בשבוע השני של חודש נובמבר נערכה בתל אביב ועידת ראש הממשלה לתחבורה חכמה. לוועידה השמינית במספר, שנערכה לראשונה אחרי שנתיים במתכונת כנס ומפגשים, הגיעו כ-5000 אורחים מ-60 מדינות. הוועידה נערכת על-ידי מנהלת תחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה בשיתוף משרדי המדע, התחבורה, הכלכלה והתעשייה, החוץ וקרן היסוד.

עתיד התחבורה ופיתוחים חדשניים בוועידת ראש הממשלה לתחבורה
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ח"כ מרב מיכאלי, ליאור זינגר סמנכ"ל קבוצת אוטו | צילום: מערכת אוטו

נושאים ודוברים
בוועידה עסקו בעתיד עולם התחבורה עם כניסת אנרגיות חליפיות, חשמול כלי הרכב, בינה מלאכותית והשפעתה על עולם התחבורה, התפתחות המכונית האוטונומית ועוד. במהלכה נערכו הרצאות ודיונים בהשתתפות בכירים מעולם הרכב, האנרגיה והטכנולוגיה, ונוצרו מפגשים בין יזמים וחברות מקומיות לבין חברות וקבוצות בינלאומיות, הוצגה תערוכת מיזמים ישראלים ועוד.

בוועידה השתתפו שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, ושרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן.

בין הדוברים היו דמויות מובילות בעולם הרכב. נשיא ומנכ"ל מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע, אמר כי החברה תציג רובוטקסי (מונית אוטונומית) ב-2022, ותרחיב את פעילותה בתחום זה ב-2024. בין הדוברים הנוספים היו: כריסטיאן סנגר, חבר הנהלת פולקסווגן והאחראי על תחום הנהיגה האוטונומית בקונצרן; הילדגרד מולר, נשיאת איגוד יצרניות הרכב הגרמני; מרטין יאהן, מבכירי סקודה לתחומי מכירות ושיווק; דר' לוק ג'וליה, מדען ראשי בקבוצת רנו; יונסאונג הוואנג, ראש תחום חדשנות ביונדאי. כן הוכרז בכנס על שיתוף פעולה מדעי-טכנולוגי ראשון בין ישראל להונגריה.

מיזמים ופיתוחים
במקביל לכנס הוצגו פיתוחים ומיזמים חדשים שהדגישו את היכולת המקומית במחקר, פיתוח ופעילות בעולם האוטומוטיבי החדש.

בתצוגה ניתן היה לראות את המערכת של 'נוטראפיק' שפיתחה פלטפורמה לניהול תנועה; זו יודעת באמצעות חיישנים ומצלמות המוצבים בצמתים רלוונטיים לקשר בין רמזורים שונים ולתעדף תחבורה מסוג מסוים או הולכי רגל. 'ווטר ג'ן' הציגה מיזם ליצור מים באיכות גבוהה מהלחות באוויר בכמות של 20-25 ליטר ביום; מערכת כזו יכולות להיות מותקנות על קרוונים, רכבי שירות והצלה, גם במכוניות פרטיות.

עתיד התחבורה ופיתוחים חדשניים בוועידת ראש הממשלה לתחבורה
צילום: מנהלת התחבורה החכמה\יחצ

CUBX הציגה מערכת אופטית שיכולה לעקוב אחרי הנהג ולזהות שינוים בפרמטרים פיזיולוגיים ולהתריע על עייפות הנהג והאפשרות שיירדם; המערכת יכולה לזהות מצב בריאותי ואפילו מתח המשפיעים על יכולת הנהג, ולהכין בהתאם את המערכות הנדרשות ברכב; בנוסף, יכולה המערכת לזהות את הטמפרטורה הנוחה לגוף הנהג ובכך להציבה במצב אופטימלי וללא צורך לשינויים תכופים (עוצמה רבה מדי ואז הפחתה). 'קליק אין' הציגה מערכת לאבחון שינויים חיצוניים במצב הרכב, והודיעה על שת"פ עם חברת שלמה; המערכת יודעת לנתח צילומים של הרכב (גם כאלה שנעשו מהסלולרי) שנעשו למשל לפני השכרה ולאחריה, ולזהות פגיעות חיצוניות. המערכת תוצע לחברות השכרה, ציי רכב וגם לחברות ביטוח ותשמש כבר בקרוב את שלמה סיקס.

במסגרת האירוע חולק גם פרס ראש הממשלה על־שם אריק ושילה סמסון לחדשנות בתחום התחבורה החכמה. הזוכים השנה בפרס למחקר פורץ דרך בתחום הם פרופ' גידי גרדר ופרופ' אבנר רוטשילד מהטכניון, לצד ד"ר ג'יימס ליאו הפועל בטאיוואן.