תחת שם דגם אחד; מ-2006 נקראה ההאצ'בק בשם 'אוריס'. הדגם מוצע כידוע עם מנוע בנזין או בהנעה היברידית. לקורולה 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית ובקרת סטייה מנתיב. הקורולה אינה כוללת ניטור רכב בשטח מת, התרעת עייפות נהג. 

1632398
צילום: אוהד אלגוב
1649974
צילום: מערכת אוטו

מאזדה 3
מאזדה 3 הוצגה בדור הרביעי שלה ב-2018, ולזו מנוע בנזין אטמוספרי 2.0 ליטר, תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. בנוסף ל-7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית ובקרת סטייה מנתיב, לדגם זה גם התרעות על רכב בשטח מת, עייפות הנהג. 

1630089
צילום: אלי שאולי
1649975
צילום: מערכת אוטו

פולקסווגן גולף
הגולף הוצג ב-2019 בדור השמיני, וזה מוצע עם מנועי טורבו-בנזין 1.0 ליטר ו-1.5 ל'; גם ב-GTI עם 2.0 ליטר ו-245 כ"ס. במפרט הבטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב, התרעות על רכב בשטח מת ועל עייפות הנהג. 

1642199
צילום: יואל פלרמן
1649976
צילום: מערכת אוטו

פורד פוקוס
הדור הרביעי של פורד פוקוס הוצג ב-2018, ומוצא כאן עם מנועים מוגדשים – 1.0 ליטר בבנזין, 1.5 ליטר בבנזין או בדיזל – ועם תיבה אוטומטית 8 הילוכים. במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ושמירת הרכב במרכזו, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום אוטומטי.

1632409
צילום: אוהד אלגוב
1649977
צילום: מערכת אוטו

לסיכום
רמת הבטיחות של המשפחתיות הקומפקטיות המופיעות כאן בהחלט גבוהות למדי. בנוסף, הפער בין הדגם במקום הראשון לזה במקום השמיני הוא כ-3% בלבד.

1649978
צילום: מערכת אוטו