הדור הרביעי של קיה סורנטו, רכב הפנאי בגודל בינוני (D-SUV) של קיה, הוצג ב-2020, 18 שנים לאחר שדגם זה נחנך. שיווקו בישראל החל השנה, והפעם הגיע אלינו לא רק בגרסאות הבנזין והדיזל אלא גם במהדורה היברידית והיברידית-נטענת.

דגם זה היה עד לא מכבר – עד הופעת טלורייד הגדול יותר (2018) – היקר מסוגו של קיה, ובישראל, בה הצליח, ביטא בזמנו נכונות של קהל הלקוחות לשלם מחיר גבוה יחסית עבור דגם של מותג זה.

הקשר, פרטים
הדגם החדש מבוסס על רצפה חדש של קונצרן יונדאי-קיה – וזו משרתת גם את יונדאי סנטה פה המחודש – ובסיס הגלגלים שלו גדל ב-3.5 ס"מ, ל-281.5 ס"מ. מנוע הדיזל חודש במסגרת סדרה 'סמארט סטרים', מנפק 202 כ"ס ומשודכת לו תיבה דו-מצמדית עם 8 הילוכים. גרסת הדיזל מוצעת בישראל רק עם הנעה קדמית; הנעה כפולה בגרסאות ההיברידיות. כמובן, גם הדגם הזה מוצע עם שבעה מקומות. 

קיה סורנטו - מבחן דרכים (דיזל)
צילום: מערכת אוטו

גרסה זו מוצעת ברמת הגימור 'אורבן' שמחירה 245,000 שקלים, וזו כוללת בין השאר חישוקי "18, מפתח חכם, מולטימדיה וצג "10.1, בקרת אקלים. מפרט הבטיחות עשיר מאוד וכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, התרעה על יציאה לא בטוחה ועוד. 

עיצוב, נראות 
אחרי שני דורות בהם העיצוב של סורנטו היה דומה, נאה ולא מעבר, אפילו מעט אנונימי, העיצוב של הדגם החדש – וכמו בדגמי קיה האחרים של הזמן האחרון – שונה, מרשים, מושך. סורנטו החדש משדר כוחניות, גודל וחוסן ולטעמי הוא אחד הנאים מבין הדגמים הגדולים שנחתו כאן לאחרונה. ולא רק החזית: הקורה האחורית ושמשת הצד מפגינים נוכחות עם נופך ספורטיבי, וכך החלק האחורי, גם דרך הטיפול ביחידות התאורה.

קיה סורנטו - מבחן דרכים (דיזל)
צילום: מערכת אוטו

פנים הרכב 
סביבת הנהג אינה עדכנית בעיצובה, אך שילוב הגוונים שכולל חלקים כסופים, שעליהם מוקרנת תאורת אווירה, נעים לעין. חבל שחלק גדול ממשטחי הפלסטיק הקרובים לידיים קשיח. לא התלהבתי מעיצוב פתחי האוורור אבל אהבתי את מספרם והמיקום שלהם. יצוין כי פנים הרכב שופע תאי אחסון ומנשאי כוסות. 

במרכז סביבת הנהג בולט צג מולטימדיה גדול "11.2 שהמסגרת שלו מחוברת ללוח המחוונים, ליצירת מעין מסך כפול. המסך נוח לתפעול אך התצוגה קצת מיושנת. למחוונים מראה קלאסי וברור, וזה נעים אחרי שפע התצוגות המוקרנות הלא-מאוד-קריאות בהן פגשנו לאחרונה.

קיה סורנטו - מבחן דרכים (דיזל)
צילום: מערכת אוטו

בורר ההילוכים כאן במבנה רגיל והוא נוח לשימוש וכך-גם בורר מצבי הניהוג. תנוחת הנהיגה כנדרש מרכב פנאי, וממרומי מושב הנהג מפגין סורנטו הופעה מסיבית. המושב מתכוון ידנית, הוא חסר הקשחה לתמיכת גב תחתון ובנסיעות ארוכות זה מעט מפריע. מושב הנוסע אינו מתכוון לגבוה והוא נמוך מדי. 

מאחור המרחב מצוין, המושבים מתכוונים, יש פתחי אוורור וגם שקעי USB. הכניסה לשורה השלישית נוחה ביחס לדגמים דומים, ויש סיוע חשמלי לקיפול המושב בשורה השנייה. המרחב שם טוב יחסית, גם אם תנוחת הישיבה כרגיל נמוכה ולכן לא נוחה למבוגרים. לרשות היושבים בשורה השלישית תפעול נפרד למיזוג, כולל שליטה בעצמה וגם שקעי USB. 

קיה סורנטו - מבחן דרכים (דיזל)
צילום: מערכת אוטו

מתא המטען ניתן לקפל חשמלית את שורת המושבים השנייה. נפח ההטענה כאשר כל המושבים בשימוש אינו רב, אבל הוא גדול מאוד ושימושי עם קיפול השורה השלישית. פתיחת דלת תא המטען לא נוחה, וברכב כזה עם דלת כזאת, בולט חסרונו של תפעול חשמלי עבורה. 

מנוע, ביצועים 
מנוע הטורבו-דיזל המחודש בנפח 2.2 ליטר מייצר 202 כ"ס ו-45 קג"מ (ב-1750 סל"ד), משודך לתיבה דו-מצמדית עם 8 הילוכים, וההנעה כאמור קדמית. משך ההאצה ל-100 קמ"ש 9 שניות והמהירות המרבית היא 202 קמ"ש.

המספרים בהחלט מספרים את הסיפור המלא: המנוע הזה חזק, יעיל, ויחד עם התיבה מסדר לסורנטו הזה ביצועים מכובדים ביותר – צבירת מהירות לגבוהה ולגבוהה יותר, גם במעלה הררי, גם לעקיפה בטוחה, גם בעומס. אופיו של מנוע הדיזל ואופן הפעולה של התיבה מסדרים לסורנטו פעולה חלקה, שיש לה בכל מצב רזרבות רבות של כוח.  

קיה סורנטו - מבחן דרכים (דיזל)
צילום: מערכת אוטו

בעמידה נשמע טרטור הדיזל, אך זה אינו בולט, ותחת עומס הצליל נעים, ביצועיסטי, גברי. 

פעולת תיבת ההילוכים חלקה במהירות גבוהות, אך פחות מעוגלת בתנועה איטית, בייחוד בזחילות חניה ועל עפר. 

צריכת הדלק מצוינת לרכב כה גדול. בתוואי המבחן הנתון הוא 13.7 ק"מ/ל', ובקצב של טיול  מדובר ב-15 ק"מ/ל'. לסורנטו טווח נסיעה ענק – לאחר 700 ק"מ נותר יותר מרבע מכל.

קיה סורנטו - מבחן דרכים (דיזל)
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות 
פעולת הבולמים בסורנטו יוצרת תחושה מעט "עסוקה" כאשר הרכב עובר על משטחים משובשים, טלאים בכביש. עם זאת, נוחות הנסיעה הגם שאינה מתעלה, תמיד נאותה, ולמרות שהרכב אינו מעלים מפגעים הוא מטפל בהם, מנטרל חלק מהשפעתם. רעשי הכביש בולטים וכך לעיתים גם רעשי הרוח. 

בנסיעה שבילים סורנטו אינו אלוף בגיהוץ אבנים קטנות, אבל גם שם הבולמים פועלים כראוי, והרכב מפגין חוסן גם במעבר על שינויי גובה.  

סורנטו דיזל – רכב מגודל וכבד למדי (1.8 טון), כאן במהדורה עתירת-מומנט עם הנעה קדמית בלבד – אינו הכלי הנכון לנהיגה החורגת מתנועה חלקה בין פנייה לפיתול. נהיגה אגרסיבית מדי תאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים, אבל בקצב הנכון – והגבוה בהרבה ממה שסביר בכלל, עם אנשים בפנים בפרט - היכולת טובה, גם הודות לתגובות נכונות להפניית ההגה.   

קיה סורנטו - מבחן דרכים (דיזל)
צילום: מערכת אוטו

ביחס למפרט הבטיחות יצוין כי תיקון הסטייה מעט פעלתן מדי, ואילו הניטור האקטיבי של שטחים מתים יכול להבהיל. 

מחיר, תמורה 
סורנטו החדש מושך מקודמו, נאה מאוד לכשעצמו, משופר כמעט בכל היבט. האבזור, בייחוד על רקע המחיר והממדים חסר – תפעול חשמלי למושבים הקדמיים ולדלת תא המטען – ולא כל המשטחים מרהיבים באיכות הפלסטיק שלהם. 

אבל הדגם החדש מציע כקודמו מרחב פנים מרשים, משמר מקום ראוי לשבעה, מוסיף להופעה יחידת כוח בעלת יכולת מרשימה וגם חסכנית. 

בשוק הרכב הישראלי, ולמרות תג מחיר של 245,000 שקלים, מביא סורנטו דיזל הצעה ראויה מאוד לעיון למי שמחפש רכב פנאי בגודל כזה לשבעה. 

קיה סורנטו - מבחן דרכים (דיזל)
צילום: מערכת אוטו