2021 מסתיימת עם שיא מכירות. איך אתם מסכמים אותה? 
"שוק הרכב חווה השנה מגמות מאוד מעניינות. הסיפור המרכזי הוא הביקוש מול ההיצע — ביקוש שהוא חד־משמעית גבוה מיכולת היבואנים לספק אותו והפתיע את כולם. את 2021 סיימנו עם 290,000 מכירות, ואני חושב שאם הייתה אספקה יכולנו לראות עוד 20,000-30,000 רכבים. 

"ישנו כמובן הסיפור של טסלה שללא ספק יוצר שיבוש בשוק הרכב המקובל. וישנה הבשלות של הקהל הישראלי לעולמות החשמל שהיא מפתיעה לטובה. למרות שעדיין מדובר רק ב־3% מכלל המכירות, אנחנו רואים בשלות גבוהה יותר.

"אני חושב שהשנה המכירות של כל יבואן לא מאפיינות את הכוח השיווקי או המותגי שלו בשוק; למעשה לא נשאר מותג עם מלאי, הכל נמכר. המגמה הכללית היא שמוציאים יותר על רכבים בגלל ההקטנה בהוצאה על פנאי, ומנגד התחבורה הציבורית עדיין אינה אלטרנטיבה טובה, ביחוד בעידן הקורונה". 

על חשמל, היברידי ושיאי מסירות / ראיון עם ארז סבג, סמנכ
צילום: רונן טופלברג

ואיך מבחינת קבוצת הרכב בפרטי של כלמוביל? 
"יונדאי שברה השנה שיא עם מכירות של למעלה מ־43,000 רכבים. השנה הגענו לסך מכירות של למעלה מ־632,000 כלים מאז הגעת יונדאי לישראל, ונתון זה הופך אותו למותג הרכב הנמכר בהיסטוריה של ישראל. 

"כשמדובר בג'נסיס השקנו מותג יוקרה חדש שמקבל ביקורת מצוינות. אנחנו רואים כאן השקה מוצלחת ומכרנו 333 כלים. מיצובישי רשמה שנה מוצלחת עם 13,000 כלים. השקנו את אאוטלנדר, וכרגע יש לנו רשימת ממתינים עם זמני אספקה ארוכים. עד סוף השנה נמסור כ־2500 כלים כאלה אבל יכולנו למסור יותר מכפול". 

נראה שהמחסור הלך והחריף. האם זה יימשך? 
"חווינו מחסור בעיקר בחודשים האחרונים של השנה. זה קשור לכך ששווקים אחרים בעולם החלו להיפתח, וגם הם חווים תופעה דומה לזו שמתרחשת כאן. המחסור אינו רק בשבבים אלא גם בחלקים נוספים, ואנחנו החלטנו שלא מוותרים על מערכות בטיחות ומעדיפים לחכות קצת למרות שיכולנו למכור הרבה יותר. אבל כל זה הוא בהלימה לביקוש; כאשר הביקוש כה גבוה, מרגישים את המחסור. אני מעריך ש־2022 עדיין תהיה מאתגרת כי המחסור יימשך, וכרגע מסתמן שהוא יורגש אף יותר מאשר ב־2021". 

על חשמל, היברידי ושיאי מסירות / ראיון עם ארז סבג, סמנכ
צילום: יונדאי

עד כמה הפתיעה הנחיתה המוצלחת של יונדאי איוניק 5
"מי שחי בענף יודע לחוש בביקושים דרך הלקוחות. יש רכבים שמייצרים 'באז' כבר כשהם מוצגים בחו"ל וזה קרה גם כאן. ידענו שהרכב בדרך, שנעשה השקה מושקעת והלקוחות הגיעו בהמוניהם". 

יונדאי בונה את איוניק כתת־מותג חדש. האם זה מקשה או עוזר?
"נכון לבדל, כי רכבי הבנזין אינם הולכים להיעלם ותהיה גם אלטרנטיבה היברידית. יש היגיון בבניית תת־מותג חשמלי בתוך מותג האם, גם מתוך ההבנה שהוא פונה ללקוח אחר. מבחינתנו כיבואן זה מרחיב את ההיצע וזה מצוין". 

השקתם ב־2021 מותג יוקרה חדש, ג'נסיס, עד כמה זה קשה?
"זה מאוד מאתגר, אבל המוצר דיבר בעד עצמו. מספר נסיעות המבחן לא הייתה פרופורציונלית למותגים האחרים כי קודם כל רצינו שאנשים ינהגו. אנחנו נותנים מעטפת שירות שאין באף מותג יוקרה אחר, והדבר מעניק ביטחון גדול ללקוח. פגשנו כאן גם בלקוחות פחות מסורתיים בתחום היוקרה. הרכבים שמגיעים אלינו לטרייד־אין אומרים שהרבה לקוחות הם ממותגי היוקרה הגרמנים, אך מנגד יש קהל חדש שמגיע מתחומי ההייטק ויודע מאוד להעריך טכנולוגיה". 

על חשמל, היברידי ושיאי מסירות / ראיון עם ארז סבג, סמנכ
צילום: יואל פלרמן

מיצובישי אאוטלנדר הוא דגם ראשון במיצובישי שפותח במסגרת האיחוד עם רנו־ניסאן. עד כמה אתם מרגישים את השפעת האיחוד? 
"מרגישים את זה ברכב, שהוא ברמה אחרת ממה שהכרנו — החל בפיתוח ובירידה לפרטים וכלה בחוויית הנהיגה. שיתוף הפעולה בין החברות נמצא הרבה פעמים מחוץ לעינינו, מכיוון שיש דברים רבים שאנחנו לא חשופים אליהם. מיצובישי עובדת עם האיחוד על בסיס פלטפורמות משותפות ותורמת מיכולתה בתחומי ה־PHEV ובהנעה הכפולה. מבחינתנו אנחנו מתנהלים כרגיל מול מיצובישי־יפן". 

מה התכניות של המותגים ב־2022? 
"במיצובישי נשיק בינואר את מיצובישי אקליפס קרוס המחודש בתקינה אמריקאית, ובמחצית השנייה של 2022 יגיע אאוטלנדר PHEV עם טווח ארוך משמעותית מאשר היה בדגם הקודם, יהיו בו שבעה מקומות, וכבר כעת הביקוש גדול. גם אקליפס PHEV נמצא על המדף.

"ביונדאי נחזיר את קונה ההיברידי ונשיק טוסון היברידי. עוד קודם, בתחילת השנה, נציג את סטאריה, ובמחצית השנייה של 2022 תגיע איוניק 6. 

"בג'נסיס תהיה 'שנה חשמלית', והשאיפה היא להביא במחצית הראשונה את GV60, ובמחצית השנייה את GV70 ו־G80 החשמליים. אנחנו מקווים להשיק גם את G90 החדשה במחצית השנייה של 2022". 

על חשמל, היברידי ושיאי מסירות / ראיון עם ארז סבג, סמנכ
צילום: מיצובישי

האם להערכתכם התנופה החשמלית של 2021 תימשך ב־2022? 
"זה מתחלק לעולמות של ביקוש והיצע. אם יהיה היצע תהיה צמיחה נוספת, אבל קשה לומר בכמה. הבשלות קיימת, ואלה כבר אינם 'מאמצי טכנולוגיה' אלא קהל הרבה יותר רחב". 

איך אתם מצפים שתתפתח מדיניות המיסוי על רכב חשמלי?
"עד סוף 2023 לא צפוי שינוי במיסוי. באופן כללי לרוב יש תאימות בין הרגולטור לעלויות. היום רכב חשמלי הוא מאוד יקר, ולגבי 2024 ואילך יעשה הרגולטור בחכמה אם יעלה את המיסוי בהתאם לירידת מחיר הייצור. אחרת, אם תהיה התייקרות גדולה, הקהל יחזור לבנזין". 

על חשמל, היברידי ושיאי מסירות / ראיון עם ארז סבג, סמנכ
צילום: מערכת אוטו

בתקופה האחרונה הגיעו שפע מותגים סיניים מוכרים יותר או פחות. איך אתם מסתכלים על כך? 
"מדובר בעוד שחקנים שהופכים את התחרות לחזקה יותר. האם זה איום? יש לנו מותגים חזקים מאוד שנותנים ערך גדול ללקוחות. מבחינתנו זה לא משנה אם זה סיני או לא — זו עוד תחרות. תמיד הייתה תחרות בין מותגים או בין דגמים — זה דבר טוב, מאפשר לצרכן בחירה טובה יותר. 

"אני חושב שהמחסור במלאי במותגים היותר נחשקים השפיע גם על רכישה של שמות פחות מוכרים; בתנאי שוק שונים היכולת שלהם להיכנס לשוק הייתה אחרת. השנה הכוכבים הסתדרו טוב לשחקנים החדשים". 

על חשמל, היברידי ושיאי מסירות / ראיון עם ארז סבג, סמנכ
צילום: אוהד אלגוב

השקתם אלנטרה היברידית דווקא כאשר ההטבות לרכב כזה יורדות. עד כמה ייפגעו מכך המכירות? 
"לא יכולנו להשיק את האלנטרה קודם, וקשה לדעת אם תהיה פגיעה בתחום המכוניות ההיברידיות. בתחום הקומפקטי מדובר היום באלנטרה ובקורולה שנמכרות בעיקר בשוק העבודה, ציי הרכב, ועדיין הן משתלמות. העובד עדיין נהנה מהטבה בשווי שימוש, צריכת הדלק טובה אז זה גם משתלם למעסיק. אנחנו מרגישים שיש ביקוש לרכבים האלה — הטכנולוגיה יעילה וחסכונית ובטווח שבין בנזין לחשמל, ההיברידי נותן מענה איכותי". 

על חשמל, היברידי ושיאי מסירות / ראיון עם ארז סבג, סמנכ
צילום: יח