לנד רובר ריינג' רובר ספורט המקורי (2005) היה יציאה מהשגרה עבור יצרנית רכבי השטח הבריטית. כזכור, דגם זה היה בפועל דיסקברי (דור שלישי), אך עיצובו היה כשל ריינג' רובר המפואר בהרבה. הדור השני, שהוצג ב-2013, התבסס כבר כל-כולו על ריינג' רובר, הביא קצת פחות יכולת שטח, ביצועים וכישורים דינמיים משופרים.   

כעת, כמעט שנה אחרי שהוצג ריינג' רובר החדש בדורו החמישי, מגיע תורו של הדור השלישי של ריינג' רובר ספורט.

לנד רובר ריינג' רובר ספורט 2022 החדש נחשף
צילום: לנד רובר

הפרטים
ריינג' רובר ספורט החדש מבוסס על פלטפורמת MLA-Flex החדשה של קבוצת JLR אותה הוא חולק עם ריינג' החדש. פלטפורמה זו אמורה להוות בסיס גם לגרסאות חשמליות שיוצגו לקראת שנת 2024, גם לדגם זה. 

העיצוב החיצוני מזכיר במידה לא מבוטלת את זה של אחיו הגדול, אך ההופעה הכללית מחודדת וספורטיבית יותר. מלפנים ומאחור יחידות תאורה צרות, הפגושים אגרסיביים יותר עם כונסי אוויר גדולים, הגג משתפל מטה בחלקו האחורי וסרחי העודף קצרים יותר.

לנד רובר ריינג' רובר ספורט 2022 החדש נחשף
צילום: לנד רובר

בסיס הגלגלים, 299.7 ס"מ, זהה לזה של ריינג', אך המרכב קטן יותר ועדיין אינו חסר: האורך 495 ס"מ והגובה 182 ס"מ – כ-10 ס"מ ו-5 ס"מ פחות מריינג' רגיל. כיאה לדגמי המותג, גם ריינג' ספורט מגיע עם מערך 'טריין ריספנס' לשטח, ואנשי לנד רובר הוסיפו את הנתונים הרלוונטיים: מרווח הגחון המרבי 28.1 ס"מ, זווית הגישה 33 מעלות, זווית הנטישה 30 מעלות, זווית הגחון 26.9 מעלות. בלנד רובר מציינים שלרכב נתון גרר של 0.29.

אנשי לנד רובר ציידו את הספורט בשלל מערכות ואמצעים לשיפור היכולת הדינאמית של הרכב. הפלטפורמה עצמה קשיחה יותר ועמידה ב-35% יותר לכוחות פיתול. לספורט מערך מתקדם של מתלי אוויר אדפטיביים בכיול ספורטיבי, בולמים מבית בילשטיין, מוטות מייצבים אקטיביים (הפעלה חשמלית) להפחתת זוויות הגלגול, דיפרנציאל אחורי מוגבל-החלקה והיגוי אחורי אקטיבי שיכול להפנות את הגלגלים האחוריים עד 7.3 מעלות.

לנד רובר ריינג' רובר ספורט 2022 החדש נחשף
צילום: לנד רובר

בנזין, דיזל, PHEV
היצע המנועים, עם לא פחות מ-8 הצעות שונות, רחב ביותר, ויתרחב בהמשך עם הצגת גרסה חשמלית. בכל הגרסאות מנועים מוגדשים, תיבה אוטומטית של ZF עם שמונה הילוכים וההנעה כמובן כפולה. 

בהיצע הדיזל מנוע אחד – 3.0 ליטר, 6 צילינדרים – המוצע בשלוש רמות הספק: מ-246 כ"ס ועד 345 כ"ס, מ-61.2 קג"מ ועד 71.4 קג"מ בהתאמה. הביצועים: מ-8 שניות ל-100 קמ"ש ב-D250 הבסיסית, 6.6 שניות ב-D300 ו-5.9 שניות בלבד ב-D350 הבכירה.

שתי גרסאות היברידיות-נטענות, לשתיהן אותו מנוע בנזין – 3.0 ליטר, 6 צילינדרים מסדרת 'אינג'יניום' – וסוללת 38.2 קוט"ש המבטיחה טווח נסיעה חשמלי של כ-113 ק"מ לפי WLTP וכ-88 ק"מ "בתנאי אמת", כך לנד רובר. טעינה איטית בהספק 7.4 ק"ו, וטעינה מהירה לא-שגרתית עד 50 ק"ו.

לנד רובר ריינג' רובר ספורט 2022 החדש נחשף
צילום: לנד רובר

לגרסת P440e תפוקה כוללת של 434 כ"ס ו-63.2 קג"מ ל-0 עד 100 קמ"ש ב-5.8 שניות. לגרסת P510e תפוקה של 503 כ"ס ו-71.3 קג"מ המאפשרים להגיע ל-100 קמ"ש ב-5.4 שניות בלבד.

בגרסאות הבנזין, שני מנועים; מנוע 3.0 ליטר ו-6 צילינדרים עם מערך היברידי-מתון של 48 וולט המוצע בגרסת P360 עם 355 כ"ס ו-51 קג"מ ובגרסת 400P עם 395 כ"ס ו-55.1 קג"מ. הביצועים טובים למדי: 6 שניות ו-5.7 שניות בהתאמה בתאוצה ל-100 קמ"ש.

בראש ההיצע גרסת P500 החמושה במנוע כפול-מגדשים 4.4 ליטר V8 המפיק 523 כ"ס ו-76.5 קג"מ ומאיץ את הספורט המגודל ל-100 קמ"ש ב-4.5 שניות בלבד. בלנד רובר מציינים שמנוע זה חסכוני בכ-17% ביחס לקודמו.

לנד רובר ריינג' רובר ספורט 2022 החדש נחשף
צילום: לנד רובר

נעים לנוסעים
עיצוב סביבת הנהג דומה מאוד לזה של ריינג' רובר המהודר. מול הנהג לוח מחוונים מוקרן וענק בגודל 13.7 אינץ' ומעליו תצוגה עילית, לצידו מסך מולטימדיה גדול אף הוא, 13.1 אינץ', ובעיצוב "צף". כמובן שריינג' ספורט צויד במגוון מערכות האמורות להנעים את זמנם של הנוסעים, וביניהן מערכת שמע שיש לה עד 29 רמקולים וזו כוללת ביטול רעשים אקטיבי, מושבים בתפעול חשמלי עם 22 אופציות כיוון שונות, מערכת לסינון ריחות ורעלים מן החוץ, קישוריות אלחוטית לטלפון הנייד (אנדרואיד ואפל), טעינה אלחוטית מהירה (15 וואט) ועוד.

מחברת המזרח, יבואנית דגמי לנד רובר לישראל, נמסר כי הדגם צפוי להגיע לישראל כבר במחצית השנייה של שנת 2022.

לנד רובר ריינג' רובר ספורט 2022 החדש נחשף
צילום: לנד רובר