במונחי תעשיית הרכב, הדור השני של ג'יפ קומפאס הוא דגם ותיק; זה הוצג ב-2016, ולפי המקובל היה אמור להתחדש השנה בדגם חדש. אלא שדגם זה עבר מתיחת פנים ב-2021. אגב, גם הדור הראשון האריך שנים; זה הוצג ב-2006 וכיהן 10 שנים. 

קומפאס העכשווי הגיע לישראל ב-2017 (ביבוא מקביל) ושווק מ-2018 על-ידי היבואן הרשמי, סמלת. המהדורה המחודשת מוצעת בישראל החל משנה זו. 

הקשר, פרטים
קומפאס העכשווי מבוסס על הרצפה הרצפה "קטנה־רחבה 4x4", גרסה מוגדלת של זו שמקורה עוד בגרנדה פונטו מ־2005. רצפה זאת משרתת כיום (ומ־2014) את דגמי הפנאי הקטנים (B-SUV) ג'יפ רנגייד/פיאט 500X, וכעת גם את אלפא טונאלה. בסיס הגלגלים של הרכב 263.4 ס"מ, אורכו 440 ס"מ, רוחבו 182 ס"מ, גובהו 163 ס"מ.  

ג'יפ קומפאס - מבחן דרכים (1.3 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

קומפאס עבר מספר שינויים חיצוניים לא גדולים, אך צויד בתאורת לד חדשה, סביבת נהג מחודשת, התצוגה שודרגה – צג המולטימדיה כעת עד "10.1 (במקום "8) והמחוונים מוקרנים – ומפרט הבטיחות שופר. 

קומפאס מוצע בישראל בגרסת אחת – מנוע  1.3 ליטר, הנעה קדמית – ובשלוש רמות גימור: לונגיטיוד' ב-189,000 שקלים הכוללת תאורת לד, חישוקי "17, בקרת אקלים דו-אזורית ופתחי מיזוג מאחור, צג "8.4; ב-'80 שנים לג'יפ' ב-214,000 שקלים חישוקי "18, גג זכוכית, צביעה דו-גונית, מפתח חכם, צג "10.1, מחוונים מוקרנים "10.25, ובמפרט הבטיחות גם בקרת שיוט אדפטיבית; 'S' שנבחנה ומחירה 229,000 שקלים כוללת חישוקי "19, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים, מערכת שמע של אלפין, ריפוד עור; במפרט הבטיחות גם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית – אך ללא ניטור שטחים מתים. 

עיצוב, נראות 
העדכון החיצוני שעבר קומפאס מינורי, ועיקרו שבכה, פגושים ובעיקר יחידות תאורה חדשות, ואלה מעניקים לחזית מראה נקי וחסון יותר. לקומפאס פרופורציות שונות מהמקובל – צללית קצרה וגבוהה, עם אחוריים דחוסים וחרטום ארוך – ואלה יוצרים מופע קשוח למרות שהוא מעט קטן. פריטי הגימור ברמת הגימור 'S', כמו החישוקים הגדולים וקצות המפלטים הבוהקים מוסיפים אף הם להופעה זאת.

ג'יפ קומפאס - מבחן דרכים (1.3 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

תא הנוסעים 
סביבת הנהג החדשה נראית חסונה ואיכותית ביחס לקודמתה. פתחי האוורור חדשים וצרים (מדי) וקו רוחבי בולט המדופן בעור עם תפרים מודגשים מוסיף לעיצוב. הכל קרוב יותר לקו בדגמים החדשים יותר של ג'יפ.

המולטימדיה חדשה: ממשקי קישור וצג גדול וברור יותר הניצב באופן בולט. המחוונים, כעת מוקרנים (ברמת גימור זו), נאים למדי בתצוגה הקלאסית, אך יכולים לבלבל כאשר מתפעלים דרכם את מחשב הדרך ופרטים אחרים. עם זאת, תפעול יתר המערכות נוח למדי. צג המולטימדיה אינו זריז בתגובותיו, ומחייב גם לחיצות חזקות מדי. תפעול בקרת האקלים חיצוני וחוגה גדולה לשליטה בעוצמת השמע מוסיפה אף היא לתפעול מוצלח גם במהלך נהיגה. הבורר פשוט מדי לתחושה, ובלטו בחסרונם פקדי הילוכים מההגה. 

מבנה סביבת הנהג מכתיב תנוחת נהיגה מאוד גבוהה. המושב נוח לישיבה לאורך זמן והוא גם נאה לעין.

ג'יפ קומפאס - מבחן דרכים (1.3 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

המרחב מאחור טוב למדי, מרווחי הראש והרגליים נאים וכאמור לרשות הנוסעים שם פתחי אוורור. 

לתא המטען נפח סביר (438 ליטר), אך הרצפה במרכז גבוהה יחסית והדבר אינו נוח. מיקום מתג השליטה בדלת ממוקם משום מה בדופן. 

מנוע, ביצועים 
לגי'פ קומפאס מנוע טורבו-בנזין 1.3 ליטר המייצר 150 כ"ס (5500 סל"ד) ו-27.5 קג"מ (1560 סל"ד), התיבה היא דו-מצמדית עם 6 הילוכים וההנעה קדמית. מערך זה מסדר  לרכב האצה של 9.2 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 199 קמ"ש.

ג'יפ קומפאס - מבחן דרכים (1.3 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

נתוני ההאצה טובים, אבל התנהלות חטיבת הכוח במהלך הנהיגה אינה מתעלה. התגובה ללחיצת מצערת אינה חדה ותגובת המנוע מושהית במעט. בנהיגה איטית ממש כמו בזחילה בפקק או בתמרוני חנייה, כמו-גם בתנועה בשבילים, קשה לדייק במינון הלחיצה על המצערת. התיבה מצידה אינה זריזה בהחלפת הילוכים. 

כל כל אלה מביאים לכך שהרכב אינו מתנהל בזריזות מספקת בעיר, ובעיקר לכך שהאצות הביניים אינן מיידיות ויעילות מספיק במצבי עומס, מחייבות תכנון מוקדם; במצב 'ספורט' עלולים להישמע רשרושים מהתיבה לקראת העברת הילוך. 

צריכת הדלק הייתה טובה: 11.1 ק"מ/ל' בתוואי המבחן המאומץ, 14.1 ק"מ/ל' בנהיגה רגועה. 

ג'יפ קומפאס - מבחן דרכים (1.3 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות 
נוחות הנסיעה – בייחוד במהירות איטית בעיר ודווקא על שיבושים קלים ובינוניים – אינה מספיק טובה; כיול המתלים נוקשה והצמיגים (235/45-19) שיש להם דופן נמוכה, אינם עוזרים. בכבישים הבין-עירוניים הרכב נע מדי על גלי כביש ובכלל יוצר תחושה שהוא "עסוק" על כביש משובש. בנוסף, רעשי הכביש והרוח בולטים. קוטר הסיבוב (11.4 מ') מעט גדול לרכב בממדים כאלה. 

וכמו ברחובות העיר, גם בשבילים נוחות הנסיעה הייתה בינונית, אבל הרכב התמודד לא רע דווקא עם בורות גדולים והפגין חוסן מבני. ניתן לנוע בקצב סביר בשבילים שאינם מאתגרים, כל עוד שמים לב לפס המגן הבולט בתחתית הפגוש הקדמי; בשעה שזווית הנטישה מעולה (30.8 מע'), זווית הגישה מאוד מוגבלת (15.8 מע'), ואילו מרווח הגחון בהחלט בינוני (19.8 ס"מ).  

ג'יפ קומפאס - מבחן דרכים (1.3 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

קצת מפתיע לקבל מרכב של מותג אמריקאי מתלים שכיולם נוקשה; אמנם, בכניסה לפניות הרכב רוכן מעט, אבל השליטה בעומס עליו בתוך הפנייה וביציאה ממנה טובה. היכולת הדינמית טובה, וקומפאס מגיב היטב להעברות משקל, אולי כדי להזכיר שהמקור איטלקי. בעיקולים מעניקים הצמיגים לרכב אחיזה טובה. 

ההגה קל מדי ונטול משוב באופן המזכיר הגאים בדגמי פיאט מהעבר. במצב 'ספורט' המשקל עדיף, אך גם אז רמת התקשורת אינה גבוהה. לפעמים הוא הוא מעביר ליד מעין נקישות קלות. פעולת הבלמים טובה. 

בכל הקשור למערכות הבטיחות, התרעות הקרבה התגלו כמציקות מדי בעיר, ומערכת הבלימה האוטונומית הייתה היסטרית מדי ואפילו הפתיעה אותנו.

ג'יפ קומפאס - מבחן דרכים (1.3 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
כמו שקורה לא פעם במקצה שיפורים, עולה המחשבה שחבל שהרכב הזה לא הושק כך;  אוסף השדרוגים שעבר היטיב עם ג'יפ קומפאס. הרכב עצמו נראה מיוחד, ברמת הגימור שנבחנה האבזור שלו בהחלט נאה, סביבת הנהג עשויה היטב והיכולת הדינמית שלו טובה. מנגד, התנהלות חטיבת הכוח אינה רהוטה בכלל ומיידית בעומס בפרט, נוחות הנסיעה ואיכותה בינוניות והוא אינו מצטיין בשבילים, גם בגלל מבנה חלקו הקדמי התחתון.

מול היתרונות והחסרונות האלה עומד המחיר – 229,000 שקלים ברמת הגימור 'S' – וזה תג-מחיר בהחלט מאתגר על רקע התחרות והביצוע.

ג'יפ קומפאס - מבחן דרכים (1.3 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו