דומה שאין רגע דל בחברת לובינסקי, המרחיבה בקצב מהיר ביותר את המבחר המחושמל שלה, כעת כתריסר גרסאות כאלה. אפילו במותג היוקרה הצעיר DS יש שלוש גרסאות מחושמלות המצוינות בכינוי המצוין E-Tense –3 קרוסבק חשמלית (ראו מבחן, גיליון זה) ושתי גרסאות היברידיות נטענות ל-7 קרוסבק. ואכן, קצת יותר מחצי שנה אחרי שפגשנו E-טנס כפולת ההנעה של 7 קרוסבק מגיעה לכאן גרסת ההנעה הקדמית שנחשפה כמוה ב-2018.

אסטרטגיה, טקטיקה. קבוצת PSA הצרפתית במקורה, הייתה לשותפה בתאגיד חובק העל סטלנטיס לאחר השיתוף עם FCA, אבל את ההתנהלות החשמלית יצרה כבר לפני חצי עשור: גרסאות חשמליות לדגמי מיני/פנאי קטן; גרסאות היברידיות-נטענות למשפחתיות רגילות וגדולות/דגמי פנאי קומפקטיים, גם בהנעה קדמית חזקה, גם בכפולה ממש חזקה.  

7 קרוסבק ההיברידית-נטענת וכמו דגמי פנאי קרובים – פיג'ו 3008, סיטרואן C5 איירקרוס, אופל גרנדלנד – מוצעת גם בגרסת הנעה קדמית: מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר 180 כ"ס וחשמלי 110 כ"ס, להספק משולב של 225 כ"ס; בגרסת ההנעה הכפולה 300 כ"ס.

DS 7 קרוסבק - מבחן דרכים (פלאג אין, היבריד)
צילום: מערכת אוטו

המבחר. ניתן לקבל את גרסת ההנעה הקדמית ברמת הגימור 'סו שיק' עם חבילת 'פרפורמנס ליין' ב-280,000 שקלים (לעומת 300,000 שקלים בכפולת ההנעה). זו כוללת גג זכוכית, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת אחורית ולמושבים הקדמיים, צג "12.3. אנחנו בחרנו להתפנק ב'גרנד שיק' עם חבילת 'אופרה' המהודרת שמחירה 300,000 שקלים, הכוללת גם אוורור ועיסוי למושבים, מערכת שמע של פוקאל ועוד. בכל רמות הגימור מערך בטיחותי מלא, ב'אופרה' גם מערך לראיית לילה.

אופרה מוכרת. העיצוב נעים לעין אך מעט שמרני ביחס ליומרות המותג, והרכב שנראה מעט כבד יוצר מופע מגודל עם איפוק אלגנטי. כרגיל ב'אופרה', ההופעה הכוללת עשירה, בזכות פרטים כמו צג המולטימדיה הגדול, עור הנאפה במרקם שדומה לרצועת השעון של BRM (אותו שעון שמתרומם בכל התנעה), או עיצוב הקונסולה שמקיפה את בורר ההילוכים. רוב המרכיבים והפקדים איכותיים למגע ולתפעול. 

DS 7 קרוסבק - מבחן דרכים (פלאג אין, היבריד)
צילום: מערכת אוטו

והתפעול? למרות שאנחנו כבר מכירים, התפעול במקרים מסוימים מבלבל. כך נדרש זמן כדי להיזכר שהקישוט הכסוף בין לחצני המולטימדיה שולט בעצמת השמע, שחלוקת פקדי קיצור הדרך מתחת לצג אקראית, חלק מהפיקוד המשני חבוי מאחורי גלגל ההגה (למשל ניתוק תיקון ההיגוי הפעלתן), ועוד לא הגענו לתפעול מערכות מהצג. החיבה למעוינים מוצאת ביטוי גם במחוונים והמשמעות היא כי לאלה אין תצוגה ברורה וקלאסית. בנוסף, תמונת המצלמות (קדמית ואחורית) לא ברורה מספיק, ומתג ההתנעה/כיבוי דורש לחיצה שהיא ארוכה מדי ברכב היברידי. תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת, ולמושב הנוח תפעול חשמלי ועיסוי.

מאחור המרחב טוב, מרווחי הראש והרגליים מוצלחים, הריפוד מעשיר ולרשות הנוסעים שליטה בבקרת האקלים ותפעול חשמלי שך מסעד המושב. תא המטען גדול (552 ליטר), ונפחו כמו בגרסה הרגילה.

DS 7 קרוסבק - מבחן דרכים (פלאג אין, היבריד)
צילום: מערכת אוטו

החלק  המעניין. כמובן, החלק המעניין במפגש שייך לחטיבת הכוח. על הנייר משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 8.9 שניות, ועל האספלט הביצועים אכן טובים. העובדה שהכוח מאתגר את הצמיגים הקדמיים יוצרת לעיתים תחושה שהרכב מהיר מאשר כפול ההנעה.

בכל מצב התנהלות הרכב זריזה, והרכב אינו עושה חשבון אם נותר "מיץ" בסוללה וכמה תלולות העליות. אמרנו ונאמר שוב: זו חטיבת כוח מרשימה ועבור רבים תייתר את כפולת ההנעה. בתנועה על חשמל בלבד הביצועים נאותים אך טובים פחות מאשר עם צמד המנועים החשמליים.

בין ההערות הקלות יצוינו הדהוד מסוים מכיוון מנוע הבנזין, תגובה שאינה מספיק הדרגתית למצערת, פעלתנות מורגשת של התיבה בעיר. 

לרכב סוללת 13.2 קוט"ש וטווח חשמלי רשמי של  60 ק"מ. ביום לוהט רשמנו כ-37 ק"מ – אבל בלילה קריר הצלחנו לרדת מירושלים, לעבור 53 ק"מ על חשמל בלבד ולהגיע כמעט לתל אביב(!); קשה לדייק מכיוון שמנוע הבנזין מתעורר לעיתים.

צריכת הדלק תלויה כמובן בנתח החשמלי. במבחן מאומץ רשמנו 9.9 ק"מ/ל' (12.5 ק"מ/ל' עם החלק החשמלי). ללא חשמל ובמסלול טיול הצריכה עמדה על 11 ק"מ/ל', וברגעים ליליים רגועים (חלקם ללא מיזוג), הגענו גם ל-13.5 ק"מ/ל'.

DS 7 קרוסבק - מבחן דרכים (פלאג אין, היבריד)
צילום: מערכת אוטו

הנוחות מחייבת. הצרפתים גאים בשליטה אלקטרונית במתלים, ובמצב הניהוג 'נוח' מסתייעת במצלמה הסוקרת את פני הכביש (בין 5 ל-135 קמ"ש). עם זאת במצבי הניהוג הפחות "נוחים" תנודת הרכב יותר מרוסנת ולא פחות נעימה. ובכלל, בעיר נוחות הנסיעה נעימה ושיבושים קטנים נספגים היטב. עם זאת, הגדולים מורגשים לעיתים יותר מהצפוי. בכביש המהיר על גלי אספלט חסר ריסון למרכב ורעשי כביש ורוח מורגשים.

נוחות הנסיעה הטובה מוצאת ביטוי גם בשבילים מפולסים. כושר הספיגה במפגש עם אבנים גדולות יותר טוב פחות ואלה גוררות לעיתים רעשי מתלים.

תוספת המשקל – 330 ק"ג, ל-1835 ק"ג – ההספק והמומנט הגבוהים כאשר ההנעה קדמית בלבד, יוצרים תת-היגוי מורגש. הצמיגים מייללים בפניות תחת עומס, ובהאצות חזקות נוצרת לחימת הגה. להגה משקל קל מדי ופעולה קצת מעורפלת ופקודת הפניה אינה נענית בזריזות. ברגעים אלה אני מיצר שאין אפשרות למצב ניהוג 'אישי' – כזה המשלב מצב 'ספורט' למתלים ולהגה עם מצב 'רגיל' בחטיבת הכוח; ב'ספורט' היא קרבית מדי. ההיזון החוזר של מערכת הבלמים טוב מהמקובל בהיברידיות, גם אם זו פחות חסונה מהרצוי.

DS 7 קרוסבק - מבחן דרכים (פלאג אין, היבריד)
צילום: מערכת אוטו

שיפור עמדות. DS 7 קרוסבק יחגוג בקרוב חמש, עדיין מציע אווירה עשירה ומיוחדת והגרסה הנטענת בהחלט מוצלחת: זריזה ונעימה. שאלת הכדאיות תלויה במאפייני השימוש, גם בגלל שבתוואי ארוך גרסה זאת חסכונית פחות, אבל עבור מי שהנסועה שלו ממוצעת, יגלה כי הוא יכול לנוע עם הרכב רק בכוח החשמל.

עם תג של 300,000 שקלים, 45,000 שקלים פחות מאשר גרסת ההנעה הכפולה, גרסה זו מציעה תמורה טובה יותר, וממוקמת קרוב יותר למתחרים ממותגי היוקרה. היא בהחלט תחרותית יותר, בהחלט שווה עיון למי שנמצא במסע קניות בשוק הזה.