לסקירה הזו, מותר להניח, חיכו רבים. אלו שזקוקים לרכב עם 7 מקומות ישיבה ותקציבם מגיע עד 70,000 שקלים יודעים כי המצאי מצומצם מאוד. עבור מי שמשתמשים ברכב בתדירות גבוהה ואינם יכולים להרשות לעצמם רכב עם צריכת דלק גבוהה, המצאי מצומצם עוד יותר. מתוך שישה־שבעה דגמים שהיו יכולים להיות רלוונטיים, רק אחד קיים בשוק בהיקף רחב: סיטרואן C4 פיקאסו.

בנקודה זו, אפשר להעריך, יש מי שיהססו. התדמית של סיטרואן אמנם עוברת בנייה מחדש בשנים האחרונות, אבל רבים חוששים וקשה לבוא אליהם בטענות. אחרי נהרות של הבטחות על שיפור באיכות ובאמינות, מי שהחזיקו בדור ישן של C4 פיקאסו (ושל דגמי פיג'ו־סיטרואן לא מעטים מ־2007-2014) מצאו את עצמם נדרשים לתשומת לב יתרה של צוותי השירות במוסכים.

למרות העבר הלא מזהיר, החלטנו בכל זאת להרים את הכפפה ולבדוק בצורה יסודית את הדור העדכני – והאחרון, כפי שהודיעה סיטרואן לאחרונה – של סיטרואן C4 פיקאסו. לצורך כך נעזרנו בשני מרכזי שירות שמתמחים בדגמי פיג'ו וסיטרואן: אורן מ"אורן שירותי רכב" (חולון); יוסי מ"גבע" (תל אביב) ששמם הולך לפניהם.

כל מה שצריך לדעת סיטרואן C4 פיקאסו יד שנייה – בסקירה שלפניכם.

1662735
צילום: יצרן

רקע כללי
הדור השני של סיטרואן C4 פיקאסו הוצג בתחילת 2013 והגיע לישראל בתחילת 2014. הדור החדש נשען על הפלטפורמה העדכנית דאז של היצרן, EMP2, שהוצגה לראשונה בפיג'ו 308 ואשר משרתת דגמים רבים כמו 3008 או סיטרואן C5 איירקרוס הנוכחיים.

פיקאסו הוצע בשתי גרסאות מרכב: רגילה – בסיס גלגלים של 278.5 ס"מ, אורך של 443 ס"מ – עם חמישה מקומות (פיקאסו); מוארכת – בסיס גלגלים של 284 ס"מ, אורך של 460 ס"מ – עם שבעה מקומות (גרנד פיקאסו). תחילה הוצגה הגרסה המוארכת (מרץ 2014) ומאוחר יותר הוצעה גם הרגילה (קצרה; פברואר 2016).

1662737
צילום: תומר פדר, יצרן

גרסאות
עם תחילת שיווק הדגם בישראל, בתחילת 2014, הוצע C4 פיקאסו רק בגרסת דיזל 2.0 ליטר (150 כ"ס). מעט מאוחר יותר, באמצע 2014, החל שיווק גרסת "הלחם והחמאה" – זו עם מנוע טורבו־בנזין 1.6 ליטר (165 כ"ס). בתחילת 2017 החל שיווק גרסת דיזל 1.6 ליטר (120 כ"ס) – תחילה רק בגרסת המרכב הקצר, ומתחילת 2018 גם בגרסה המוארכת עם שבעה מקומות; עם תחילת שיווקה של גרסה זו, תם דרכה של גרסת 2.0 ליטר בישראל.

מאמצע 2018 (יולי) הוצעו בישראל דגמי C4 פיקאסו לאחר מתיחת פנים, שכללה בין היתר גם שינוי שם: סיטרואן C4 ספייסטורר, או גרנד ספייסטורר בגרסה המוארכת. במסגרת העדכון, החל הדגם להיות מוצע גם בגרסת טורבו־בנזין 1.2 ליטר, (3 צילינדרים, 130 כ"ס). מתחילת 2019 מוצעת גרסה חדשה עם מנוע דיזל 1.5 ליטר (130 כ"ס) במקום זו עם מנוע 1.6 ליטר. באותו הזמן הופסק שיווק גרסת טורבו־בנזין 1.6 ליטר.
____________________________________________________________________

מספרי הגיליונות בהם נבחן הדגם: 341 (דיזל 2.0 ליטר), 347 (טורבו-בנזין 1.6 ליטר), 362 (גרסת 5 מק', טורבו-בנזין 1.6 ליטר), 401 (גרסת 5 מק', טורבו-בנזין 1.2 ליטר)

סיטרואן C4 פיקאסו (דיזל): מבחן דרכים
סיטרואן C4 גרנד-פיקאסו (טורבו-בנזין): מבחן דרכים
סיטרואן C4 פיקאסו: מבחן דרכים (1.6 ל', אוטו')
סיטרואן C4 ספייסטורר - מבחן דרכים (1.2 ל', 5 מושבים)
____________________________________________________________________

בכל הקשור לתיבות הילוכים – ב־C4 פיקאסו נעשה שימוש בתיבות האוטומטיות־פלנטריות של החברה היפנית 'אייסין', רוב הזמן עם שישה הילוכים. מתחילת 2019 מדובר בתיבת שמונה הילוכים (ב־1.2 ליטר שהגיעו מאותו הזמן וב־1.5 ליטר דיזל). התיבות, לפי אורן, מגלות עמידות גבוהה ביותר.

1662690
ידית ההילוכים מימין להגה צילום: מערכת אוטו

רמות גימור
C4 פיקאסו הוצע, בגרסה המוארכת, בשתי רמות גימור – 'קומפורט פק' או 'אקסקלוסיב' המועשרת. המפרט התקני כולל מסך מגע מרכזי בגודל "7, לוח מחוונים מוקרן (שחור־לבן), בקרת שיוט, בקרת אקלים דו־אזורית. באבזור גם פתחי אוורור לשורה השנייה (על קורות B) עם שליטה עצמאית על עוצמת האוורור בכל אחת מהפינות.

עוד באבזור – וילונות בדלתות האחוריות, מראה מרכזית עם הרחבה לצפייה ביושבי השורה השלישית, מגשים מתקפלים בגב המושבים הקדמיים והמושבים בשורה השנייה ניתנים להזחה כל אחד בנפרד. שימו לב כי יש אמנם כפתור התנעה, אולם נדרש להכניס את המפתח לחריץ.

1662674
צילום: תומר פדר

ברמת הגימור 'אקסקלוסיב' – שהוצעה רוב השנים רק בגרסה עם 7 מקומות – יש כניסה והנעה ללא מפתח, לוח מחוונים מוקרן (צבעוני, "12), חיישני חנייה גם מאחור וגם מלפנים עם תצוגה גרפית, קיפול חשמלי למראות הצד, מראה פנימית מתכהה אוטומטית. בספייסטורר 'אקסקלוסיב', מתחילת 2019, יש גם צימוד לקארפליי.

1662729
לוח מחוונים דיגיטלי שונה בין רמות הגימור צילום: תומר פדר, מערכת אוטו

פרט לאלו, ב'אקסקלוסיב' ישנן גם מערכות בטיחות מתקדמות עוד מתחילת 2014, והמפרט שונה לאורך השנים. המפרט הראשוני של 'אקסקלוסיב' כולל התרעת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית (למעט בגרסת דיזל 1.6 ליטר), עמעום אורות אוטומטי.

עם תחילת שיווק הדגם המחודש (אמצע 2018, ספייסטורר) הותקן מערך בטיחות משופר, שכלל גם בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית משופרת (עם יישום קביעת מרחק לפי דרגות־מרחק במטרים, ולא לפי הפרש ביחידות־זמן [שניות]).

יצוין כי הדירוג במבחני הריסוק (5 כוכבים, 2013) לא כלל את מערכות הבטיחות המתקדמות. מתחילת 2019 הוצעו כל מערכות הבטיחות באופן תקני.

1662734
צילום: יצרן

תחזוקה שוטפת, שגרת אחזקה
הדגש, מבחינת המומחים איתם דיברנו, הוא לבחון לעומק את היסטוריית הטיפולים; אלו אינם רכבים של "שגר ושכח". אמינותם גבוהה, כמו שתראו בהמשך, אבל חשוב להעיף מבט מדי פעם על מצב השמן, בין היתר בשל הוראת יצרן בנוגע לצריכת שמן של עד 0.5 ליטר ל־5000 ק"מ (עניין מקובל, הן מכיוון שמדובר במנוע הזרקה ישירה שעובד בטמפרטורה גבוהה יחסית, והן עקב בלאי סביר של מגדש הטורבו שמסתובב במהירות של כ־100,000 סל"ד ואף יותר).

לפי מפרט היצרן, חלק מגרסאות פיקאסו/ספייסטורר נדרשות לטיפול כל 15,000 ק"מ (דיזל 1.6 ו־1.5 ליטר, בנזין 1.2 ליטר) וחלק כל 20,000 ק"מ (בנזין 1.6 ליטר, דיזל 2.0 ליטר). עצתנו היא לבצע טיפול בכל 15,000 ק"מ או שנה (המוקדם ביניהם, כמובן) בכל הגרסאות, מאחר ומעבר לנקודה הזו השמן מאבד מתכונותיו. ההתייחסות שלנו כאן תהיה לפי טיפול כל שנה/15,000 ק"מ, המוקדם ביניהם.

1662731
מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר מהחזית צילום: יצרן

שימו לב כי ב-C4 פיקאסו ישנה מערכת 'עצור-וסע'. מערכת זו, כמקובל, מחייבת שימוש במצבר פריקה עמוקה - כאן מהסוג היותר-זול (EFB, ולא AGM). מצברים כאלו מסוגלים להחזיק כארבע-חמש שנים במידה ואין זליגות (לרוב זליגות ייקרו כתוצאה מהתקנות מקומיות). מחיר של מצבר EFB הינו כ-950 שקלים (כל המחירים בסקירה הם לפני מע"מ ועבודה).

גרסאות בנזין: בכל הגרסאות יש להחליף מצתים בכל שני טיפולים (כ-40,000 ק"מ לפי היצרן/שנתיים) - בעבר המרווח היה גדול יותר, אבל עם השנים המרווח צומצם. שימו לב כי למרות המרווח הצנוע, מדובר במצתי אירידיום/פלטיניום יקרים יחסית (כ-400 שקלים).

כמו כן, יש לבצע בדיקת לחץ למערכת הקירור (בדיקה פשוטה) בכל טיפול החל מהטיפול השישי. רצועת מנוע ("אביזרים", לא תזמון) יש להחליף בכל תשעה טיפולים. בגרסת 1.2 ליטר יש להחליף רצועת תזמון, רצועת מנוע ("אביזרים") ומשאבת נוזל קירור בטיפול השביעי/105,000 ק"מ, ולאחר מכן בכל 14 טיפולים/210,000 ק"מ (כך במפרט; נשמע לנו אופטימי מדי).

1634713
צילום: יח"צ

גרסאות דיזל: בכל הגרסאות יש להחליף פילטר סולר מוקדם מהמקובל (כל שני טיפולים). כמו כן, יש הוראה להחליף רצועת תזמון, משאבת נוזל קירור, נוזל קירור ורצועת מנוע ("אביזרים") באופן תקופתי, הכל ביחד – ב־2.0 ליטר בכל תשעה טיפולים (או ב־135,000 ק"מ); ב־1.6 ליטר בכל 11 טיפולים/165,000 ק"מ; ב־1.5 ליטר בכל 12 טיפולים/180,000 ק"מ. בדיקת לחץ למערכת הקירור בכל טיפול החל מהטיפול השמיני (ב־1.6 וב־1.5 ליטר) או מהשישי (ב־2.0 ליטר). בכל הגרסאות מותקנת מערכת SCR (אוריאה; זרז כימי המוזרק לגזי הפליטה בממיר הקטליטי, לטובת הפחתה של תחמוצות חנקן) כך שיש לשים לב למילוי תדיר של נוזל אוריאה (Adblue).

צריכת הדלק בגרסאות הבנזין (1.6 ליטר, 1.2 ליטר) נעה סביב 11־12 ק"מ לליטר. גרסאות הדיזל הפופולריות (1.6 ליטר, 1.5 ליטר) לא נבחנו על ידינו, אבל הניסיון עם מערכות ההנעה האלו ־ על רכב בגודל דומה, כמו פיג'ו 3008 ־ מלמד על צריכת דלק נמוכה בכ־25%-20% (כ־14-15 ק"מ לליטר).

1662698
צילום: מערכת אוטו

רגישויות, תקלות נפוצות
לב הסקירה, רגע האמת. נתחיל מהסוף: C4 פיקאסו עובר את המבחן בהצלחה – למעט גרסת 1.2 ליטר.

גרסאות בנזין. המנוע בגרסת 1.6 ליטר טורבו־בנזין, הגרסה הנפוצה מכולן, הוא דור שני למנוע 'פרינס' הידוע, ולאו דווקא לטובה. ההספק עלה ל־165 כ"ס, לכאורה הבדל של 9 כ"ס ביחס למנוע מהסדרה הקודמת (156 כ"ס), אבל ההבדל בין הדורות הוא שמיים וארץ (ראו תיבה נפרדת).

התוצאה היא שהמנוע הזה, ביחד עם תיבת ההילוכים, יוצרים חטיבת כוח אמינה מאוד. אורן טוען שהוא מעולם לא פתח מנוע כזה. אף לא אחת מהצרות של המנוע הקודם (משאבת דלק לחץ גבוה, גומיות שסתומים, פיח על שסתומי היניקה) עברה למנוע הנוכחי.

בכל זאת, המגרעות שכן קיימות נוגעות לבית המצערת (של 'סימנס') שאינו מאריך חיים; התחושה אצל המשתמש תהיה תגובה לקויה בלחיצה על המצערת (דוושת התאוצה). הפתרון: החלפת בית המצערת לאחת מתוצרת 'קונטיננטל' בעלות של כ־3600 שקלים*. על זה יש להוסיף עוד שעתיים עבודה (פירוק והרכבה + לימוד הפעלה), כך שמדובר בשירות שעלותו הכוללת כ-4200 שקלים.

1596989
צילום: יח"צ

תקלה נוספת היא במכל הדלק. המיכל כולל שני שסתומים האחראיים על קליטת אדי הדלק מהמכל והעברה שלהם באופן מבוקר לסעפת היניקה. שני השסתומים האלו מתקלקלים (נסתמים, נגזרים) ומעבירים כמות גדולה של דלק למכל הקניסטר, ולאחר מכן עלולות להיגרם הפרעות הצתה וגמגומים. נדרש להחליף את המיכל כולו בעלות של כ-4000 שקלים, והתקלה נעלמת.

שרשרת תזמון (טיימינג). בשונה מהמנוע הקודם, במנוע הזה השרשרת אינה נקרעת. מה שכן, המותחן נחלש עם הזמן – בוודאי אצל מי שלא השתמש בשמן באיכות טובה – עד שהשרשרת מתחילה להשתחרר ו"להצליף". הפתרון: החלפה יזומה של סט התזמון אחרי כ־150,000 ק"מ, בעלות של כ־2300 שקלים. יודגש כי אין הוראת יצרן להחלפה יזומה של תמסורת התזמון, וכי בלאי במערכות תזמון מבוססות-שרשרת הינו דבר מקובל גם במותגים אחרים.

דגש אחרון במערכת ההנעה: צינור יניקת אוויר (ממסנן האוויר למגדש הטורבו) עלול להתפורר, להיקרע ולהכניס אוויר באופן לא מבוקר. כדאי להחליף, בעלות של כ-950 שקלים לצינור חדש ומקורי.

1662726
צילום: איתי שטיינברג

מנוע 1.2 ליטר הוא הפחות מומלץ במבחר כולו, כך מסרו שני המומחים איתם דיברנו. הסיבה: תכנון קלוקל של רצועת התזמון (טיימינג) טבולה בשמן. הבעיות מתחילות בתרכובת החומר שממנו עשויה רצועת התזמון, וזה אינו עמיד מספיק בפני השמן, שמצידו כולל רכיבים שתוקפים את תרכובת הרצועה.

יצוין כי מק"ט הרצועה הוחלף פעמיים; פעם אחת ב־2017, פעם נוספת בשנה הנוכחית (אפריל 2022), תוך מעבר לשימוש בשמן בתקן חדש (עדיין בצמיגות 5W-30 אבל עם תרכובת תוספים שונה), ותוקפני פחות כלפי הרצועה.

המנוע הזה מחייב תשומת לב מדי בטיפול, והדגש הוא על פתיחת אגן השמן וחיפוש אחר פירורי רצועה בפתח היניקה. ברגע שישנם פירורים, מתחילה בעיה של ספיקת שמן למנוע (הרעבת שמן) ואז מתחילות הצרות: טורבו, משאבת לחץ גבוה, פיח בשסתומי היניקה. עלות מנוע חדש מהחברה: 15,000 שקלים. יצוין כי משאבת המים במנוע הזה עשויה מפלסטיק, אבל לא נרשמו בעיות מכיוונה. כן יצוין כי כמו בגרסת 1.6 ליטר, גם כאן ישנה רגישות בבית המצערת ובמיכל הדלק.

1596992
צילום: יח"צ
____________________________________________________________________

מנועי בנזין - מכלולים שנדרש להתייחס אליהם - סיכום ביניים:
בית מצערת
מכל דלק/צינורות קניסטר
צינור יניקת אוויר
ערכת תזמון (סביב 150,000 ק"מ)
מצתים
מנוע 1.2 ליטר - מצב רצועת התזמון הטבולה
____________________________________________________________________

גרסאות הדיזל עמידות מאוד. הבעיות העיקריות שלהן אינן ספציפיות לדגם, אלא בעיות כלליות האופייניות לכל מנועי הדיזל המודרניים; תקנות זיהום האוויר מחייבות התקנה של מערכות להפחתת זיהום האוויר ואלו מערכות שעושות צרות באופן קבוע, שתיים מהמערכות האלו הן מסנן החלקיקים (DPF) ומערכת אוריאה (SCR).

מסנן החלקיקים נועד ללכוד חלקיקי פיח, בנוי מרשת ברזל הלוכדת חלקיקי פיח מעל גודל מסוים, ונדרש לנהוג את הרכב במאמץ מוגבר בתדירות מסוימת על מנת לבצע שריפה חוזרת של הפיח שנלכד וכך לנקות את המסנן. מסנן סתום יגרום לבעיות סחיבה; אפשר לבצע ניקוי יזום במרכז השירות ("רגנרציה"). תקלות ב־DPF אופייניות בעיקר אצל מי שעיקר נסיעתם בתוואי עירוני/פקקים, אבל גם למי שנוטה לתדלק בתחנות נידחות עם סולר באיכות נמוכה (או עם סולר להסקה, למשל), וכמובן גם למי שיש תקלה במערכת ההזרקה ואינו מטפל בה.

1605861
צילום: יצרן

בנוגע למערכת האוריאה, המערכת סובלת מתכנון לקוי לפיו המשאבה, צמת החשמל שלה והמצוף טבולים בתוך מכל האוריאה (מערכת סגורה), מה שגורם לכך שנוזל האוריאה חודר עד לכרטיס של יחידת הבקרה ופוגע בפעולת המערכת. דבר נוסף שעלול לקרות זו היתפסות של המצוף, זאת עקב חוסר מילוי של אוריאה בזמן; ברגע שיש מעט מדי אוריאה במיכל ובעל הרכב מתעכב עם מילוי מחדש, האוריאה שעל המצוף עלולה להתייבש ולפגוע בפעולתו.

בשני המקרים יהיה צורך להחליף את המיכל כולו, בעלות של כ־5000 שקלים; כדאי לדעת כי קיימת הרחבת אחריות על המערכת, של 96 חודשים/ללא הגבלת נסועה, עבור שנתונים 2017-2018 וכי לשנתונים אחרים יש כיסוי של 92% ממחיר החלק (אך ללא מחיר העבודה). בספייסטורר 2021-2022 אין הרחבת אחריות. במידה ומזרק האוריאה נסתם ומתחיל לנזול, אפשר להחליף בנפרד, בעלות של כ־1500 שקלים.

1662733
הסבר תמציתי על מכלול משולב מסנן חליקיקים (DPF) וממיר חלקיקים סלקטיבי (SCR) צילום: יצרן

דגש ספציפי לגרסת 2.0 ליטר; ודאו כי הותקנה ערכת תזמון (טיימינג) משופרת, כחלק מקמפיין של היצרן; הסיכון הוא שהרצועה תישחק לפני מועד ההחלפה שנקבע על־פי הוראות היצרן (9 טיפולים/180,000 ק"מ, רשמית); מקובל להחליף כל 5 שנים/120,000 ק"מ.

דגש ספציפי לגרסת 1.6 ליטר (דיזל) זו תקלה בחיישן מצב טורבו. מאחר ומנועי דיזל מודרניים מצוידים במגדשי טורבו מסוג גיאומטריה משתנה (VGT), יש חיישן שאחראי על מיקום להבי המגדש (האם הלהבים במצב רגיל, או במצב של ספיקת אוויר מוגדלת). עלות החלפת החיישן כ־1500 שקלים.
____________________________________________________________________

מנועי דיזל - מכלולים שנדרש להתייחס אליהם - סיכום ביניים:

פילטר סולר
ערכת תזמון (טיימינג; ב-2.0 ל' - מסוג משופר), משאבת נוזל קירור, נוזל קירור ורצועת מנוע ("אביזרים")
מסנן DPF
מערכת אוריאה (SCR; מכל, מזרק) - מכל באחריות מלאה/חלקית בהתאם לשנתון
חיישן מיקום מגדש טורבו (מנוע דיזל 1.6 ליטר בלבד)
____________________________________________________________________

תקלה כללית נוספת רלוונטית ל'אקסקלוסיב'; לוח המחוונים הצבעוני עלול (בסבירות נמוכה יחסית) להראות סימני עייפות עם תצוגה קלוקלת (פיקסלים גדולים על המסך). עלות ההחלפה: 3500 שקלים, לא למהר להחליף.

דגש נוסף הוא בדיפוני הפלסטיק שאינם מזדקנים טוב ומפתחים נטייה לנפיחויות בצבע של הדיפונים (מתגי חלונות, מתגים על ההגה).

1662723
צילום: איתי שטיינברג

דגשים כלליים
כמעט כל רכב סובל מבלאי בתותבים (בוקסות) של משולשי המתלה (לרוב התחתונים). הבוקסות המקוריות חלשות ומתקשות לעמוד בעומס הנובע ממפגעי התשתית מצד אחד, ומצד שני לצמיגים כושר ספיגה מוגבל בשל החתך הנמוך (ברוב הגרסאות/רמות הגימור חישוקי "17 עם צמיגי 205/55; בגרסת 1.6 ליטר בנזין הבסיסית ישנם חישוקי "16 עם חתך גבוה ועמיד יותר).

הבוקסות ב־C4 פיקאסו מחזיקות כ־75,000־100,000 ק"מ, כארבע־חמש שנים. סימנים שיעידו על צורך בהחלפה הם נקישות מכיוון הגלגלים בנסיעה על כביש משובש (יישמע במהירות איטית) לצד גלגל הגה עקום בנסיעה בקו ישר.

בדגמים שמצוידים במערכת לבלימת חירום אוטונומית, שימו לב למקוריות השמשה. במידה והשמשה הוחלפה, יש לוודא כי מדובר בשמשה מקורית, הנושאת את כל ההתקנים והמחברים של מערך המצלמות שנמצא בקצה העליון של השמשה. כמו כן, יש לוודא כי בוצע כיול למצלמות ־ דבר שחברות הביטוח מחויבות לשלם במסגרת התיקון. גם אם לא היה מעורב ביטוח, יש לוודא כי בעת החלפת השמשה בוצע הכיול (שעלותו עד 500 שקלים).

שימו לב כי ברמת הגימור 'אקסקלוסיב', עם בקרת השיוט האדפטיבית (מתחילת שיווק הדגם בישראל) קיים רדאר הנמצא בחזית המגן הקדמי מצד שמאל, בחלק התחתון של המגן. מכה באזור זה עלולה לחייב כיוון פיזי וכיול (לימוד מחדש) לרדאר.

1662736
מיקום הרדאר ב'אקסקלוסיב' צילום: תומר פדר

שוק יד שנייה
כמו שנכתב בתחילת הסקירה, סיטרואן C4 גרנד פיקאסו נבחר מראש מאחר והוא אחד הדגמים היחידים עם שבעה מקומות המוצעים במחיר נגיש יחסית; עד 70,000 שקלים - ואפילו עד 100,000 שקלים - יש בעיקר אותו, פה ושם גם דגמים אחרים – אבל רובם אינם מתעלים על C4 פיקאסו, ואינם נפוצים כמוהו.

רכבי 7 מקומות יד שנייה זולים – עד 70,000 שקלים

מבחינת פילוח מסירות, הגרסה הנפוצה ביותר היא, כאמור, זו עם מנוע טורבו־בנזין 1.6 ליטר עם מרכב ארוך (כ־2550 יחידות, כ־35% מסך המסירות הכללי של הדגם); רוב המצאי ברמת הגימור הבסיסית. לעומת זאת, הגרסה הבאה בתור במידת התפוצה זו גרסת 1.2 ליטר (25%) כאשר רוב כלי הרכב נמכרו ברמת הגימור הגבוהה. כלל גרסאות הדיזל, לאורך כל שנת השיווק, מהוות 25% מסך מסירות הדגם.

יצוין כי ישנם שילובי גרסאות מנוע/מרכב/רמות גימור שחורגות מהמפרט הרשמי שהפיץ היבואן, לא פעם עקב עסקאות שנסגרות בין היבואן ליצרן. לכן, קיימות בשוק גם גרסאות מרכב קצר/2.0 ליטר דיזל/רמת גימור 'אקסקלוסיב', ואפילו גרסת 1.6 ליטר דיזל עם תיבה רובוטית חד־מצמדית (מ־2015-2016).

כמו בדגמים אחרים, גם כאן נדגיש כי מומלץ לנסות לאתר רכב מליסינג (נהג יחיד); כל עוד מדובר ברכב שמור שעבר טיפולים בזמן ובמקום ראוי ־ מדובר בדרך טובה להשיג רכב במחיר שפוי. כך, למשל, פיקאסו שנת 2018 מהגרסה ה"נכונה" (מנוע 1.6 טורבו־בנזין, 'אקסקלוסיב') מליסינג עם כ־100,000 ק"מ, שווה במחירון כ־80,000 שקלים. מתעקשים על פרטי? מצאנו אחד מ־2017, 'אקסקלוסיב', ששירת בעבר בליסינג, עם פחות מ־100,000 ק"מ, בכ־70,000 שקלים.

1616490
צילום: יצרן

כדאיות, גרסה מומלצת
מתחת למילה "כדאיות" במילון כדאי לשים תמונה של סיטרואן C4 פיקאסו. הדגם הזה מהווה דוגמה לניצול החולשות של סצנת הרכב המקומית; אמנם מדובר ברכב עם שבעה מקומות, אבל זה לא רכב פנאי, והמוצא (הצרפתי) מרתיע. אז כן, יש מגרעות – אנחנו לא מכירים רכב נטול מגרעות – אבל הן קטנות יחסית ביחס לסך היתרונות, הן בתוכן והן במחיר.

הגרסה הקצרה היא אופציה נדירה לרכב משפחתי אמיתי, מרווח באמת, בלי הגודל הנוסף של הגרסה המוארכת. נכון, מערכות בטיחות מתקדמות קיימות רק בגרסת 1.2 ליטר המומלצת פחות – אבל האמת היא שבסכום של 60,000-70,000 שקלים (לגרסת טורבו־בנזין, 1.6 ליטר, אפילו 2018, אם הרכב שירת בליסינג) אין אפשרויות טובות יותר לרכב משפחתי – לא בטווח השנתונים הזה, לא בתפוצה סבירה.

1621255
צילום: בן חסון

לסיכום, מי שמחפש רכב שבעה מקומות (או גם חמישה) עד 70,000 שקלים – סיטרואן C4 פיקאסו זה ה־רכב, עדיף בגרסת 1.6 ליטר טורבו בנזין, ברמת הגימור 'אקסקלוסיב'.
____________________________________________________________________

*מאז הכנת הסקירה ועד מועד פרסומה קיבלנו עדכון על עליית מחירים של חלק מחלקי החילוף. לאור זאת, המחירים בגרסה הדיגיטלית של הכתבה, כאן, עודכנו בהתאם.
____________________________________________________________________

הנסיך, גרסה משופרת
מנוע הטורבו־בנזין 1.6 ליטר 165 כ"ס הוא נצר למנוע מסדרת 'פרינס' הידועה (ולאו דווקא לטובה), אבל כאן הוא לאחר תכנון שונה לגמרי (מנוע EP6CDTM, במקום EP6DT עם 156 כ"ס). בין השינויים: מגדש טורבו חדש, מערכת הזרקה משופרת (משאבת לחץ גבוה ומזרקים שונים) וגם כפולה (גם רב־נקודתית, גם ישירה; כבר אין צורך בהסרת פיח מהשסתומים באמצעות התזת קליפות אגוז), תכנון שונה למערכת התזמון (כולל מיקום שונה למותחן השרשרת), משאבות נוזל־קירור ושמן חדשות, מסבים חדשים לגלי הזיזים, ציפוי DLC ('פחמן דמוי יהלום') לחלקי המנוע הפנימיים (חצאיות בוכנה, פין בוכנה) המקנה עמידות גבוהה לצד חיכוך מופחת בנקודות הקריטיות, ועוד.

1662680
צילום: תומר פדר
____________________________________________________________________

*פורסם ב-03/07/22 (נוסף וידאו)