וינפאסט (VinFast), יצרן הרכב הווייטנאמי העצמאי הראשון, בדרכו לשוק הישראלי. דגמי וינפאסט ישווקו בישראל על-ידי היבואן B-EV מוטורס, חברה צעירה שהוקמה על-ידי ניב אורון וברק כהן שניהלו בעבר את פעילות אודי וב.מ.וו בישראל. תחילת הפעילות של וינפאסט בישראל כבר השנה עם שיווקם של שני דגמים.

החברה והיצרן
וינפאסט הוקמה על-ידי וינגרופ (Vingroup) שנוסדה ב-1993, והיא הקבוצה העסקית הגדולה בווייטנאם, יש לה קרוב ל-20 חברות העוסקת בתעשייה וטכנולוגיה, נדל"ן, מכירות ושירותים והיקף הכנסותיה בשנה גדול מ-6 מיליארד דולר.

וינפאסט הווייטנאמית בדרך לישראל
צילום: VF

וינפאסט הוקמה ב-2017, וזו גייסה לא מעט בכירים מחברות מוכרות בתעשייה. אנחנו פגשנו באנשיה לראשונה ב-2018, כאשר החברה הציגה בתערוכת פאריז שני דגמים ראשונים שהתבססו על טכנולוגיה ופלטפורמות של ב.מ.וו – סדרה 5 ו-X5 – עם סיוע של פינינפארינה בתחום העיצוב; באותו זמן שיתפה וינפאסט פעולה גם עם ג'נרל מוטורס בפיתוח מכונית מיני. המפעל המרכזי של וינפאסט ממוקם בעיר הנמל היי-פונג, לא רחוק מהאנוי ובאזור ממנו יוצאים טיולי הספינות למפרץ האלונג, אטרקציית התיירות המפורסמת בווייטנאם. 

יושב ראש וינפאסט באותו זמן, ג'יימס בנג'מין דלוקה, אמר לנו אז כי "כאשר וין גרופ משיקה פעילות, היא מתחילה מלמעלה ויורדת לתחומים פחות יקרים. בנדל"ן למשל היא החלה בבתי חלומות, ואילו ברכב אנחנו מתחילים בסדאן וב-SUV גדולים כדי ליצור השראה למבחר שלם. במקביל התחלנו לפתח מכונית מיני עם ג'נרל מוטורס, ו-EDAG  הגרמנית שותפה לתכנון רכב חשמלי. אנחנו מכוונים כרגע לווייטנאם אבל שואפים להיות יצרן גלובאלי; הכיוון מערב".

וינפאסט הווייטנאמית בדרך לישראל
צילום: VF

כאן יצוין כי לוין גרופ, בין השאר, חברה בשם VinES העוסקת בייצור סוללות לרכב חשמלי. 

היבואן והדגמים
יבואן וינפאסט בישראל, B-EV מוטורס, מכוון לשווק את הדגמים החשמליים של היצרן, ומבטיח להעניק מגוון שירותים ייחודי, הכולל בין השאר אחריות ל-10 שנים או 200,000 ק"מ. 

שני הדגמים של וינפאסט שישווקו ראשונים בישראל – דגמי הפנאי החשמליים והגדולים VF8 ו-VF9 – יגיעו לכאן בהמשך השנה וניתן יהיה להזמין אותם עוד קודם לכן. 

וינפאסט הווייטנאמית בדרך לישראל
צילום: VF

דגמים אלה עוצבו אף הם על-ידי פינינפארינה, ושניהם הוצגו בתערוכת לוס אנג'לס האחרונה שנערכה בנובמבר 2021. 

הדגם האחד, VF8, הוא רכב פנאי גדול עם בסיס גלגלים של 295 ס"מ שאורכו 475 ס"מ. דגם זה מוצע עם שני מנועים בהספק כולל של 348 כ"ס או 402 כ"ס להנעה כפולה. הסוללה היא של 90 קוט"ש והטווח לפי היצרן 470 ק"מ.

וינפאסט הווייטנאמית בדרך לישראל
צילום: VF

הדגם השני, VF9, גדול אף יותר – בסיס הגלגלים 315 ס"מ, אורכו 512 ס"מ ויש לו מקום לשישה או לשבעה נוסעים. ההספק הוא 402 כ"ס וההנעה כפולה, לסוללה 106 קוט"ש והטווח עד 600 ק"מ. 

דגמים אלה יגיעו לישראל בתקינה אירופאית מלאה, ולפי וינפאסט יזכו בציון של חמישה כוכבים כאשר ייבחנו על-ידי יורו NCAP.

וינפאסט הווייטנאמית בדרך לישראל
צילום: VF

בוינפאסט גאים במערכות הבטיחות המתקדמות שברכב, ואלה יוצעו בהמשך ברמה המאפשרת נהיגה אוטונומית. אנשי החברה מציינים כי ניתן יהיה לשלב במערכת ההפעלה שירותים חכמים נוספים. 

וינפאסט תציג עוד שלושה דגמים חשמליים קטנים יותר בסימול דומה ועוקב: VF5, VF6, VF7.

וינפאסט הווייטנאמית בדרך לישראל
צילום: VF