יונדאי חנכה את יונדאי סנטה פה בשנת 2000, והדור הרביעי של רכב הפנאי הבינוני הזה (D-SUV) הושק ב-2018, והוא גדול ומתקדם מקודמו.

באופן לא אופייני להתנהלות התעשייה, הוצגה גרסה מחדשת לאחר מתיחת פנים זמן קצר לאחר מכן, בשנת 2020; השינויים בה עמוקים בהרבה מהמקובל בתהליך כזה, הנעשה ברגיל שלוש שנים לאחר השקת דור חדש, ועיקרו, לרוב, חיצוני.

למרות שאורך בסיס הגלגלים לא שונה, הרצפה חדשה, מיועדת גם למערך היברידי-נטען. השינוי בעיצוב משמעותי, ומשתלב עם דגמי יונדאי העכשוויים. סביבת הנהג שונה אף היא,  כולל החלפת בורר ההילוכים בלחצנים, חוגה למצבי ניהוג.

יונדאי סנטה פה 2022 החדש – חוות דעת
צילום: מערכת אוטו

יונדאי סנטה פה 2022 משווק בישראל רק עם טורבו-דיזל 2.2 ליטר 202 כ"ס, תיבה דו-מצמדית 8 הילוכים (שהחליפה אוטומטית רגילה), הנעה קדמית או כפולה, ובמרכב עם שבעה מקומות. גרסת ההנעה הקדמית משווקת ברמת הגימור 'סופרים" ומחירה 270,000 שקלים; זו עם ההנעה הכפולה ברמת הגימור 'עלית', ומחירה 300,000 שקלים.

עיצוב
העיצוב של הסנטה פה המחודש מקנה לו מראה אגרסיבי בזכות השכבה הגדולה ויחידות תאורת הלד החדשות. התוצאה היא הופעה בולטת בהרבה, קשוחה כנדרש.

יונדאי סנטה פה 2022 החדש – חוות דעת
צילום: מערכת אוטו

פנים הרכב
עיצוב קדמת תא הנוסעים מרשים לא פחות – משטחים ענקיים עד לחלון, חלוקה לשני אזורים לנהג ולנוסע עם צג גדול וקונסולה מרשימה במרכז. במרכזה הבורר החדש של יונדאי, כמו זה שבסונטה ובפאלסייד, ולידו חוגה לבחירת מצבי נהיגה בחלוקה לכביש ולשטח.

איכות החומרים טובה, ואלה כוללים ריפוד עור בחזית תא הנוסעים, במושבים ובדיפון הדלתות, וכך גם איכות ההרכבה. הנדסת האנוש טובה, גם בזכות תפעול נפרד למערכות השמע ובקרת האקלים. ברכב מספר רב של תאי אחסון שימושיים, כולל בקונסולה המרכזית.

לוח המחוונים המוקרן גדול וקריא, יש לו תצוגות שונות לפי מצבי הנהיגה, והן בהחלט מוצלחות. תנוחת הנהיגה גבוהה, מעניקה שדה ראייה טוב. מושב הנהג נוח מאוד, מאפשר לקבוע בקלות תנוחת נהיגה טובה בעקבות התפעול החשמלי שלהם.

יונדאי סנטה פה 2022 החדש – חוות דעת
צילום: מערכת אוטו

המרחב בשורת המושבים השנייה טוב, מרווחי הברכיים והראש משובחים, ולרשות הנוסעים מערכת פתחי מיזוג ושליטה בעצמה ובטמפרטורה.

הכניסה לשורה השלישית סבירה, ותפעול חשמלי למושב בשורה השנייה מאפשר את הזחתו לפנים לנוחות כניסה משופרת. מרווח הרגליים טוב, מרווח הראש סביר, אך בסיס המושב נמוך מאוד למבוגרים, מעייף בנסיעה שהיא מעבר לקצרה. השורה השלישית טובה לילדים ואלה ישמחו בפתחי אוורור הכוללים שליטה בהם.

כאשר כל המושבים בשימוש, נפח ההטענה קטן-עד-סביר, כאשר השורה השלישית מקופלת הוא ענק.

יונדאי סנטה פה 2022 החדש – חוות דעת
צילום: מערכת אוטו

מנוע וביצועים
לסנטה פה אותו טורבו-דיזל 2.2 ליטר 4 צילינדרים, וזה מפיק 202 כ"ס, 45 קג"מ, כאמור התיבה היא דו-מצמדית עם 8 הילוכים וההנעה כפולה. כל אלה מסדרים לרכב משך האצה של 9.2 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 205 קמ"ש.

הביצועים טובים בכל תוואי, גם תחת עומס של עקיפה, עלייה, גם וגם; ההספק מספק, המומנט רב, ופעולת התיבה יעילה. התיבה פועלת באופן חלק בכל מצבי הנהיגה, למעט במהירות זחילה. פעולת המנוע נשמעת בנסיעה עירונית, אך העוצמה נמוכה והצליל אינו מפריע.

צריכת הדלק במבחן הייתה טובה, 11.5 ק"מ/ל'; בשיוט הצטיינה פחות: 13.5 ק"מ/ל'.

יונדאי סנטה פה 2022 החדש – חוות דעת
צילום: מערכת אוטו

נוחות הנסיעה
נוחות הנסיעה טובה הן ברחובות העיר, הן בדרכים הבין-עירוניות. כיול המתלים בצד הנוקשה, אבל אלה סופגים היטב, ופעולת הריסון שלהם טובה.  

גם בשבילים נוחות הנסיעה טובה, גם במהירויות גבוהות יחסית. מהמורות קשות בכל זאת מועברות פנימה, אך באופן נשלט, והרכב אינו "מתרסק" עליהן.

כיול המתלים הנוקשה וההנעה הכפולה מעניקים לסנטה פה יכולת דינמית טובה, גם בנהיגה בעומס חריג, למרות ממדיו ומשקלו. ההגה מוצלח, בזכות משקל נכון והפניה ברורה של הגלגלים. לבלמים עוצמה רבה, ואלה איבדו משהו מיכולתם רק לאחר עומס ממושך עליהם.

יונדאי סנטה פה 2022 החדש – חוות דעת
צילום: מערכת אוטו

סיכום
סנטה פה המחודש הוא רכב פנאי שעיצוב החוץ והפנים שלו מרשימים, האבזור רב ומפרט הבטיחות שלו עשיר. הוא מציע ביצועים טובים, נוחות נסיעה ראויה, גם בשבילים ואפילו יכולתו הדינמית טובה.

מחירו, 270,000 שקלים, אינו נמוך, אבל בהינתן המתחרים הוא מעניק תמורה ראויה, ומציע איכות כוללת מכובדת בהחלט.

יונדאי סנטה פה 2022 החדש – חוות דעת
צילום: מערכת אוטו