בשלב זה, קצת יותר משבוע לאחר תחילת ההתקפה הרוסית על אוקראינה, נראה כי יהיו לכך השפעות שליליות גם על תעשיית הרכב. זו, כידוע, מנסה להתאושש ממשבר השבבים שפגע ביכולת הייצור והשיווק של מותגים רבים ברחבי העולם. 

רוב החברות המערביות הפסיקו את הייצוא לאוקראינה בשל המצב, והסנקציות נגד רוסיה משפיעות אף הן. קבוצת פולקסווגן, שיש לה שני מפעלים באוקראינה, הפסיקה את הייצור שם. 

הסנקציות משפיעות על יצוא חומרי גלם לסוללות המגיעים מרוסיה. בנוסף, באוקראינה מייצרים צמות חשמל, וגם ייצורן פסק בשלב זה. 

המלחמה באוקראינה – המשבר הבא של תעשיית הרכב?
צילום: יצרנים

כתוצאה מכך, אותם חומרי גלם ומכלולים שלא יגיעו ליצרנים ביבשת יגרמו להאטה בתהליך הייצור, שנמצא ממילא במשבר קרוב לשנה בגלל המחסור בשבבים. ואכן, פולקסווגן כבר עצרה את הייצור במפעל שלה בצוויקאו שבגרמניה המייצר את הדגמים החשמליים בסדרה ID ואת אודי Q4 e-tron

איגוד יצרני הרכב הגרמני התריע שבגלל שהמצב כעת אינו ברור, קשה לדעת את גודל הפגיעה בייצור, אך זה יגרום ללא ספק להפרעות נוספות. 

רנו עצרה חלק מהייצור ברוסיה. החברה הצרפתית, שהשוק הרוסי הוא השני בחשיבותו עבורה, פגיעה יחסית למשבר; מניותיה צנחו מאז 25 לפברואר ועד אתמול (חמישי) בשיעור של 20%, משלימים אובדן ערך חמור של 46% מ-16 בפברואר.

המלחמה באוקראינה – המשבר הבא של תעשיית הרכב?
צילום: רנו