איך אתם מסכמים את 2021?
"2021 הייתה שנת שיא בשוק הרכב באופן כללי וגם בתחום הפרמיום, למרות שהייתה רוויה בעליות, מורדות ועצירות, גם מקומיות וגם בעולם מבחינת אספקה והיקפי הייצור. השוק היה מאוד מוצלח וגם עבורנו זו הייתה שנת שיא. מכרנו 1854 מכוניות, ולמרות שנה מאתגרת השקנו חמישה דגמים חדשים או מחודשים עם טכנולוגיות חדשות כמו לקסוס UX חשמלי, בדגש ספורטיבי כמו LC קבריו
ו־IS-F, והשקנו גם את לקסוס ES ו-LS מחודשות המדגישות את מרכיב הפאר במותג. העלינו שתי אפליקציות ללקוחות — אחת שמותאמת לרכבים חשמליים ומאפשרת להפעיל את הרכב; אחת מקומית בה לקוחות יכולים לקבל מידע על הרכב והפעילות שלנו, דבר המחזק את הקשר איתם. העלינו אתר מקוון של 'לקסוס סלקט' ומכרנו דרכו שליש מהמכונית המשומשות". 

אלו מגמות בלטו ב־2021 מבחינתכם? 
"המגמות המרכזיות היו בשני ערוצים. הראשונה מצאה ביטוי בהנעה — יותר ויותר עוברים להנעות מחושמלות. ההיקף של רכב חשמלי מלא עדיין אינו גדול בשוק הכללי, אבל אנחנו רואים יותר מוצרים נטענים ועלייה בהיברידי על חשבון המנועים הרגילים. בשוק הפרמיום זה אמר שמנועי דיזל ובנזין רגילים נטלו פחות מ־50% במכירות. מבחינתנו זה טוב כי אנחנו עובדים זמן רב על מעבר לכלים מחושמלים, ואצלנו הנתח מגיע ל־81%. מגמות אלה ילוו אותנו בשנים הבאות ולקסוס תהנה מכך.

סיכום 2021, התכניות ל-2022 / ראיון עם דרור גורלניק  מנכ
צילום: לקסוס

"המגמה השנייה היא המשך הגידול במערכות שיוצרות קשר מהרכב החוצה ובאפליקציות ללקוחות. זו מגמה מעניינת המאפשרת ניטור של פעולות הרכב והעברת המידע. היום בדגמים מסוימים שלנו אנחנו רואים אם נדלקת נורת התרעה ויכולים לפנות ללקוח. חלק מהנתונים ניתן לקבל דרך מערכות האיתור, ומאז שיש ברכב E-CALL יש בו כרטיס משדר, ותיאורטית הוא יכול להעביר נתונים החוצה". 

כולם מדברים על מחסור בכלי רכב. עד כמה נפגעתם מכך?
ב־2021 היינו יכולים למכור עוד 10%, אבל הצלחנו לקבל את רוב הכלים שרצינו בכמויות ובמפרטים הנכונים; אצל המתחרים חלק מהמפרטים השתנו בגלל חוסרים. אני מקווה שב־2022 נצליח לעמוד בביקושים למרות שיש עדיין קשיים. ההערכה היא שהיקף השוק השנה יהיה באותו היקף כמו ב־2021, למרות שהביקוש גדל ובגלל מגבלות הייצור". 

סיכום 2021, התכניות ל-2022 / ראיון עם דרור גורלניק  מנכ
צילום: לקסוס

רשמתם שיא ב־2021. מה הציפיות שלכם מ־2022? 
"אם נקבל את הכמות המתוכננת נגיע לכ־2400 מכירות. זה תלוי באספקה שהיא המפתח ב־2022; במאקרו, מי שיקבל מכוניות יצליח למכור יותר. ההערכות הן שבסביבות מאי־יוני החוסרים יצטמצמו. ייתכן שנראה שינוי בעונתיות עם פריסה יותר מתונה של המכירות וכי בחודשים האחרונים של השנה השוק יהיה יותר פעיל. אבל הדברים מאוד נזילים". 

איך אתם צופים שיתפתח החלק החשמלי בתחום היוקרה?
"בסופו של דבר הרכב החשמלי תופס את מקומו, יש לו ביקוש והטכנולוגיה מבשילה, כך שנראה עלייה בתחום הפרמיום; שליש מהמכוניות בו תהיינה חשמליות תוך שנתיים שלוש. באופן כללי בארץ רואים כמות גדולה של מוצרים שמגיעים, יחד עם שיפור התשתית הציבורית והאישית, וכל אלה יגרמו לכך שהמספרים יעלו. רואים את כמות המוצרים שכל מותג מציג ועם זה יבואו הכמויות. המדינה בכיוון וגם הטעמים של הצרכן". 

סיכום 2021, התכניות ל-2022 / ראיון עם דרור גורלניק  מנכ
צילום: לקסוס

אתם חוגגים 15 שנים בישראל. בחמש השנים האחרונות, הכפלתם את המכירות. מה הסיבות לכך? 
"שוק הפרמיום גדל, היתרון ההיברידי אפשר להגדיל את המכירות, הרחבנו את ההיצע ונוספו דגמים כמו UX שהיה מאוד חסר. השקנו ES, מכונית סדאן שהחליפה את GS שהייתה סדאן ספורטיבית, וכמו שצפינו ES התאימה יותר ללקוחות בארץ. בנוסף, במשך 15 שנים השקענו כדי לתת שירות יוצא דופן. המותג נתן ללקוחות ערך מוסף הן בשירות, הן בהשתייכות, הן בקשר. יש מגוון שירותים שאנו נותנים ללקוחות מעל ומעבר לאמינות, אנו בונים דברים לאורך זמן ואז הם פורצים החוצה". 

ובכל זאת התעכבתם בהשקת דגמים היברידים־נטענים שהיו מבוקשים בתחום היוקרה... 
"ליצרן יש היכולת, והשאלה היא תמיד 'מתי להשיק את הטכנולוגיה'. השאלה הזו נובעת מהחשש שהמוצר לא יהיה מספיק שלם או שהתשתית לא תהיה מספקת. מבחינת לקסוס אין לחץ להוציא מוצרים נטענים כי היא עומדת בתקנות עם הכלים ההיברידים. לקסוס בנתה תכנית איך לשלב את הנעות הסוללה באופן הדרגתי בשווקים השונים. אנחנו יודעים שתשתית הטעינה השתפרה ולכן השקנו UX חשמלי ו־NX נטען. לקוח יוכל לקבל מגון הנעות סביבתיות בהתאם לתקציב, לצרכים ולהתאמה. אין כאן התאמה אחת ולא כולם רוצים רכב חשמלי מלא. אנחנו לא ממהרים. חשוב לצאת בזמן הנכון עם המוצר הנכון". 

סיכום 2021, התכניות ל-2022 / ראיון עם דרור גורלניק  מנכ
צילום: לקסוס

אתם משיקים את לקסוס NX. עד כמה הוא חשוב? 
"בעולם, RX הוא עדיין הרכב הנמכר ביותר של המותג, אבל בארץ NX הקפיץ את המכירות והביא קהל חדש. זה פלח שהוא בלב הפרמיום והיכולת שלנו להוביל בתחום זה מאז השקתו מראה את חשיבותו במכירות וגם מבחינת ייצוג המותג. לכן, כאשר לקסוס ניגשו לתכנון הרכב הם השקיעו הרבה בכל מישור. אנחנו עשינו מאמץ להביאו ברמת אבזור גבוהה כבר בגרסת הכניסה. בשנה שעברה מכרנו 630 כלים והשנה כמעט ונכפיל את הכמות; עם מוצר חזק ניתן לרוץ קדימה".

פתחתם את הערוץ האמריקני. האם דגמים נוספים כמו LX יכולים להגיע משם? 
"יש עוד דגמים בארצות הברית, בעתיד יהיו כאלה שיושקו רק שם, ואנחנו בוחנים כל כלי. בהחלט היינו רוצים להרחיב את המבחר, ודגמים כמו LX ו־GX על הפרק. IS בתקינה אמריקאית, שאמנם מגיעה מיפן, עשתה לנו טוב, ומה שמביא לקוחות חדשים מחזק אותנו. היצרן רוצה להמשיך בכיוון והכל פתוח, אבל צריך לזכור שגם כשרוצים להביא LX קשה להשיג כלים". 

סיכום 2021, התכניות ל-2022 / ראיון עם דרור גורלניק  מנכ
צילום: לקסוס

הגעת ללקסוס ב־2015, איזה דברים במסע הזה בלטו עבורך כסוד ההצלחה? 
"המותג בא עם יסודות עמוקים של התרבות היפנית. הוא התמקד לא רק במוצר אלא גם במה שמסביב. שני הדברים שבנו את המותג זו השאיפה לשלמות, ואצל היפנים זה אומר הרבה, והשירות. תפיסת העולם של היחסים עם הלקוחות היא של מארח ואורח, זו התפיסה היפנית, הדבר בנה את המותג אט אט כמשהו שונה בנוף הישראלי, והלקוחות מרגישים ומעריכים זאת. הוסיף לכך את האמינות לאורך השנים וההתמדה ברמת השירות. זה לא זבנג וגמרנו, זו עבודה יומיומית".

סיכום 2021, התכניות ל-2022 / ראיון עם דרור גורלניק  מנכ
צילום: יצרן